Oluen myynnissä pudotusta jo 75 miljoonaa litraa 10 vuodessa – ala vaatii hallitukselta ennustettavuutta lainsäädäntöön
Panimojuomia myytiin vuonna 2023 yhteensä 839,0 miljoonaa litraa. Olutmyynti on laskenut vuodesta 2013 jo 75 miljoonaa litraa ja laskusuunta jatkui edelleen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti kasvoi vain hieman. Juomia myytiin 1,9 miljoonaa litraa eli 0,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.
Oluen, siiderin ja long drink -juomien yhteenlaskettu myynti laski 0,7 prosenttia vuodesta 2022. Sen sijaan alkoholittomien juomien eli virvoitusjuomien ja kivennäisvesien yhteenlaskettu myynti kasvoi 1,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Alkoholittomien juomien myynti on jo toista vuotta perättäin suurempaa kuin alkoholipitoisten panimojuomien myynti.
”Ala odottaa hallitukselta alkoholilain eteenpäin viemistä, mutta ennen kaikkea ala tarvitsee ennustettavuutta lainsäädännön osalta. Alan kasvun ja kehittämisen kannalta vähittäismyyntirajan nostaminen, kotiinkuljetuksen salliminen ja etämyynnin selventäminen ovat hyviä toimia, mutta on mahdotonta suunnitella toimintaa, jos lakimuutoksien sisältö ja aikataulu selviävät lyhyellä varoitusajalla”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Oluen myynti sakkaa – veronkorotuksiin ei ole varaa
Oluen myynti kotimaassa on sakannut jo useita vuosia ja lasku jatkuu edelleen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten olutmyynnistä on kadonnut jo 75 miljoonaa litraa 10 vuodessa. Liiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynti on noin 90 prosenttia koko markkinasta.
Oluella on merkittävä työllistävä vaikutus koko arvoketjussa pellolta pulloon ja myös ravintoloissa myydyistä alkoholijuomista suurin osa on olutta. Oluen ravintolamyynti on edelleen matalammalla tasolla kuin ennen koronaa. Viime vuonna oluesta myytiin ravintoloissa 12,4 prosenttia, kun vielä vuonna 2019 ennen koronapandemiaa ja ravintolarajoituksia olutta myytiin ravintoloissa 13,8 prosenttia liiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynnistä. Kaikesta alkoholista 12,3 prosenttia myytiin ravintoloissa vuonna 2022.
”Vuoden alussa voimaan tullut olutveron alennus oli oikeansuuntainen toimi, mutta sillä ei vielä pysäytetä veroeurojen valumista Viroon tai muihin alemman verokannan maihin. Epävakaassa taloudellisessa tilanteessa on tärkeää saada verotulot pysymään Suomessa ja tämä tarkoittaa sitä, ettei veronkorotuksiin ole varaa”, Loikkanen sanoo.
KOTIMAANMYYNTI 2023
Juoma |
2023 |
2022 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
325,1 |
334,0 |
-8,9 |
-2,7 |
Siideri |
19,0 |
21,5 |
-2,5 |
-11,7 |
Long drinkit* |
62,8 |
54,4 |
8,4 |
15,3 |
Virvoitusjuomat |
320,7 |
314,6 |
6,2 |
2,0 |
Kivennäisvedet |
111,4 |
112,7 |
-1,3 |
-1,1 |
Kokonaismyynti |
839,0 |
837,1 |
1,9 |
0,2 |
*Sisältää lonkeron ja alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Liitteet
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme