SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Asiakasomistajuudessa vahvaa vetovoimaa – S-ryhmän liiketulos parani asiakasmäärien kasvun ja neljän miljoonan S-Etukortin vauhdittamana

Jaa

S-ryhmän liiketulos vuonna 2023 oli 447 miljoonaa euroa. Tulos parani edellisvuodesta 37,5 prosenttia. Kehityksen taustalla oli asiakasmäärien voimakas kasvu ja hyvä myyntivire kautta linjan. Päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi koko vuoden muuta markkinaa vahvemmin. Menestys palautui kotimaahan mittavina investointeina sekä asiakasomistajille rahallisina etuina, joita maksettiin ennätykselliset yli puoli miljardia euroa.

Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän yhteenlaskettu vuoden 2023 liiketulos (FAS) oli 447 miljoonaa euroa, jossa parannusta edelliseen vuoteen oli 122 miljoonaa euroa. Veroton vähittäismyynti kasvoi edellisvuodesta 5,5 prosenttia ja oli 14,2 miljardia euroa. Asiakasomistajille kertyi bonuksia ja muita rahallisia etuja enemmän kuin koskaan aiemmin, kaikkiaan 529 miljoonaa euroa. Myös bonukset nousivat ennätystasolle 449 miljoonaan euroon.

SOK-yhtymän liiketulos (IFRS) oli 102 miljoonaa euroa. Parannusta edellisvuoteen oli 77 miljoonaa euroa, jonka taustalla on etenkin hotelliyhtiö Sokotelin korona-ajasta palautuminen ja S-Pankin vahva kehitys.

Nyt jo neljä miljoonaa S-Etukorttia

Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuivat. Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Lisäksi asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.

Vuonna 2023 S-ryhmä laski ensimmäisenä ruoan hintaa jo maaliskuussa kaikissa Xtra-tuotteissa, ja hinnanalennuksia jatkettiin syyskuussa sekä tammikuussa 2024.

– Hintalupauksen lunastaminen, laadukkaat palvelut sekä omistajille koituva hyöty tekivät meistä vetovoimaisia: Uusia jäseniä osuuskauppoihin liittyi vuoden aikana yli 110 000, ja S-Etukortteja on jo neljä miljoonaa. Erityisen ilahduttavaa on, että yhä useampi nuori aikuinen ryhtyi asiakasomistajaksi. Onnistuminen näkyi myös kasvaneissa asiointimäärissä ja parantuneessa asiakastyytyväisyydessä, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook tiivistää.

Markkinaa vahvempi kehitys jatkui marketkaupassa

S-ryhmän marketkaupassa myynti kasvoi 7,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös liiketulos vahvistui edellisvuodesta. Tiukentuneessa taloustilanteessa osa kuluttajista siirtyi edullisempiin tuotteisiin ja ostopäätöksiä harkittiin tarkemmin. Haasteellisesta toimintaympäristöstä huolimatta Prisman käyttötavarakauppa kävi yleistä markkinakehitystä paremmin. Hyvään vauhtiin päässeessä, uudistuneessa Prisma.fi-verkkokaupassa myynti liki kaksinkertaistui toisella vuosipuoliskolla.

Päivittäistavarakauppa jatkoi vahvassa vedossa, ja sen myynti kehittyi joka kuukausi muuta Suomen päivittäistavaramarkkinaa paremmin. Myös ruoan verkkokaupassa S-ryhmä vahvisti asemaansa markkinajohtajana, ja S-kaupat.fi-palvelu kasvatti myyntiään 15,8 prosenttia edellisvuodesta. Verkostossa on mukana jo yli 300 toimituspaikkaa eri puolilla Suomea.

Myös S-ryhmän foodservice-yhtiön, Meira Nova Oy:n, myynti kehittyi vuonna 2023 muuta alan markkinaa paremmin.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liiketulos nousi voitolliseksi

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa myynti kasvoi 11,5 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Myös liiketulos matkailu- ja ravitsemiskaupassa vahvistui ja nousi monen vaikean vuoden jälkeen plussalle. Palautumista on pohjustanut pitkäjänteinen panostus verkoston ja palveluiden kehittämiseen.

Ravintoloiden hyvää kehitystä siivittivät erityisesti nopean syömisen konseptit kuten Pizza&Buffa sekä laadukkaaseen kebabiin keskittyvän Babista-ketjun lanseeraus. Hotelleissa kysynnän vetureina olivat vapaa-ajan matkustus sekä erilaisten työ- ja vapaa-ajan tapahtumien lisääntyminen. Kansainvälisen matkustuksen elpyminen oli sen sijaan hitaampaa.

Hyvää kehitystä liikennekaupassa sekä Sokoksella ja Emotion-ketjussa

S-ryhmän liikennekaupassa ABC-ketjun liiketulos vahvistui edellisvuoteen verrattuna. Asiointi oli vilkasta niin autopesuissa ja tankkauksessa kuin ABC-asemien ravintoloissa ja marketeissakin. Euromääräinen myynti jäi kuitenkin hieman edellisvuodesta polttonesteiden markkinahintojen laskun vuoksi. Sähkölatausten myynti yli kolminkertaistui edeltävään vuoteen verrattuna. ABC-latauksella on Suomen suurin teholatausverkosto, ja vuonna 2023 se nousi asiakastyytyväisyydessä kotimaisten latauspalveluiden ykköseksi.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa liiketulos kehittyi positiivisesti ja myynti kasvoi 4,2 prosenttia edellisvuodesta. Etenkin kampanjat kiinnostivat asiakkaita, ja esimerkiksi 3+1 Päivää -kampanja ja loppusyksyn Black Friday ylsivät myyntiennätyksiin. Erityisen vilkkaasti kauppa kävi kauneuden ja kosmetiikan tuotealueilla sekä Sokoksessa että Emotion-ketjussa. Sokos jatkoi markkinaa paremmassa vauhdissa myös muotikaupassa. Uudistetussa Sokos.fi-verkkokaupassa oli vahvan kasvun vuosi.

Lähes 700 miljoonaa euroa investointeja kotimaahan

Investoinnit kasvoivat edellisvuodesta 20 prosenttia ja olivat vuonna 2023 yhteensä 667 miljoonaa euroa. Ne kohdistuivat muun muassa palveluverkoston kehittämiseen, verkkokauppaan ja digitaalisuuteen sekä energiatehokkuuteen. Investoinnit tuovat työtä ja elinvoimaa eri puolille maata: 2020-luvulla Suomeen on investoitu noin 2,6 miljardia euroa – lähes saman verran, kuin myynninkasvu on tänä aikana ollut.

Merkittäviä toimipaikkainvestointeja olivat muun muassa Sale-ketjun uudistus ja ABC-latausverkoston laajentaminen. Lisäksi avattiin yli 50 uutta tai uudistettua ravintolaa ja useita hotelleja. Tuulipuistohanke Eurajoen Luvialla valmistuu puolestaan 2024.

– Otamme isoja harppauksia myös digitaalisissa palveluissa, monikanavaisessa asioinnissa ja päivittäistavarakaupan valikoimaoptimoinnissa. Parantuvien palveluiden ohella digi tuo tehokkuutta toimintaamme, mistä asiakkaamme hyötyvät kilpailukykyisinä hintoina. Vaikka toimintaympäristöön liittyy epävarmuuksia ja ennakoimme tuloskehityksemme maltillistuvan, meillä on hyvät lähtökohdat alkaneeseen vuoteen, Hannu Krook toteaa.

Keskeiset luvut 1–12/2023
Alueosuuskaupat + SOK-yhtymä 1–12/2023:

  • Veroton vähittäismyynti oli 14 208 miljoonaa euroa (ed. v. 13 465 milj. €).
  • Liiketulos (FAS) oli 447 miljoonaa euroa (325 milj. €).
  • Investoinnit olivat 667 miljoonaa euroa (557 milj. €).
  • Osuuskauppojen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 2 577 010 (2 512 159).
  • Osuuskaupat maksoivat jäsenilleen Bonusta yhteensä 449 miljoonaa euroa (414 milj. €).
  • Rahaa asiakasomistajille maksettiin keskimäärin 205 euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan Bonuksen lisäksi maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 41 413 (40 875). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan. (Sisältää alueosuuskaupat, SOK-yhtymän ja S-Pankin henkilöstön.)
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli vuoden lopussa 2 007 (1 984).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–12/2023:

  • Liikevaihto (IFRS) oli 9 022 miljoonaa euroa (ed. v. 8 434 milj. €).
  • Liiketulos (IFRS) oli 102 miljoonaa euroa (25 milj. €).
  • Investoinnit olivat 52 miljoonaa euroa (81 milj. €).
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 5 999 henkilöä (5 686). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.

Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän veroton vähittäismyynti 1–12/2023
Vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit.

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–12/2022 (%) Muutos 1–12/2019 (%)
Marketkauppa* 10 437,6 +7,6 +24,5
Liikennekauppa 2 171,0 -4,7 +26,6
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* 814,2 +11,5 -3,6
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa 269,9 +4,2 -7,1
Muut 515,6 +3,6 +5,2
S-ryhmä yhteensä 14 208,3 +5,5 +21,2

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.

SOK-yhtymän tilinpäätöstiedote 1–12/2023 julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 15.2.2024. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus sekä SOK-yhtymän tilinpäätös 2023 liitetietoineen julkaistaan maaliskuussa 2024.

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye