Vid Kustö sund bros byggplats fortsätter stängningen av båtleden Airisto–Harvaluoto–Lemlahti fram till 15.3.2024
Vid Kustö sund bros byggplats fortsätter stängningen av båtleden Airisto–Harvaluoto–Lemlahti (led nr 3375) fram till den 15.3.2024 för att främja byggandet av bron. Den fortsatta stängningen av båtleden påverkar inte den totala längden på färdigställandet av bron. Slussen är schemalagd utanför båtsäsongen (1.5–30.9) så att den orsakar så lite olägenhet som möjligt.
Båtleden stängdes 15.11.2023 på grund av rivningen av Kustö sunds gamla bro. I januari uppskattades att båtledens stängning skulle upphöra i mitten av februari. Man har dock varit tvungen att fortsätta stängningen av båtleden för att främja byggandet av bron. Genom stängningen av båtleden garanteras också en säker och smidig trafik på byggplatsen.
På Skärgårdsvägen förnyas förutom Kustö sund bro även Rävsundsbron och Hessundsbron. Förnyandet av Rävsundsbron och Hessundsbron orsakar också förändringar i båtlederna. Aktuell information om hur byggandet av broarna på Skärgårdsvägen påverkar farlederna finns på Trafikledsverkets webbplats.
Brobygget framskrider
NTM-centralen i Egentliga Finland inledde arbetet med att förnya Kustö sund bro på landsväg 180 (Skärgårdsvägen) i S:t Karins i slutet av sommaren 2023. Den nya bron byggs på den gamla brons plats. Broplatsen ligger i S:t Karins, där landsväg 180 korsar Kustö sund. Den nya bron över Kustö sund ersätter den nuvarande bron från år 1958, som är i dåligt skick. I samband med brobygget förbättras landsväg 180 vid broplatsen. Byggarbetet pågår fram till slutet av 2024.
Kustö sund bros läge på kartan (Google Maps)
Projektsidor för Kustö sund bro i Trafikledsverkets tjänst
Entreprenör i projektet är Kreate Oy.
Ytterligare information
NTM-centralen i Egentliga Finland: projektchef Kauko Marttila, tfn 050 381 8843
Kreate Oy: Arbetsplatschef Mika Huhtala, tfn 0400 691159
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Fertilex Oy:n Laitilassa sijaitsevan munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu11.12.2025 08:30:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän munituskanalan laajennushankkeesta, joka on suunnitteilla Laitilaan. Hankkeesta vastaa Fertilex Oy.
Syksyn ja talven runsaat vesisateet ovat pehmentäneet soratiet Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Syksyn ja talven runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille.
Företag på landsbygden i Egentliga Finland har redan beviljats 10 miljoner euro i EU:s landsbygdsfinansiering8.12.2025 13:47:27 EET | Pressmeddelande
Under EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 uppgår de totala kostnaderna för projekt som fått företagsfinansiering på landsbygden i Egentliga Finland till hela 42 miljoner euro. I Egentliga Finland har det fattats flest beslut om företagsstöd på riksnivå.
Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille on myönnetty EU:n maaseuturahoitusta jo 10 miljoonaa euroa8.12.2025 13:47:27 EET | Tiedote
EU:n maaseuturahoituskaudella 2023–2027 maaseudun yritysrahoitusta saaneiden hankkeiden kokonaiskustannukset Varsinais-Suomessa ovat jopa 42 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomessa on tehty yritystukipäätöksiä valtakunnallisesti eniten.
Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum