Tesi kokosi uuden 200 miljoonan euron Kasvurahastojen rahaston

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus) uusin Kasvurahastojen rahasto (KRR V) on aloittanut toimintansa 200 miljoonan euron koossa. Mukana sijoittajina rahastossa ovat Tesin lisäksi Elo, Keva, Ilmarinen, LähiTapiola-ryhmä, OP-ryhmä, VER ja Veritas. Rahasto on EU:n SFDR-sääntelyn artikla 8:n mukainen rahasto.

Matias Kaila, Tesin rahastosijoitustiimin vetäjä
Matias Kaila, Tesin rahastosijoitustiimin johtaja

Erityisesti alkuvaiheen kasvuyritysten pääomasijoittamista (venture capital) on ollut vaikea ottaa osaksi institutionaalisten sijoittajien sijoitusportfoliota. Tätä haastetta Tesi lähti ratkomaan yhdessä suomalaisten eläkeyhtiöiden kanssa ja toi markkinoille Kasvurahastojen rahasto (KRR) -konseptin vuonna 2008. Tesin hallinnoimat Kasvurahastojen rahastot kanavoivat kasvurahaa suomalaisille startup- ja kasvuyrityksille sijoittamalla suomalaisiin pääomasijoitusrahastoihin, jotka puolestaan sijoittavat suomalaisiin startup- ja kasvuyrityksiin.

”Tesin ja suomalaisten institutionaalisten sijoittajien yhteinen menestyksekäs toimintamalli on tukenut kymmenien uusien pääomasijoitusrahastojen skaalautumista ja satojen suomalaisyritysten kasvua ja kansainvälistymistä”, sanoo Tesin rahastosijoitustoiminnasta vastaava johtaja Matias Kaila.

”Kasvurahastojen rahastojen toimivuudesta kertoo paljon se, että huolimatta haastavasta taloustilanteesta uusi rahasto (KRR V) saatiin koottua 200 miljoonan euron ennätyskoossa. Kasvurahastojen rahastot ovat olleet suomalaisille institutionaalisille sijoittajille hyvä sijoitus”, Kaila jatkaa.

Tesin hallinnoimien Kasvurahastojen rahastojen tyypillinen sijoitus yksittäiseen kohderahastoon on 10–15 miljoonaa euroa. KRR:t tarjoavat institutionaalisille sijoittajille tehokkaan ja ammattimaisesti hoidetun tavan sijoittaa suomalaiseen kasvuyritysmarkkinaan. Ne toimivat ankkurisijoittajina suomalaisissa venture capital -rahastoissa sekä myöhempiin kasvuvaiheisiin sijoittavissa growth- ja buyout -rahastoissa. KRR V on SFDR:n artikla 8:n mukainen rahasto.

Kaikkiaan KRR-rahastoista on annettu sijoitussitoumuksia 48 pääomasijoitusrahastoon 568 miljoonalla eurolla vuoden 2023 loppuun mennessä. Nämä rahastot ovat puolestaan sijoittaneet lähes 350 suomalaiseen startup- ja kasvuyritykseen.

Matias Kaila, Tesin rahastosijoitustiimin vetäjä
Matias Kaila, Tesin rahastosijoitustiimin johtaja

Tesi pähkinänkuoressa

tesi.fi | X (Twitter) | LinkedIn | Instagram | Uutiskirje

Tesin vuosi 2023: Haastavassa markkinatilanteessa Tesin rooli vastasyklisenä toimijana korostui22.3.2024 10:41:16 EET | Tiedote

Edellisvuonna alkanut yritysten arvostustasojen lasku, pääomasijoitusrahastojen varainkeruun vaikeutuminen ja listautumismarkkinan hiljentyminen jatkuivat vuonna 2023. Epävarmassa markkinatilanteessa ja irtautumisten hidastuessa Tesin (Suomen Teollisuussijoitus) vastasyklinen rooli korostui. Tesi kokosi uuden 200 miljoonan euron Kasvurahastojen rahaston ja teki kappalemääräisesti yli 80 % suorista sijoituksistaan startup- ja kasvuyrityksiin jatkosijoituksina.

Tesi in 2023: Tesi’s role as a stabilising force in a turbulent market becomes increasingly important22.3.2024 10:41:16 EET | Press release

The decline in valuations that began the previous year, complications in the fundraising of venture capital and private equity (VC & PE) funds, and the slowdown in the IPO market all continued in 2023. The prevailing market uncertainty and sluggish exits increase the importance of Tesi’s role as a stabilising counterforce. Tesi raised a new EUR 200 million KRR V fund-of-funds, while over 80% of Tesi’s direct investments were follow-on investments in startup and growth companies.

Tesin yhtiökokous: hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jacob af Forselles, uutena jäsenenä hallitukseen Olli Kärkkäinen22.3.2024 10:20:24 EET | Tiedote

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus Oy) hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jacob af Forselles, ja uudeksi jäseneksi on valittu valtiovarainministeriön strategia- ja tutkimusjohtaja Olli Kärkkäinen. Tesin hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa Riku Huttunen sekä hallituksen jäseninä Mia Folkesson, Anniina Heinonen, Minna Helppi ja Timo Leino. Valinnat teki Tesin yhtiökokous 22.3.2024. Yhtiökokous vahvisti konsernin ja emoyhtiön tilinpäätökset ajalta 1.1.–31.12.2023 ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajille sekä hyväksyi hallituksen esityksen emoyhtiön tuloksen käyttämisestä. Vuonna 2023 toimitusjohtajana toimi Pia Santavirta. Varsinaiseksi tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Marcus Tötterman. Hallituksen jäsenet Hallituksen kuvat

Tesi’s Annual General Meeting: Jacob af Forselles continues as Board Chair, Olli Kärkkäinen elected as new Board member22.3.2024 10:20:24 EET | Press release

Jacob af Forselles will continue as Chair of Tesi’s (Finnish Industry Investment Ltd) Board of Directors, and Olli Kärkkäinen, Strategy and Research Director at Finland’s Ministry of Finance, was elected as a new Board member. Riku Huttunen will continue as Vice Chair of Tesi’s Board of Directors, while Mia Folkesson, Anniina Heinonen, Minna Helppi and Timo Leino continue as existing members. The appointments were made by Tesi’s Annual General Meeting on 22 March 2024. The Annual General Meeting also approved the Group’s and parent company’s financial statements for fiscal year 1 Jan–31 Dec 2023, discharged the Board of Directors and the company’s CEO of liability, and approved the Board’s proposal for using the parent company’s profit. The CEO in 2023 was Pia Santavirta. KPMG Oy Ab, Chartered Accountants, was elected as the company’s auditor, with Marcus Tötterman, Chartered Accountant, as lead auditor. Board members Photos of Board