Väitös: Vuorovaikutuksessa ja kielen oppimisessa käytetään koko kehoa – yhdessä tekeminen tukee oppimista
Miten kokkaus ja kaupunkiviljely auttavat aikuisia maahanmuuttajia käyttämään ja oppimaan suomen kieltä? Tätä selvittää FM Anna-Kaisa Jokipohja väitöstutkimuksessaan, jossa hän tarkasteli vuorovaikutustilanteita kolmannen sektorin järjestämässä maahanmuuttajille suunnatussa harrastetoiminnassa. Hän osoittaa, että käytännön tekeminen sekä kehollisuus – eleet, kehon asennot ja liikkeet – ovat tärkeässä osassa vuorovaikutukseen osallistumisessa ja kielen oppimisessa. Tutkimus haastaa perinteistä puheeseen nojaavaa käsitystä kielestä ja oppimisesta ja tuo uutta ymmärrystä myös sosiaalisen toiminnan kehollisesta jäsentymisestä.

Suomessa on paljon aikuisia, joiden äidinkieli on muu kuin suomi ja jotka oppivat suomea toisena kielenään. Toisen kielen opetusta on supistettu ja siirretty paljon verkkoon. Anna-Kaisa Jokipohjan väitöstutkimus viittaa kuitenkin siihen, että kielenoppimisessa käytännön tekemiseen liittyvä vuorovaikutus fyysisesti läsnä olevien vuorovaikutuskumppaneiden kesken tukee kielen käyttöä ja oppimista.
–Kun oppija voi osallistua vuorovaikutustilanteisiin monipuolisesti myös kehollisesti, oppiminen on kokonaisvaltaista. Käytännölliset työtehtävät ja käytettävät materiaalit tukevat ymmärrystä ja vuorovaikutukseen osallistumista ja kartuttavat samalla kulttuurista tietotaitoa, Jokipohja sanoo.
–Esimerkiksi kokkaustilanteessa keskustelijat tulkitsevat toistensa toimintaa myös sen perusteella, mitä näkevät ja havainnoivat toisen ihmisen kehossa. Oppimisen hetket syntyvät spontaanisti tekemisen kautta, vaikkapa kysymällä nimeä ruuanlaitossa tai viljelyssä käytettävälle työvälineelle.
Jokipohja havaitsi myös, että toiminnan ja kielen ymmärtämisen ongelmissa otetaan usein avuksi eleet.
–Henkilö keskeyttää käytännön tekemisen tarkistaakseen eleitä apuna käyttäen, onko ymmärtänyt tehtävän oikein. Tämä vahvistaa näkemystä siitä, että kieli ei ole pelkästään sanoja ja rakenteita, vaan siihen kuuluvat samanarvoisesti esimerkiksi eleet ja muu kehollisuus. Näiden painoarvo toki vaihtelee tilanteittain.
Arki tarjoaa tilaisuuksia kielenoppimiseen
Jokipohjan mukaan toisen kielen käyttäjät ovat harrastetoiminnassa hyvin oma-aloitteisia ja itseohjautuvia, ja pyrkivät aktiivisesti edistämään kielenoppimistaan. Heidän suomen kielen oppimistaan voi arjessa tukea esimerkiksi antamalla aikaansa keskustelulle ja tarttumalla toisen kielen käyttäjän oppimisaloitteisiin.
–Etenkin aloittelevien suomen kielen käyttäjien oppimista näyttäisi tukevan se, että heillä on mahdollisuus osallistua merkitykselliseen ja motivoivaan toimintaan yhdessä toisten kanssa. Ilahduttavaa on, että kokkauksen ja viljelyn ohjaajat vastaavat oppijoiden aloitteisiin kärsivällisesti.
Väitöstutkimuksensa pohjalta Jokipohja esittää, että myös kielikursseilla kielen oppiminen ja opettaminen olisi hyvä ymmärtää laajemmasta näkökulmasta, kehollisuus huomioiden. Kursseilla voitaisiin opettaa enemmän myös oppimaan oppimisen taitoja, etenkin oman oppimisen ohjaamista ja tietoisuutta kielen oppimisen mahdollisuuksista arkisissa tilanteissa.
–Arkiset tilanteet tarjoavat aina oppimisen mahdollisuuksia tavalla tai toisella. Taitava vuorovaikuttaja ja aktiivinen oppija osaavat hyödyntää nämä tilanteet, ja sitäkin voi ehdottomasti myös harjoitella, Jokipohja toteaa.
Väitöstilaisuus lauantaina 17. helmikuuta 2024
FM Anna-Kaisa Jokipohjan suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja Kädet, keho, kieli – Yhteisymmärryksen multimodaalinen jäsentyminen ja kielen oppimisen hetket kokkaus- ja viljelyvuorovaikutuksessa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa lauantaina 17. helmikuuta 2024 kello 12.00 Tampereen yliopiston Päätalon luentosalissa D11 (osoite: Kalevantie 4, Tampere).
Vastaväittäjänä toimii akatemiatutkija, dosentti Teppo Jakonen Turun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Niina Lilja Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna-Kaisa Jokipohja
+358 40 350 3992
anna-kaisa.jokipohja@tuni.fi
Kuvat

Linkit
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Digitaalisessa maailmassa kuluttajien yksityisyyskokemus on jatkuvassa muutoksessa17.6.2025 08:54:53 EEST | Tiedote
Kuluttajien kokemus henkilökohtaiseen dataan liittyvästä yksityisyydestä ei ole pysyvä, vaan rakentuu yhä uudelleen arjen tilanteissa. KTM Johanna Horppu esittää väitöskirjassaan, että yksityisyys on monitasoinen käsite, johon liittyviä päätöksiä ei tehdä vain tiedon, vaan myös tunteiden perusteella.
Väitös: Pajtim Statovci käsittelee siirtolaisuuteen liittyvää etnistä stereotypisointia, rasismia ja queeriyttä16.6.2025 13:29:00 EEST | Tiedote
Etniset stereotypiat, rasismi, queer-näkökulmat ja kulttuurinen identiteetti ovat ajankohtaisia ja merkittäviä teemoja niin yksilön kuin yhteisönkin tasolla – sekä kaunokirjallisuudessa että laajemmin kulttuurissa ja yhteiskunnassa. Flóra Várkonyi tutkii niitä Pajtim Statovcin alkutuotantoon kuuluvissa romaaneissa Kissani Jugoslavia (2014) ja Tiranan sydän (2016). Monografia on ensimmäinen väitöstutkimus Suomessa ja kansainvälisestikin tunnetun ja palkitun kirjailijan teoksista.
Väitös: Vastuullinen arviointi ei johda täydellisyyteen, mutta tekee tutkimuksen arvioinnista oikeudenmukaisempaa ja läpinäkyvämpää16.6.2025 10:55:27 EEST | Tiedote
Tutkimus ja tutkijat ovat jatkuvan arvioinnin kohteena. Vaikka tutkimuksen arvioinnin haasteet ovat olleet jo pidempään tiedossa, alkoi keskustelu vastuullisemmasta arvioinnista herättää laajempaa mielenkiintoa tiedeyhteisössä vasta 2010-luvun alussa. Väitöstutkimuksessaan YTM Laura Himanen tutki, mitä vastuullisuus tutkimuksen arvioinnissa tarkoittaa, miksi sitä tarvitaan ja miten sitä toteutetaan käytännössä.
Väitös: Uusi luotettava arviointiväline mahdollistaa omaisten psykososiaalisen tuen palliatiivisen osastohoidon aikana16.6.2025 10:27:30 EEST | Tiedote
Omaisten tukeminen potilaan palliatiivisen hoidon aikana on haastavaa, sillä he kokevat sekä potilaan vointiin ja hoitoon että omaan selviytymiseensä liittyvää kuormitusta. Anu Soikkeli-Jalonen kehitti väitöskirjatutkimuksessaan arviointivälineen, joka auttaa tunnistamaan ja toteuttamaan omaisten tarpeita vastaavaa psykososiaalista tukea potilaan palliatiivisen osastohoidon aikana sairaalassa. Tämä lisää omaisten tukemisen mahdollisuuksia palliatiivisessa hoitoympäristössä.
Oxfordin huippuasiantuntija perehdyttää pakko-oireisen häiriön hoitoon Tampereella12.6.2025 15:04:47 EEST | Tiedote
Professori Paul Salkovskis Oxfordista, Iso-Britanniasta vierailee Tampereella luennoimassa 12.–13.6. Salkovskis on kansainvälisesti tunnustettu kliininen psykologi pakko-oireisen häiriön eli OCD:n (obsessive-compulsory disorder) tutkimuksen kognitiivisiin ja käyttäytymisterapioihin pohjautuvan hoidon alueella. Tampereen yliopiston kaksipäiväisessä seminaarissa tulevat psykoterapeutit saavat työkaluja toteuttaa OCD:n hoitoa tehokkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme