Helsinki Litin 10-vuotisjuhlafestivaalilla mukana muun muassa Elizabeth Strout, Nathan Hill, Andrei Kurkov ja Adania Shibli – koko ohjelma julki nyt

24.-25. toukokuuta Helsingin Savoy-teatterissa järjestettävän Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin 10-vuotisjuhlan koko ohjelma on nyt julkistettu, ja mukana on odotetusti kansainvälinen joukko kirjailijoita maailman huipulta. Tänä vuonna vieraiksi saapuvat yhdysvaltalaiset Elizabeth Strout ja Nathan Hill, ukrainalainen Andrei Kurkov, ruotsalaiset Thella Johnson, Johanna Frid ja Nicolas Lunabba, norjalainen Maja Lunde, argentiinalaiset Mariana Enríquez ja Camila Sosa Villada, taiwanilainen Kevin Chen, kanadalais-uusiseelantilainen Eleanor Catton sekä palestiinalainen Adania Shibli. Festivaalin liput ovat myynnissä.

Helsinki Lit juhlii kymmenvuotista taivaltaan 24.-25. toukokuuta Savoy-teatterissa. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa ukrainalainen Andrei Kurkov (vas.), yhdysvaltalaiset Elizabeth Strout ja Nathan Hill sekä palestiinalainen Adania Shibli.

Helsinki Lit juhlii toukokuussa kymmenvuotista taivaltaan Suomen suurimpana käännöskirjallisuusfestivaalina. Helsinki Litissä on vuosien varrella vieraillut lukuisia kansainvälisiä kirjalijatähtiä Nobel-voittajista Booker- ja Pulitzer-palkittuihin. Juhlavuoden kunniaksi festivaali järjestetään jälleen Helsingin Savoy-teatterissa, jossa järjestettiin myös ensimmäinen Helsinki Lit vuonna 2015.

Vierailevat kansainväliset kirjailijat kohtaavat tutun tavan mukaan Savoyn lavalla kotimaisia kirjailijoita, toimittajia ja kulttuurivaikuttajia: Elizabeth Stroutia haastattelee tuore Finlandia-voittaja, kirjailija Sirpa Kähkönen, Nathan Hillin kanssa keskustelee kirjailija Juha Itkonen, Andrei Kurkov tapaa toimittaja Anna-Lena Láurenin, Thella Johnsonia haastattelee kirjailija Kjell WestöMaja Lunde kohtaa kirjailija, kirjallisuudentutkija Iida Turpeisen, Nicolas Lunabba keskustelee kirjallisuus- ja taidekriitikko Aleksis Salusjärven kanssa, Mariana Enríquez jakaa aiheitaan jännityskirjailija Marko Hautalan kanssa, Camila Sosa Villada tapaa kirjailija Silvia Hosseinin, Kevin Cheniä haastattelee toimittaja ja Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield, Eleanor Cattonin kanssa keskustelee toimittaja Hanna Nikkanen ja Adania Shiblin kanssa myös hänen kirjojaan kääntänyt suomentaja-tulkki Sampsa Peltonen. Johanna Fridin haastattelija ilmoitetaan myöhemmin.

Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaali

15.30 Eleanor Catton – Hanna Nikkanen

16.10 Nathan Hill – Juha Itkonen

16.50 – 17.30 Adania Shibli – Sampsa Peltonen

Helsinki Litin 10-vuotisjuhlafestivaalilla mukana olevat kustantajat ovat Otava, Johnny Kniga, Tammi, WSOY, Gummerus, S&S, Aula & Co ja Siltala.

Festivaalin muita yhteistyökumppaneita ja tukijoita ovat vuonna 2024 muun muassa Helsingin kaupunki ja Konstsamfundet. Tukija- ja yhteistyökumppanilista täydentyy kevään aikana.

Facebook-event

Elizabeth Strout, Nathan Hill, Andrej Kurkov och Adania Shibli gästar Helsinki Lits 10-årsjubileum – hela programmet ute nu

Hela programmet för litteraturfestivalen Helsinki Lit – som i år hålls på Savoyteatern i Helsingfors – har nu offentliggjorts. Som vanligt bjuder festivalen på en stjärnspäckad grupp internationella författare. Årets gäster är Elizabeth Strout och Nathan Hill från USA, Andrej Kurkov från Ukraina, Thella Johnson, Johanna Frid och Nicolas Lunabba från Sverige, Mariana Enríquez och Camila Sosa Villada från Argentina, Kevin Chen från Taiwan, Eleanor Catton från Nya Zeeland, Adania Shibli från Palestina och Maja Lunde från Norge.

Biljetter till festivalen säljs på Lippu.fi

Under 2024 firar Helsinki Lit sitt tioårsjubileum. Helsinki Lit har genom åren besökts av dussintals internationella litterära stjärnor, från Nobelprisvinnare till Booker- och Pulitzerpristagare. Jubileet till ära kommer festivalen att hållas på Savoy-teatern i Helsingfors, där den första Helsinki Lit-festivalen också ordnades 2015.

Som vanligt möter de  gästande internationella gästerna en rad inhemska författare, journalister och kulturpersoner på Savoy-scenen: Elizabeth Strout intervjuas av den färska Finlandia-vinnaren Sirpa Kähkönen, Nathan Hill intervjuas av författaren Juha Itkonen, Andrej Kurkov träffar journalisten Anna-Lena Láuren, Thella Johnson intervjuas av sin kollega Kjell Westö, Maja Lunde träffar författaren och litteraturforskaren Iida Turpeinen, Nicolas Lunabba pratar med Aleksis Salusjärvi, Mariana Enriquez möter skräckförfattaren Marko Hautala, Camila Sosa Villada träffar essäisten Silvia Hossein, Kevin Chen intervjuas av Ville Blåfield, Eleanor Catton pratar med journalisten Hanna Nikkanen och Adania Shibli samtalar med sin finska översättare Sampsa Peltonen. Johanna Frids intervjuare meddelas senare.

Kristiina Vuorelasta Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtaja25.4.2024 11:45:49 EEST | Tiedote

Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. heinäkuuta 2024 Kristiina Vuorela. Pitkän uran kotimaisen ja kansainvälisen klassisen musiikin parissa tehnyt Vuorela on aiemmin työskennellyt muun muassa musiikkivientiorganisaatio Music Finlandissa promootio- ja projektipäällikkönä, Helsingin juhlaviikoilla klassisen musiikin vastaavana tuottajana. Vuorela siirtyy uuteen työhönsä Helsingin kaupunginorkesterin hallinnosta.

Konneveden museolla pistetään heinäkuussa Helmat heilumaan –  Naisten viikon ohjelmassa luvassa täyteläinen kattaus tähtiä, tanssia ja elon hengekkeitä24.4.2024 13:40:36 EEST | Tiedote

Konneveden museo järjestää viime vuonna suuren suosion ja kävijämäärän saavuttaneen Naisten viikon jälleen tulevana kesänä 18.-23. heinäkuuta. Kattoteeman “Helmat heilumaan!” alle mahtuu monipuolisesti musiikkia, historiaa, kulttuuria, makuelämyksiä ja luentoja – ja tietenkin lauantai-illan Naistentanssit työväentalolla! Konnevedellä nähdään ja kuullaan viikon aikana alansa huippuja laajalla genreskaalalla, klassisen taitajista Anu Komsista, Pia Värristä, Suomalainen barokkiorkesteri FiBOsta ja Tuuli Lindebergistä populaarimusiikin tähtiin kuten Arja Saijonmaahan, Aili Järvelään ja Verneri Pohjolaan. Ei ole sattumaa sekään, että Naisten viikon päivät on nimetty naisten nimipäivien mukaan, ja tapahtuma alkaa ja loppuu Kaija Saariahon luottoartistien konserteilla. Naisten viikon Helmat heilumaan! -liput ovat nyt myynnissä Tiketissä.