Valkenee kaukainen ranta – Elämänmakuinen romaani vaivaistalon johtajattareksi joutuvasta pikkuvirkamiehen rouvasta

Johanna Annolan 1800-luvun lopulle sijoittuva romaani VALKENEE KAUKAINEN RANTA on yhdistelmä vivahteikkaana soivaa kieltä, historiantutkijan varmuutta ja yleismaailmallisia teemoja.

Romaani on kertomus keski-ikää lähestyvästä Ulrikasta, jonka vakaa ja herraskainen elämä romahtaa kuin korttitalo aviomiehen kuoltua.

Graafinen suunnittelu Laura Noponen

Ulrika ei voi saada takaisin kuollutta pientä tytärtään, mutta muuten tulevaisuus on valmiiksi suunniteltu: mies arvokkaammassa virassa, Väinö-poika ylioppilas, Ulrika itse vihdoin savolaiskaupungin Rouvasväenyhdistyksen jäsen. Olisi kahvikestejä, iltamia ja muodikkaita pukuja. Olisi keveitä naurahduksia ja hillittyjä keskusteluja, kaikki melkein Ulrikan ulottuvilla.

Sitten jotain odottamatonta tapahtuu, ja kaikki Ulrikan haaveet sortuvat. Kyetäkseen kouluttamaan poikansa Ulrika muuttaa kauas Hämeeseen johtamaan vaivaistaloa, jota asuttavat surkeat vanhukset, elämän kolhimat naiset ja synkästi tuijottavat miehet. Tässä rujossa maailmassa Ulrikan turvana on vain kylmä ylenkatse, jota hän tuntee hoitolaisiaan kohtaan.

Onko kuitenkin mahdollista rakentaa koko elämänsä ja maailmankuvansa uudelleen? Mitkä ovat naisen näköalat 1800-luvun turvattomassa yhteiskunnassa? Miten oma paikka lopulta määrittyy?

Kuva Laura Malmivaara

Johanna Annola (s. 1976) filosofian tohtori ja historiantutkija, joka on kirjoittanut perheistä, yhteiskunnallisesta liikkuvuudesta ja syrjäytymisestä 1800-luvun Suomessa, muun muassa tietoteoksen Säädyttömät (Vastapaino 2022). Lapsuutensa ja nuoruutensa hän vietti Lapualla, nykyään hän asuu Tampereella.

Tervetuloa Aimo Pajunen – Kylmän sodan kenraali -teoksen tiedotustilaisuuteen 4. huhtikuuta8.3.2024 12:56:21 EET | Tiedote

Tervetuloa Henrik Talan kirjoittaman teoksen AIMO PAJUNEN – KYLMÄN SODAN KENRAALI julkistus- ja tiedotustilaisuuteen Kaartin Vartiotupaan (Puolustusministeriö, Eteläinen Makasiinikatu 8, Helsinki) torstaina 4. huhtikuuta kello 10–11.30. Ehdoton ennakkoilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 27.3. reetta@siltalapublishing.fi. Tilaisuuteen saapuessaan osallistujien täytyy todistaa henkilöllisyytensä.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.

Kustannusosakeyhtiöt Siltala ja Teos yhdistyvät27.2.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Siltala ostaa Kustannusosakeyhtiö Teoksen kustannusliiketoiminnan, ja Teoksen suurimmasta omistajasta Heikki Herlinistä tulee yksi Siltalan pääomistajista yhdessä Touko ja Aleksi Siltalan kanssa. Fuusiossa Teos myy liiketoimintansa Siltalalle. Samalla Teoksen enemmistöomistaja Heikki Herlin tekee sijoituksen Kustannusosakeyhtiö Siltalaan, ja hänestä tulee näin yksi Siltalan pääomistajista sen perustajien Touko ja Aleksi Siltalan rinnalle. Yhdistymisessä syntyy kahden itsenäisen laatukustantamon kulttuurisesti ja kirjallisesti kunnianhimoinen yhteenliittymä, jossa vahva kustannusalan osaaminen yhdistyy vakaaseen omistajapohjaan. Molempien kustantamoiden toiminta jatkuu ennallaan, eikä yhdistyminen vaikuta kustantamojen kirjailijoiden työhön.