Elizabeth Strout saapuu Suomen-vierailulle Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumaan

Suomalaisten rakastama kirjailija Elizabeth Strout saapuu toukokuussa Helsinki Lit -tapahtumaan. Kuva © Leonardo Cendamo

Elizabeth Strout (Tammi)

Kiitetty ja paljon luettu yhdysvaltalainen Elizabeth Strout (s. 1956) on noussut nopeasti suomalaisten rakastamaksi kirjailijaksi. Strout voitti vuonna 2009 Pulitzer-palkinnon teoksellaan Olive Kitteridge, josta on tehty Emmy-palkittu tv-sarja. Pienoisromaani Nimeni on Lucy Barton oli monien muiden Stroutin teosten tavoin arvostelu- ja myyntimenestys. Suomessa kirjabloggarit äänestivät sen 2018 parhaaksi käännösromaaniksi. Hänen tuorein romaaninsa Lucy meren rannalla ilmestyi 2023, ja sen on muiden Stroutin teosten tapaan suomentanut Kristiina Rikman. Strout on koulutukseltaan juristi. Hän on lähtöisin Mainesta ja asuu New Yorkissa.

Strout esiintyy Helsinki Litissä perjantaina 24.5. Häntä haastattelee tuore Finlandia-voittaja Sirpa Kähkönen.

Maja Lunde (Tammi)

Norjan nykykirjallisuuden supertähdeksi nimetyn Maja Lunden (s. 1975) ilmastokvartetissa vaakalaudalla on maapallon tulevaisuus. Sarjan ensimmäinen osa, Mehiläisten historia, oli valtaisa maailmanmenestys, joka oli mm. Saksan myydyin kirja vuonna 2017. Sinisessä puute on elämää ylläpitävästä vedestä. Sarjan kolmas osa Viimeiset pohtii ilmastonmuutoksen vaikutuksia suhteessa eläimiin. Neljännessä osassa, Unelmassa puusta, valokeilaan pääsevät kasvit. Lunden kirjoja ovat suomentaneet Katriina Huttunen ja Jonna Joskitt-Pöyry. Kiihkottoman kauniisti kirjoittava Lunde ei epäröi ottaa kantaa: elämäntapamme tuhoaa maailman mutta rahantekoa ei pysäytä mikään. Ilmastokvartetin päätösosassa Lunde kertoo ihmiskunnan viimeistä tarinaa yhtä aikaa pelottavasti ja ymmärryksellä. Vaikuttava sarja on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan.

Lunde esiintyy Helsinki Litissä lauantaina 25.5. Häntä haastattelee Elolliset-romaanin kirjoittanut Iida Turpeinen.

Mariana Enriquez (WSOY)

Argentiinalainen Mariana Enriquez (s. 1973) on journalisti ja kirjailija, joka kirjoitti esikoisromaaninsa jo teini-ikäisenä ja nauttii kulttimainetta ympäri maailmaa. Enriquezin tyyliä on kutsuttu sekä ’goottilaiseksi realismiksi’ että ’poliittiseksi kauhuksi’. Hän on voittanut mm. Premio Ciutat de Barcelona ja Premio Herralde -palkinnot ja ollut ehdolla Booker-palkinnon saajaksi. Hänen tuotantoonsa, jonka on suomentanut Sari Selander, kuuluu novelleja (Mitä liekit meiltä veivät, WSOY 2021), romaaneja (Yö kuuluu meille, WSOY 2022) ja asiaproosaa. Enriquez käsittelee teoksissaan mm. naiseutta ja Argentiinan väkivaltaista poliittista historiaa kauhun keinoin.

Keväällä ilmestyvässä Sängyssä tupakoimisen vaarat -novellikokoelmassa Buenos Airesin katujen svengi yhdistyy pohjoisargentiinalaiseen mustaan magiaan ja maan historiaan.

Enriquezin Helsinki Lit -esiintyminen on perjantaina 24.5. ja häntä haastattelee kirjailija Marko Hautala.

Johanna Frid (WSOY)

Ruotsalainen Johanna Frid (s. 1988) on palkittu runoilija ja kirjailija, joka tunnetaan omaäänisestä tavastaan kuvata vaikeita tunteita.

Haraldin äiti on älykäs, raadollisenkin tunnistettava ja hykerryttävän yönmusta nykyromaani anopin ja miniän välisestä suhteesta myrkyllisimmillään. Haraldin kolmekymppinen tyttöystävä ja seitsemänkymppinen äiti joutuvat tilanteeseen lentokentän odotusaulassa, jossa he eivät pääse pakoon menneisyyden kaunoja ja sukupolvien välillä ammottavaa kuilua. Kirja on ensimmäinen Fridiltä suomennettu teos ja sen on suomentanut Sirje Niitepõld.

Frid esiintyy Helsinki Litissä perjantaina 24.5.

Nicolas Lunabba (Johnny Kniga)

Nicolas Lunabba (s. 1981) on tehnyt erityisnuorisotyötä vuosien ajan Malmön lähiöissä huono-osaisten ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten parissa. Itkisitkö, jos mä kuolen? (suom. Tarja Lipponen) on Lunabban esikoisteos, jossa hän kertoo, kuinka pahasti oireileva poika päätyi asumaan hänen luokseen ja miten tämä täysin poikkeuksellinen järjestely muutti heidän molempien elämän. Samalla Lunabban teos on tositarina nähdyksi tulemisesta, pelosta, surusta ja toivosta. Lunabba valittiin Ruotsissa Vuoden lähimmäiseksi ja hän sai Malmön yliopiston kunniatohtorin arvon vuonna 2022.

Lunabba esiintyy Helsinki Litissä perjantaina 24.5. haastattelijanaan Aleksis Salusjärvi.

Thella Johnson (Johnny Kniga)

Kaksikielisen ruotsalaisen toimittaja–kirjailija–muusikko Johnsonin (s. 1979) äiti on suomalainen. Bottenviken-yhtyeensä kanssa hän kääntää ja esittää suomalaisia kappaleita ruotsiksi. Johnsonin esikoisromaani Rauha (suom. Jaana Nikula) on mukaansatempaava kertomus monikulttuurisesta perheestä, joka lähtee Suomesta Ruotsiin paremman elämän toivossa. Nimensä mukaisesti romaani kertoo myös rauhasta sodan jälkeen: miten se on saavutettu, miten sitä rakennetaan ja pidetään yllä.

Johnsonin Helsinki Lit -esiintyminen on perjantaina 24.5. ja hänen keskustelijaparinaan on Kjell Westö.

Haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Johanna Harkkila, Tammi, johanna.harkkila@tammi.fi

Brand Manager Mikko Immonen, WSOY, mikko.immonen@wsoy.fi

Brand Manager Liisa Aalto, Johnny Kniga, liisa.aalto@wsoy.fi

Arvostelukappalepyynnöt:

tiedotus@tammi.fi

tiedotus@wsoy.fi

Lataa
Norjalainen Maja Lunde keskustelee tapahtumassa Elolliset-romaanista tunnetun Iida Turpeisen kanssa.
Lataa
Mariana Enriquez on palkittu argentiinalaiskirjailija, jota haastattelee kauhukirjailija Marko Hautala.
Lataa
Ruotsalainen Johanna Frid käsittelee sukupolvien välisiä suhteita.
Lataa
Erikoisnuorisotyötä Malmössa tehnyt Nicolas Lunabba keskustelee Aleksis Salusjärven kanssa.
Lataa
Thella Johnsonin keskusteluparina Helsinki Litissä on kirjailija Kjell Westö.
Lataa

WSOY on pyytänyt ulkopuolisen selvityksen esitetyistä kiusaamissyytteistä kustannusprosessin yhteydessä12.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Selvitys koskee Katja Ketun Ismo Alanko -tietokirjan kustannusprosessia ja sen toteuttaa viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari. Werner Söderström Osakeyhtiö on pyytänyt ulkopuolisen selvityksen Katja Ketun tietokirjan kustannusprosessista. Kettu on kertonut syksyllä 2023 julkisuudessa muun muassa, että edellisen tietokirjansa kirjoittamisen yhteydessä hän on kokenut tulleensa kiusatuksi kustantamon toimesta. WSOY:lla on kaikkeen kiusaamiseen ja epäasialliseen käytökseen nollatoleranssi, ja siksi kustantamo haluaa selvittää asian ja ryhtyä sen pohjalta tarvittaessa toimenpiteisiin sisäisesti. Selvityksen tekee viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari. Korpisaari tekee selvityksen itsenäisesti ja saa WSOY:lta pääsyn pyytämäänsä aineistoon. Tämä koskee esimerkiksi kaikkea kustantamon työntekijöiden ja kirjailijan välistä sähköpostinvaihtoa ja tekstiviestejä. Aineistoa on pyydetty kustantamon lisäksi suoraan myös kirjailija Katja Ketulta. Selvitys toteutetaan tammi–helmikuun 2