Kaupunkiliikenne Oy:n työmailla on kertynyt päästösäästöjä vähähiilisen betonin käytön ansiosta jo miljoonia kiloja
Kaupunkiliikenteen rakentamisen ja kunnossapidon projekteilla saavutettiin vuonna 2023 hiilidioksidiin verrattavia päästösäästöjä vähäpäästöisen betonin käytöllä yhteensä neljä ja puoli miljoonaa kiloa.

Kaupunkiliikenne Oy:n tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, mutta jo vuonna 2025 nollaamme oman toimintamme suorat ja ostoenergian päästöt. Haluamme olla suunnannäyttäjä liikennöinti- ja infra-alan hiilineutraaliudessa: kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme kestäviä valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa.
Valtaosa kasvihuonekaasupäästöistämme syntyy uuden ratainfran ja varikoiden rakentamisesta sekä kalustohankinnoista. Hiilineutraali Kaupunkiliikenne eli Hilkka-ohjelma keskittyy näiden päästöjen vähentämiseen. Erityisesti betonia käytetään rakennushankkeissa valtavia määriä – Suomessakin noin 2 500 kiloa vuodessa jokaista asukasta kohden. Maapallon päästöistä noin seitsemän prosenttia aiheutuu betonin ja sementin valmistuksesta.
Paras tapa vähentää betonin päästöjä on pyrkiä korvaamaan betoni muilla materiaaleilla ja rakennustavoilla. Aina betonin korvaaminen ei ole mahdollista, silloin vähähiilinen betoni on useissa tapauksissa vastuullisempi valinta.
Vähähiilinen betoni rakennustyömaillamme
Infrahankkeissa, esimerkiksi raitiotien rakentamisessa, huomattavan suuren osan koko hiilijalanjäljestä muodostaa betoni. Sen sideaineen sementin valmistamisen päästöt ovat erityisen suuret. Onneksi sementtiä voidaan nykypäivänä korvata vähäpäästöisemmillä sideaineilla, jolloin betoni aiheuttaa entistä vähemmän päästöjä.
Kaikkiaan Kaupunkiliikenteen rakentamisen ja kunnossapidon projekteilla saavutettiin vuonna 2023 hiilidioksidiin verrattavia päästösäästöjä vähäpäästöisen betonin käytöllä yhteensä neljä ja puoli miljoonaa kiloa. Esimerkiksi liityntäpyöräpysäkkien rakentamisessa pystyttiin vähentämään hiilipäästöjä jopa 49 prosenttia valitsemalla vähäpäästöisiä materiaaleja.
Sitran mukaan keskivertosuomalaisen vuotuinen hiilijalanjälki vuonna 2018 oli 10 300 kgCO₂e/hlö/vuosi, eli päästösäästömme vastaisi noin 440 keskivertosuomalaisen vuotuista hiilijalanjälkeä tai noin 4 400 suomalaisen työmatkaa autolla perustuen työssäkäyntitilaston keskimääräiseen 18 kilometrin työmatkaan. Euroopan ympäristökeskuksen ilmoittaman arvion mukaan päästösäästöillämme voisi ajaa myös 2020 vuoden henkilöautolla 37 miljoonaa kilometriä eli yli 900 kertaa maapallon ympäri. Päästösäästö vastaa myös 420 000 kannettavan tietokoneen vuotuista työkäyttöä perussähköllä Helenin ilmoittamaan päästökertoimeen ja kannettavan tietokoneen kulutukseen perustuen.
Kaupunkiliikenteellä on meneillään myös monia uusia hankkeita, joissa käytetään vähäpäästöistä betonia mahdollisuuksien mukaan. Myös uudella tavalla suunnittelemalla voidaan säästää betonin määrissä ja saavuttaa suuriakin päästösäästöjä. Suunnitteilla on lisäksi suuria raitiotie- ja varikkohankkeita, joissa vähäpäästöisen betonin käyttömahdollisuuksia kartoitetaan hankkeiden suunnitteluvaiheissa.
Esimerkkejä vähähiilisen betonin käytöstä Kaupunkiliikenteellä vuonna 2023

Yhteyshenkilöt
Satu TalvioKaupunkiliikenne Oy, ympäristöasiantuntija
Puh:040 188 3655satu.talvio@kaupunkiliikenne.fiLeo HakkarainenKaupunkiliikenne Oy, elinkaariasiantuntija
Puh:040 5239314leo.hakkarainen@kaupunkiliikenne.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme