Ruoan kotimaisuudesta ei tingitä tiukkoinakaan aikoina – ostoskoriin kirivät nyt kotimaiset oma merkki -tuotteet
Kotimainen ruoka on pitänyt pintansa hintapaineista huolimatta: S-ryhmän myymästä ruoasta yhä noin 80 % on kotimaassa valmistettua. Viime aikoina suosiotaan ovat kasvattaneet etenkin kotimaiset ja hinta-laatu-suhteeltaan houkuttelevat oma merkki -tuotteet. Hitiksi on noussut kymmenen vuotta täyttävä S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja.

S-ryhmän tuoreen ostokäyttäytymistutkimuksen mukaan vajaa 60 % vastaajista miettii ruoan hintaa vähintään jonkin verran. Elintarvikkeiden valintakriteereissä korostuvat maun ja hinnan ohella laatu, tarjoukset, terveellisyys ja kotimaisuus.
Vaikka hinta ratkaiseekin ruokaostoksilla enemmän kuin tuotteiden kotimaisuus, kotimaisista elintarvikkeista tinkiminen on tutkimuksen perusteella viimeisimpiä säästökeinoja. Ruokaostoksiin haetaan säästöä ensisijaisesti edullisimmista vaihtoehdoista, punalaputetuista tuotteista, kaupan omista merkeistä ja heräteostojen välttämisestä.
– Suuntaus näkyy myös myyntidatassamme: omien merkkien osuus on noin viidesosa S-ryhmän kokonaismyynnistä ja asiakkaidemme kiinnostus niitä kohtaan on kasvanut tasaisesti parin viime vuoden aikana, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen kertoo.
Samaan aikaan S-ryhmä on säilyttänyt asemansa Suomen suurimpana kotimaisen ruoan myyjänä: myydystä ruoasta noin 80 % on kotimaassa valmistettua. Esimerkiksi kotimaisten hedelmä- ja vihannestuotteiden kotimaisuusaste kasvoi viime vuonna hieman edellisvuodesta ja on lähes 50 %.
Kotimaista-sarja omien merkkien vahvin nousija S-ruokakaupoissa
S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) omista merkeistä tuotemääriltään suurimpia ovat asteittain Coop-sarjalla korvattava Rainbow: vuositasolla miltei 1 500 tuotetta, Kotimaista: miltei 500 tuotetta ja Xtra: yli 300 tuotetta.
– Meille suomalaisille kotimainen ruoka on selvästi sydämen asia tiukkoinakin aikoina. Viime vuonna Kotimaista-tuotesarja kasvoi myyntivolyymiltaan eniten kaupan omista merkeistä. Kotimaista-tuotesarja kiinnostaa kuluttajia erityisesti, koska siinä kohtaavat hyvä hinta-laatusuhde ja kolminkertainen kotimaisuus: Kotimaista-tuotteiden raaka-aineet ovat suomalaisia, tuotteet on valmistettu Suomessa ja ne myydään suomalaisten omistamassa kaupassa. Kaikki Kotimaista-sarjan elintarvikkeet täyttävät aina Sirkkalehti- tai Hyvää Suomesta -merkkien kriteerit. Sarjan käyttötavaroissa ja non food -tuotteissa on puolestaan Avainlippu, Nina Paavilainen kertoo.
– Myös Coop- ja Xtra-sarjoissa on Suomessa valmistettuja tuotteita, hän huomauttaa.
Vuoden 2023 Kotimaista-suosikit ja tulokkaat 2024
Kotimaista top 5 (myynti euroissa 2023)
- Maidot
- Jauhelihat
- Kananmunat
- Kanan fileesuikaleet
- Lager-oluet
Myös nämä Kotimaista-tuotteet ovat myyntihittejä: pullotetut vedet, perunat, porkkanat, piimä, vehnäjauho, jääsalaatti ja kirsikkatomaatit.
– Kotimaista-hitit ovat tähän asti olleet pitkälti ruoka-arjen perustuotteita, mutta tuotekirjo on monipuolistumassa. Alkuvuoden uutuuksiin lukeutuvat esimerkiksi Kotimaista-valmisruoat: Suppilovahverokaalikääryle, Karjalanpaisti ja perunamuusi, Peuramakkarapannu, Saariston kuhakeitto sekä Ahvenanmaan pannukakku ja vadelmahillo, Nina Paavilainen esittelee.
– Kehitämme koko ajan uutta myös muihin kuin ruokatuotteisiin. Syksyllä lanseerattiin Kotimaista-WC-paperi, ja keväällä Kotimaista-sarjaan saadaan esimerkiksi kukkamultaa ja -ravinnetta.
Kohokohtia Kotimaista-sarjan 10-vuotistaipaleelta
- 2014: S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja lanseerattiin. Kotimaista-tuotemerkin avulla asiakkaat tunnistavat suomalaiset kaupan oma merkki -tuotteet valikoimista aiempaa paremmin. Ensimmäiset Kotimaista-tuotteet, kuten jauhelihat, maidot, kuohukerma, porsaan kinkkusuikale, coleslaw-salaatti ja hernekeitto, ovat yhä suosittuja.
- 2015: Asiakkaat ottivat Kotimaista-tuotesarjan nopeasti omakseen. Kotimaista-tuotteita oli noin 250 ja uusia tuotteita tuli tasaiseen tahtiin lisää.
- 2017: Kotimaista-merkki nousi Suomen toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, ja on pysynyt sen jälkeen top 10 -listalla kaikkien brändien vertailussa.
- 2019: Ruokaostosten kotimaisuusasteen seuranta helpottui, kun S-ryhmä julkaisi ruoan kotimaisuuslaskurin S-mobiilin Omat ostot -palvelussa.
- 2020: Kotimaista-tuotteille tehtiin brändiuudistus ja tuotteet saivat uudet, näyttävät pakkaukset. Kotimaista-sarjaan kuului noin 350 tuotetta. Myynti kasvoi vahvasti koronavuonna.
- 2020: Kotimaista-tuotemerkki oli kaikkein kovin nousija Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus 2020 -tutkimuksessa. Kotimaista nousi tutkimuksen sijalle 28, kun vuotta aiemmin sen sijoitus oli 106.
- 2022: Kotimaista-merkillä on kaupan omista merkeistä paras yleisarvosana (8,21). Kotimaista-merkin kokonaistunnettuus on 98 %. (Päivittäistavarakaupan omat merkit 2022, Taloustutkimus Oy).
- 2023: Kotimaista ylsi 5. sijalle Paras vastine rahalle -sarjassa (Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus 2023 -tutkimus).
- 2024: Kotimaista-tuotteita on lähes 500. Uusimpia tuotteita ovat Kotimaista-valmisruoat. Kevääksi saadaan uusia Kotimaista-käyttötavaroita esimerkiksi piha- ja puutarhatarvikkeisiin.
Lähteet:
S-ryhmän myyntidata 2019 -2023, myynnin volyymi (kg/litra)
S-ryhmän asiakastutkimukset 2023: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, kierros 8, 1/2024 N=4821, SOK Markkina- ja asiakasymmärrys & Feelback Oy
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina Paavilainen
S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja
nina.paavilainen@sok.fi
puh. 010 768 0615
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme