Itiksen Symppis muuttaa uusiin tiloihin huhtikuussa
Päihdepalvelujen päiväkeskus Symppis aukeaa huhtikuussa Itäkeskuksessa osoitteeseen Kajaaninlinnantie 10, jossa on aiemmin toiminut kielilukio. Sekä tilat että pihapiiri edellyttävät muutostöitä ennen kuin Symppis aukeaa.
Sopivien tilojen löytäminen on ollut vaikeaa. Nyt, kun tilat ovat löytyneet, kaupunki aloittaa välittömästi keskustelun alueen asukkaiden ja toimijoiden kanssa. Viestimme näistä tilaisuuksista erikseen, kun ajankohdat ovat selvillä.
Kajaaninlinnantien tilat ovat Symppiksen käytössä noin 2 vuotta. Tänä aikana Symppikselle etsitään idästä pysyvät tilat.
”Kun ottaa huomioon palvelun luonteen, on erittäin tärkeätä käydä keskustelua avoimesti ja läpinäkyvästi alueen asukkaiden ja toimijoiden kanssa turvallisuusnäkökulmista ja kaikista asioista, jotka herättävät huolta”, korostaa Helsingin asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja Mikko Tamminen.
Rakennuksen ja pihan muutostyöt alkavat pian. Rakennuksen läheisyydessä toimii päiväkoti Puotila ja hieman kauempana Itäkeskuksen peruskoulu. Tämä asettaa erityisvaatimuksia tilojen suunnittelulle ja turvallisuuden varmistamiselle.
”Muutostöissä huolehditaan siitä, että Symppiksen ja päiväkodin sisäänkäynnit ovat eri puolilla aluetta ja niiden pihat erotetaan kokonaan toisistaan aidalla. Näköyhteyttä ei pihojen välillä enää sen jälkeen ole”, kertoo asiakaspäällikkö Heidi Nielsen kaupunkiympäristön toimialalta.
Symppis tulee olemaan auki arkisin kello 10-15 ja paikalla on koko aukioloajan vartija. Ympäristö- ja naapurustotyöllä varmistamme alueen turvallisuutta ja siisteyttä. Nimeämme naapurustotyöhön Symppiksen työntekijöitä, joihin naapuruston edustajien on helppo ottaa tarvittaessa yhteyttä.
Monipuolisia palveluja päihdeongelmista kärsiville
Symppis on tarkoitettu asiakkaille, jolla on päihdeongelmia. Symppiksessä tarjotaan haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille terveys- ja sosiaalineuvontaa ja tarvittaessa ohjausta muihin palveluihin.
Palvelu on lakisääteistä ja Helsingin on järjestettävä palvelua alueella esiintyvän tarpeen mukaisesti. Itiksen Symppis toimi vuoden 2023 loppuun asti Itäkeskuksessa Turunlinnantiellä. Vuokrasopimuksen päätyttyä Symppikselle ei heti löytynyt uusia tiloja. Itäkeskuksen asiakkaille tarjottiin palveluja liikkuvasta yksiköstä ja Kontulan Symppiksestä. Muutos on aiheuttanut Kontulan Symppiksen asiakasmäärien merkittävän lisääntymisen, eikä se ole pysyvänä ratkaisuna siten riittävä.
Symppiksestä asiakkaat saavat puhtaita käyttövälineitä ja heille tarjotaan turvallisen pistämisen ohjeita. Siellä on mahdollista tehdä myös esimerkiksi HIV- ja hepatiittipikatestejä ja saada rokotuksia. Lääkäri on paikalla päiväkeskuksessa viikoittain.
Päiväkeskuksessa asiakkaat voivat käyttää tietokonetta ja saada apua esimerkiksi toimeentuloon ja työllistymiseen liittyvissä asioissa.
Tarjolla on myös puuroa, kahvia ja leipää. Asiakkaat voivat tulla Symppikseen myös ihan vaan levähtämään tai vaihtamaan kuulumisia työntekijöiden, vertaistukijoiden ja muiden asiakkaiden kanssa.
Helsingissä on Symppis Itäkeskuksen lisäksi Kontulassa ja Sörnäisissä. Lisäksi liikkuva terveysneuvontapiste tarjoaa palveluja eri puolilla kaupunkia. Liikkuvan terveysneuvonnan aikataulu ja pysäkit löytyvät kaupungin verkkosivuilta.
Lisätietoja
- Mikko Tamminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja, p. 09 310 58655, mikko.tamminen@hel.fi
- Heidi Nielsen, kaupunkiympäristön toimiala, asiakaspäällikkö, p. 09 310 42170, heidi.nielsen@hel.fi
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaYksikön päällikkö, palvelu- ja henkilöstöviestintä
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiAnna LehtirantaYksikön päällikkö, turvallisuus- ja varautumisviestintä
Puh:09 310 30014anna.lehtiranta@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 17.6. kokouksen ennakkotiedote13.6.2025 14:57:25 EEST | Tiedote
Helsingin uusi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontuu ensimmäistä kertaa tiistaina 17. toukokuuta klo 16.15. Kyseessä on ensimmäinen kokous apulaispormestari Maarit Vierusen johdolla. Uuden lautakunnan kokoonpano löytyy verkkosivuiltamme. Linkit Kokouksen esityslista sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan verkkosivuilla Lautakunnan sivulla julkaistaan kokouksen päätöstiedote kokouksen jälkeen
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut helatorstaina 202528.5.2025 09:15:08 EEST | Tiedote
Helsinkiläiset saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut myös helatorstaina.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 20.5.20.5.2025 18:35:35 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 20. toukokuuta. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Tämä oli nykyisen lautakunnan viimeinen kokous. Uusi lautakunta pitää ensimmäisen kokouksensa 17. kesäkuuta 2025.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 20.5. kokouksen ennakkotiedote16.5.2025 12:36:35 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla on kokous tiistaina 20. toukokuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa Vuosaareen perustettavan väliaikaisen pelastusaseman hankesuunnitelmaa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajat tehokkaammin käyttöön – terveydenhuollon ajat peruttava 24 tuntia ennen14.5.2025 16:04:34 EEST | Tiedote
Jos asiakas ei pääse Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajalle, ohjeistamme asiakasta siirtämään tai perumaan ajan viimeistään 24 tuntia ennen ajanvarauksen alkua. Näin voimme tarjota peruutusaikaa seuraavalle asiakkaallemme ja sujuvoittaa palvelujamme. Terveydenhuollon palveluissa asiakas välttyy tällöin myös sakkomaksulta, joka peritään käyttämättä jääneestä tai liian myöhään perutusta ajasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme