Keskustassa tehdään hälytysajoneuvoliikennettä nopeuttavia parannuksia
Keskustan katutyöt ja kävelykeskustaan liittyvät kokeilut ovat hidastaneet hälytysajoneuvoliikennettä. Kaupunkiympäristön toimiala ja pelastuslaitos ovat ryhtyneet toimiin tilanteen parantamiseksi. Erottajan pelastusasemalla on otettu käyttöön liikennevalojen etuusjärjestelyt hälytysajoneuvoille. Lisäksi tehdään järjestelyitä, jotta lastaavat tai pysäköidyt ajoneuvot eivät estä hälytysajoneuvojen etenemistä.

Helsingin keskustassa Kruununhaassa ja Katajanokalla seurataan tarkennetusti pelastuslaitoksen toimintavalmiusaikoja. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvä käsitys siitä, miten keskustan työmaat ja kävelykeskustan laajentaminen vaikuttavat valmiusaikoihin. Tarkennettu seuranta aloitettiin kesäkuussa 2023 samaan aikaan, kun Espan kokeilut otettiin käyttöön. Seuranta jatkuu toistaiseksi, myös Espan kokeilun jälkeen. Tarkastelussa ovat Kallion ja Erottajan pelastusasemien kiireelliset tehtävät.
Seurannassa on havaittu, että Erottajan ja Kallion pelastusyksiköiden toimintavalmiusajat Kruununhakaan ja Katajanokalle ovat nousseet selvästi. Erottajan pelastusyksikön kiireellisten tehtävien mediaaniaika oli 5:13 vuosina 2017–2019. Vuoden 2023 mediaaniaika oli 5:57. Kallion pelastusyksiköllä mediaaniaika oli 5:38 vuosina 2017–2019 ja vuonna 2023 mediaaniaika oli 6:53.
”Nousu on merkittävä ja suunta huolestuttava. Erottajan pelastusaseman osalta kävelykeskustan laajentamiseen liittyvillä kokeiluilla on ollut selvä vaikutus hälytysajoaikoihin. Kallion pelastusasemalta erityisesti Sörnäisten rantatien alueen suuret työmaat ovat haasteellisia. Erityisen huolestuttavaa tämä kehityssuunta on nykyisessä tilanteessa, jossa samaan aikaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston antaman uhkasakon velvoittamana satsaamme toimintavalmiusaikojen parantamiseen eri puolella kaupunkia mm. rakentamalla uusia pelastusasemia ja lisäämällä henkilöstön määrää”, kertoo Helsingin pelastuskomentaja Jani Pitkänen.
Käytössä uusia liikennevaloetuuksia
Vasteaikojen lyhentäminen on Helsingille tärkeä tavoite. Keinoja tilanteen ja sitä kautta kaupunkilaisten turvallisuuden parantamiseksi on jo otettu käyttöön.
”Olemme jo toteuttaneet Erottajan pelastusasemalla järjestelmän, joka pakottaa liikennevalot vihreäksi hälytysajoon lähteville yksiköille. Tällä tavoitellaan vasteaikojen lyhentämistä siten, että muu liikenne tyhjenee kaduilta ennen hälytysajoneuvon saapumista. Matka-ajan nopeutumisen lisäksi tällä vähennetään onnettomuusriskiä, kun tarve punaista päin ajamiselle poistuu hälytysajoneuvoilta”, toteaa liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Erottajan pelastusasemalle on tammikuussa asennettu painonapit, joilla etuus voidaan käynnistää valitulle reitille. Hälytykseen lähtevän yksikön henkilöstö tilaa valoetuuden pelastusasemalta ennen ajoon lähtöään. Etuus käynnistyy noin 20 sekunnin kuluttua tilauksesta ja pitää valo-ohjauksen valitulla reitillä vihreänä ennalta säädetyn noin muutaman minuutin ajan. Liikennevaloetuusjärjestelmä on toteutettu reiteille Ludviginkatu-Erottajankatu-Mannerheimintie sekä Korkeavuorenkatu-Eteläesplanadi-Eteläranta. Reiteistä pelastusasemalla aktivoidaan se, jonka suuntaan pelastustehtävä suuntautuu. Reitillä oleva muu liikenne ehtii tieltä pois ennen kuin hälytysajoneuvo saapuu asemalta kadulle. Järjestelmästä on tulossa pysyvä.
”Seuraamme nyt tarkasti järjestelmän toimivuutta. Pystymme säätämään järjestelmän toimintaa pelastuslaitokselta saamiemme toiveiden mukaisesti”, Putkonen sanoo.
Liikennejärjestelymuutoksia keskustassa
Helsingin keskustassa tilanteen korjaamiseksi toteutetaan myös liikennejärjestelymuutoksia. Kaupunkiympäristön toimialan, pelastuslaitoksen ja poliisin yhteisessä maastokatselmuksessa pohdittiin keinoja haasteelliseksi tunnistetulle Ludviginkadulle, jolla kuormaus- ja lastaustoiminnasta on haittaa pelastusajoneuvoille. Tarkoituksena onkin jo kevään 2024 aikana suunnitella ja toteuttaa pysäköinnin ja kuormaus- sekä lastaustoiminnan muutoksia Ludviginkadulle.
”Meidän näkökulmastamme on tärkeää, että korjaaviin toimenpiteisiin on ryhdytty. Meidän tulee ehtiä kohteeseen niin keskustassa kuin pääosin muuallakin kaupungissa kuudessa minuutissa yli puolessa kiireellisistä tehtävistä. Seuraamme tiiviisti sovittujen toimenpiteiden vaikutusta Espan kokeilun aikana ja jälkeen. Näin saamme arvokasta tietoa niin kaistojen määrän, suurten katutyömaiden kuin liikennevaloetuuksien vaikutuksista hälytysajon sujuvuudelle. Saatuja tietoja voimme hyödyntää myös muiden alueiden jatkosuunnittelussa, yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa”, muistuttaa Jani Pitkänen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen, p. 050 68633
pelastuskomentaja Jani Pitkänen, p. 050 4336905
Kuvat

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Detaljplanen för Hamntunneln är klar – reviderat planförslag till beslutsfattande17.10.2025 11:10:41 EEST | Pressmeddelande
Detaljplanläggningen av Hamntunneln från Västra hamnen till Västerleden är nu inne på slutrakan. Tunneln förbättrar trafikflödet på Busholmen och i södra Helsingfors samt frigör områden i Södra hamnen för stadsbornas användning. Stadsmiljönämnden behandlar det reviderade planförslaget den 21 oktober.
Satamatunnelin asemakaava on valmis – tarkistettu kaavaehdotus päätöksentekoon17.10.2025 11:10:41 EEST | Tiedote
Länsisatamasta Länsiväylälle kulkevan Satamatunnelin asemakaavoitus on edennyt loppusuoralle. Tunneli parantaa Jätkäsaaren ja eteläisen Helsingin liikenteen sujuvuutta sekä vapauttaa Eteläsataman alueita kaupunkilaisten käyttöön. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tarkistettua kaavaehdotusta 21. lokakuuta.
Kottby idrottspark blir en plats även för evenemang16.10.2025 11:13:33 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad vill utveckla Kottby idrottspark till en ännu mångsidigare idrotts- och evenemangspark med både bättre idrottstjänster och möjlighet att ordna storevenemang. Just nu utarbetas en allmän plan för idrottsparken. Stadsborna kan dela med sig av sina tankar och idéer om utvecklingen av parken genom en webbenkät och en workshop.
Käpylän liikuntapuistoon koti myös tapahtumille16.10.2025 11:13:33 EEST | Tiedote
Käpylän liikuntapuistosta halutaan kehittää entistä monipuolisempi liikunta- ja tapahtumapuisto, jossa on parempien liikuntapalvelujen lisäksi mahdollista järjestää suurtapahtumia. Liikuntapuistolle tehdään parhaillaan yleissuunnitelmaa. Kaupunkilaiset voivat kertoa ajatuksiaan ja ideoitaan puiston kehittämisestä verkkokyselyssä ja työpajassa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 9.10.20259.10.2025 18:37:33 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 9.10.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 23.10.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme