Kevään lyhytproosan kirjoittajat ovat Antti Hurskainen ja Juha Seppälä

Siltalan kevään lyhyproosateokset ovat Antti Hurskaisen esseekirja En kieltäytynyt aseista ja Juha Seppälän tekstikokoelma Rintalaa lukiessa.

Antti Hurskaisen (s. 1986) teos  En kieltäytynyt aseista sisältää kirjoittajan siivilipalvelusmuistelmat hyväuskoisen pussikaljarauhan aikakaudelta. Toisaalla kokoelmassa Hurskainen kirjoittaa muun muassa uimataidottomuudestaan ja siitä, mikä ero on Helsingin Kruununhaalla ja Lapinlahden Peltoniemellä. Esseissä käsitellään kirjallisuutta, populaarikulttuuria ja uskontoa. Kirjailijoista muiden muassa Juha Seppälä saa oman esseensä.

null

Juha Seppälä (s. 1956) puolestaan keskittyy uudessa kirjassaan kollegaansa Paavo Rintalaan (1930–1999), jonka hän tapasi kirjailijauransa alkuvuosina. Kohtaamisesta alkoi vuosia kestänyt kirjeenvaihto, kirjallinen ystävyys. Näihin kirjeisiin Seppälä palaa myös tässä teoksessa. Rintalan tuotantoa tarkasti lähilukevat tekstit valaisevat monien muiden aiheiden – historian, taiteen, kritiikin, sodan – ohella Rintalan suhdetta uskonnollisiin kysymyksiin, joiden kanssa tämä kamppaili niin kirjoituksissaan kuin omassakin elämässään.

Linkit

Tervetuloa Aimo Pajunen – Kylmän sodan kenraali -teoksen tiedotustilaisuuteen 4. huhtikuuta8.3.2024 12:56:21 EET | Tiedote

Tervetuloa Henrik Talan kirjoittaman teoksen AIMO PAJUNEN – KYLMÄN SODAN KENRAALI julkistus- ja tiedotustilaisuuteen Kaartin Vartiotupaan (Puolustusministeriö, Eteläinen Makasiinikatu 8, Helsinki) torstaina 4. huhtikuuta kello 10–11.30. Ehdoton ennakkoilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 27.3. reetta@siltalapublishing.fi. Tilaisuuteen saapuessaan osallistujien täytyy todistaa henkilöllisyytensä.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.

Kustannusosakeyhtiöt Siltala ja Teos yhdistyvät27.2.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Siltala ostaa Kustannusosakeyhtiö Teoksen kustannusliiketoiminnan, ja Teoksen suurimmasta omistajasta Heikki Herlinistä tulee yksi Siltalan pääomistajista yhdessä Touko ja Aleksi Siltalan kanssa. Fuusiossa Teos myy liiketoimintansa Siltalalle. Samalla Teoksen enemmistöomistaja Heikki Herlin tekee sijoituksen Kustannusosakeyhtiö Siltalaan, ja hänestä tulee näin yksi Siltalan pääomistajista sen perustajien Touko ja Aleksi Siltalan rinnalle. Yhdistymisessä syntyy kahden itsenäisen laatukustantamon kulttuurisesti ja kirjallisesti kunnianhimoinen yhteenliittymä, jossa vahva kustannusalan osaaminen yhdistyy vakaaseen omistajapohjaan. Molempien kustantamoiden toiminta jatkuu ennallaan, eikä yhdistyminen vaikuta kustantamojen kirjailijoiden työhön.