AA Sakatti Mining Oy

Anglo American ja Suomen Malmijalostus selvittävät suomalaisen akkuarvoketjun mahdollisuuksia

Anglo American and Suomen Malmijalostus Oy ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, joka koskee Suomen kansalliseen akkustrategiaan liittyvien mahdollisuuksien yhteistä selvitystyötä. Suomen Malmijalostus hallinnoi ja kehittää valtion kaivosomistuksia sekä tukee akkuarvoketjun kehittämistä Suomessa.

Alison Atkinson, Anglo Americanin projekteista ja kehityshankkeista vastaava johtaja, sanoo: “Suomi on erittäin vetovoimainen investointikohde, jolla on vahvat kaivosalan perinteet ja vahva innovaatiokulttuuri. Odotamme mielenkiinnolla yhteistyötä Suomen Malmijalostuksen kanssa, sillä sen tavoitteena on suomalaisten mineraalien arvon vastuullinen hyödyntäminen, ja niitä mahdollisuuksia, mitä tämän aiesopimuksen puitteissa voimme tunnistaa.’’

’’Sopimus vahvistaa sitoutumistamme Suomeen, Sakatti-projektiin sekä sen monimetallimalmioon, jonka hyödyntämiseen tähtäävä hanke on täysin Suomen ja EU:n kriittisiä mineraaleja koskevien prioriteetteen mukainen. Suunnittelemme Sakattiin seuraavan sukupolven FutureSmart Mining™ -kaivosta. Suunnittelussa hyödynnetään laajaa kokemustamme ympäristövaikutusten minimoimisesta sekä teknologian ja innovaatioiden käyttämisestä entistäkin parempien ympäristötulosten ja sosiaalisten vaikutusten aikaansaamiseksi samalla kun tuotamme vihreään siirtymään ja vähähiiliseen energiatulevaisuuteen oleellisesti tarvittavia raaka-aineita.”

Suomella on mahdollisuus tuottaa luotettavasti ja turvallisesti monia globaalien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tarvittavia metalleja ja mineraaleja. Yhä useammat maat ovat alkaneet priorisoida kestävästi ja vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita. Kehitys avaa uusia mahdollisuuksia luonnonvaroja omaavalle ja mineraalien louhimisesta kierrätykseen asti ulottuvaan akkuarvoketjuun investoivalle Suomelle.

Jani Kiuru, Suomen Malmijalostuksen raaka-aineiden liiketoiminta-alueen johtaja, sanoo: ”Anglo American on meille luonteva kumppani, koska yhtiö tuntee jo suomalaisen toimintaympäristön. Lisäksi Anglo American on pitkän linjan kaivososaaja, joka on edelläkävijöiden joukossa sekä teknologian että vastuullisuuden saralla. Uskomme, että yhdistämällä paikallista ja globaalia osaamista voimme edistää menestyksekkäästi suomalaisten mineraalivarojen hyödyntämistä vastuullisesti. Yhtiöillämme on yhteinen näkemys siitä, että Suomen mineraalipotentiaalilla on erittäin laajat mahdollisuudet edistää siirtymää vihreään, matalan hiilijalanjäljen energiaan Euroopassa”.

Suomen Malmijalostus on valtion omistama erityistehtäväyhtiö, jolla on mandaatti kehittää suomalaista kaivos- ja akkutoimialaa. Tämän ansiosta yhtiö on luontainen potentiaalinen kumppani Anglo Americanille Suomessa. Suomen Malmijalostuksen tytäryhtiö Terrafame tuottaa muun muassa nikkeli- ja kobolttisulfaatteja. Yhtiö omistaa Soklin esiintymän, josta on löydetty fosfaattia ja harvinaisia maametalleja. Suomen Malmijalostus omistaa myös 20 prosenttia Keliberistä, jonka tähtäimessä on aloittaa litiumhydroksidin tuotanto vuonna 2025. Lisäksi Suomen Malmijalostus Oy valmistelee useita akkuarvoketjun investointihankkeita.

Lisätietoja:

michelle.jarman@angloamerican.com

Puh: +44 (0)20 7968 1494

Tietoa yrityksestä:

Anglo American on johtava maailmanlaajuinen kaivosyhtiö, ja tuotteemme ovat välttämättömiä ainesosia lähes kaikilla modernin elämän osa-alueilla. Portfoliossamme on laaja valikoima kilpailukykyisiä hankkeita, jotka tuottavat monia tulevaisuuden mahdollistavia metalleja ja mineraaleja puhtaampaan, vihreämpään ja kestävämpään maailmaan, ja jotka vastaavat miljardien kuluttajien nopeasti kasvaviin päivittäisiin tarpeisiin. Ihmiset ovat liiketoimintamme ytimessä; toimimme innovatiivisesti ja käytämme uusinta teknologiaa löytääksemme uusia varantoja sekä louhiaksemme, prosessoidaksemme, siirtääksemme ja markkinoidaksemme tuotteitamme asiakkaillemme – turvallisesti ja kestävästi.

Vastuullisena kuparin, nikkelin, platinaryhmän metallien, timanttien (De Beers), korkealaatuisen rautamalmin ja teräksen sekä hiilen tuottajana – ja viljelykasvien ravinteiden kehittäjänä – olemme sitoutuneet olemaan toiminnassamme hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Kestävän kaivostoiminnan suunnitelmamme sitoo meidät tavoitteisiimme, joilla pyrimme kohti terveellistä ympäristöä, luomaan kukoistavia yhteisöjä ja rakentamaan luottamusta yritysjohtajana. Työskentelemme yhdessä liikekumppaneidemme ja sidosryhmiemme kanssa luodaksemme arvokkaista luonnonvaroista pysyvää arvoa, joka hyödyttää yhteisöjä ja maita, joissa toimimme, koko yhteiskuntaa ja osakkeenomistajiamme. Anglo American suunnittelee kaivostoimintaa uudelleen parantaakseen ihmisten elämää.

www.angloamerican.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi