Koodi / Sisu ryKoodi / Sisu ry

Kood/Sisun järjestämälle koulutukselle myönnetty opintotukioikeus – opiskelijat voivat hakea opintotukea 1.4.2024 alkaen

Kela on hyväksynyt Kuopiossa maaliskuun lopussa avautuvan kood/Sisu koodikoulun opintotukihakemuksen. Koodikoulun opiskelijat, jotka aloittavat kood/Sisun koulutuksessa 25.3.2024, voivat näin hakea opintotukea opintoihinsa Kelasta.

Koodikoulun sprinttajaat valmistautumassa ensimmäiseen tenttiin. (Kuva: Arto Holopainen)

”Olemme superiloisia hakemuksemme läpimenosta. Tämä on iso juttu meille ja ennen kaikkea opiskelijoillemme. Opintotuki mahdollistaa kood/Sisuun hakemisen yhä useammalle ihmiselle, jotka haluavat vaihtaa alaa tai kehittää osaamistaan. Uskomme, että mitä moninaisempi joukko ihmisiä osaa ohjelmoida, sitä rikkaampia ja vaikuttavampia digitaalisia palveluita ja tuotteita voimme tulevaisuudessa tuottaa,” toteaa kood/Sisun johtaja Laura Nykänen.

Kood/Sisu haki opintotukioikeutta yhteistyössä Ylä-Savon ammattiopiston kanssa. Koodikoulun opiskelijat voivat hakea opintotukea koko kaksivuotisen ohjelman ajalle.

Käytännönläheisessä koodikoulussa ei ole opettajia

Kood/Sisu eroaa perinteisistä oppilaitoksista siinä, että koulussa ei ole opettajia, eikä oppitunteja, vaan opintoja tehdään verkkoalustalla, jossa opiskelijat ratkaisevat itsenäisesti ja yhdessä käytännönläheisiä projektitehtäviä.

”Projekteja voi suorittaa omaan tahtiin, jotkut varmasti suorittavat opinnot nopeammin. Se riippuu täysin opiskelijasta. Ensimmäisen vuoden perusopintojen jälkeen opiskelija voi erikoistua esimerkiksi kyberturvallisuuteen, tekoälyyn tai pilvipalveluihin. Koulutusohjelmaa räätälöidään ja kehitetään yritysten tarpeiden mukaan. Tavoitteenamme on kouluttaa vuosittain yli 200 monipuolista ohjelmointiosaajaa työelämän ja markkinoiden muuttuviin tarpeisiin, ” taustoittaa Nykänen.

Yksityinen, yritysvetoinen koodikoulu vetoaa alanvaihtajiin

Kood/Sisun ensimmäinen opiskelijahaku käynnistyi marraskuun puolivälissä ja se on herättänyt suuren kiinnostuksen. Kouluun on hakenut jo 1800 ihmistä 32 eri kansallisuudesta. Hakijoiden keski-ikä on 33 vuotta. Kouluun haetaan suorittamalla ensin verkkotesti ja sitten kolmen viikon intensiivinen valintakoejakso eli sprintti. Hakijoilta ei vaadita aiempaa kokemusta tai koulutusta alalta.

”Vastaanotto on ollut huikea. Tammikuun valintakoejakso saatiin juuri päätökseen, ja hakijoissa on ihan mieletön potentiaali. Koulun työelämälähtöisyys on herättänyt erityisesti alanvaihtajien mielenkiinnon. Nostimme helmikuun sprintin osallistujamäärää suosion takia kahteen sataan ja nyt kaikki paikat seuraavalle sprintille on jo varattu. Odotamme innolla, että pääsemme aloittamaan kood/Sisun ensimmäisen opiskelijaryhmän kanssa maaliskuun lopussa,” iloitsee Nykänen.

kood/Sisu on vuonna 2023 Kuopioon perustettu koodikoulu, jossa opiskellaan tyypillisesti 1–2 vuotta intensiivisesti, tiiviissä yritysyhteistyössä, kansainvälisessä ympäristössä ja monipuolisissa tiimeissä. Koodikoulun opetuskieli on englanti.  Opinnot voi suorittaa etänä, paikan päällä Kuopiossa tai hybridinä. Koodikoulun perustajajäseniin kuuluvat Istekki, Normet, Novapolis, Kuopion alueen kauppakamari, Osuma Henkilöstöpalvelut, OP Ryhmä, Ponsse sekä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Etelä-Savon ELY-keskus rahoittaa Koodi/Sisu – koodikoulu Pohjois-Savoon -hanketta Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+). Koulu toimii yhteistyössä Virossa toimivan koodikoulun, kood/Jõhvin, kanssa.

Seuraava sprintti järjestetään 12.2.-1.3.2024.​

Kuvat

Lataa
kood/Sisun johtaja Laura Nykänen (vas.) ja kood/Jõhvin johtaja Karin Künnapas. Kuvaaja: Arto Holopainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Koodi / Sisu ry on joulukuussa 2022 perustettu voittoa tavoittelematon yhdistys. Yhdistyksen perustajajäseniin kuuluvat Istekki, Normet, KPY Novapolis, Kuopion alueen kauppakamari, OP Ryhmä, Osuma Henkilöstöpalvelut, Ponsse sekä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Yhdistyksen tavoitteena on perustaa Pohjois-Savoon yksityinen, yritysvetoinen koodikoulu sekä johtaa ja hallinnoida koulun toimintaa.

Yhdistys koordinoi Koodi/Sisu - koodikoulu Pohjois-Savoon -hanketta. Hankkeella tuetaan koulun toiminnan käynnistämistä vaiheittain ja vastataan yritysten osaajapulaan. Etelä-Savon ELY-keskus rahoittaa hanketta Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+). Hankkeen toteutusaika on 17.3.2023–30.6.2026. KPY Novapolis ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä toimivat hankkeen osatoteuttajina.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Koodi / Sisu ry

Kood/Sisu koodikoulun ensimmäiset opiskelijat aloittavat opinnot – opiskelijaryhmä erittäin moninainen22.3.2024 09:05:08 EET | Tiedote

Yritysvetoisen Kood/Sisu koodikoulun ensimmäinen opiskelijaryhmä on valittu. Haun läpäisi 150 opiskelijaa kahden tuhannen hakijan joukosta. Opiskelijat aloittavat opintonsa maanantaina 25. maaliskuuta. He edustavat 19 eri maata, kuten Ukrainaa, Espanjaa, Egyptiä ja Kiinaa. Valituista opiskelijoista 45 prosenttia asuu Pohjois-Savossa ja 15 prosenttia pääkaupunkiseudulla.

Uusi koodikoulu Pohjois-Savossa yhdistää voimansa Virossa toimivan koodikoulun kanssa1.11.2023 08:37:18 EET | Tiedote

Pohjois-Savossa alkuvuonna 2024 avautuva yksityinen koodikoulu, kood/Sisu, on solminut merkittävän sopimuksen Virossa toimivan koodikoulun, kood/Jõhvin, kanssa. Kolmivuotinen sopimus syventää tiedonvaihtoa, tiivistää yhdessä tekemistä ja vahvistaa yhteyksiä koulujen opiskelijoiden sekä yritysten välille. Samalla se tukee ohjelmointiosaamisen kehittymistä Suomessa ja Virossa sekä edistää ohjelmointikoulutuksen kansainvälistymistä.