Suomen ja Viron välisen sähkönsiirtoyhteyden vian selvitystyö edennyt

Viime viikon perjantaina havaitun vian selvitystyötä Suomen ja Viron välisessä EstLink 2 -yhteydessä on jatkettu tämän viikon aikana. Teknisesti monimutkaisen järjestelmän vika paikannettiin sunnuntaina Viroon ja vianselvitys on edennyt viikon aikana.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

EstLink 2 -yhteyden vian paikantamista ja korjaustoimien valmistelua on tehty vian havaitsemisesta lähtien tiiviissä yhteistyössä Viron kantaverkkoyhtiö Eleringin ja kaapelin toimittajan kanssa. Tarkemmat selvitykset ovat osoittaneet vian sijaitsevan Virossa meri- ja maakaapelin liitoksen välittömässä läheisyydessä. Tämän tiedon perusteella vikaa ei ole aiheuttanut ulkopuolinen tekijä.

EstLink 2 –yhteyden kaapeli on rakenteeltaan ainutlaatuinen ja teknisesti monimutkainen, joten vian syyn ja luonteen analysointi on tehtävä tarkasti ja huolellisesti oikean korjaussuunnitelman määrittämiseksi. Vian selvitystyötä ja korjauksen suunnittelua jatketaan edelleen korjaustöiden mahdollisimman nopean etenemisen varmistamiseksi.

Suomessa sähkön riittävyys on edelleen hyvällä tasolla, eikä EstLink 2 -yhteyden vikaantuminen ole aiheuttanut häiriötä sähköjärjestelmän toimintaan.

Tuomas Rauhala, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 506 4695
Kimmo Nepola, yksikön päällikkö, Fingrid Oyj, puh. 050 590 3850