Veripalvelu aloitti jälleen plasman keräämisen

Veripalvelussa voi vuosien tauon jälkeen jälleen luovuttaa plasmaa. Plasmasta erotellaan tärkeitä raaka-aineita lääkevalmistukseen, ja plasmaperäisille lääkkeille on kasvava tarve Euroopassa.

plasmankeräystä Veripalvelussa

Veriplasmasta valmistettavat lääkkeet ovat elintärkeitä lääkevalmisteita, joita käytetään laajasti eri sairauksissa. Esimerkiksi vakavista vasta-ainepuutoksista kärsivillä potilailla ne ovat ainoa hoitovaihtoehto.

Plasmaa luovutetaan plasmafereesissä eli laitteella, joka kerää plasmaa mutta palauttaa muut veren osat (punasolut ja verihiutaleet) takaisin luovuttajan verenkiertoon. Plasmanluovutus kestää noin 30-45 minuuttia.

Myös tavallisessa verenluovutuksessa plasma otetaan talteen ja hyödynnetään, mutta plasmankeräyksellä saadaan yhdeltä luovuttajalta noin kolminkertainen määrä.

Veripalvelu toimittaa kerätyn plasman sopimuskumppanilleen Takedalle, joka käyttää sen lääkkeiden valmistukseen.

Matkustaminen ei aiheuta estettä plasmanluovutukselle

Plasmaa voi luovuttaa, jos on aiemmin luovuttanut vähintään kerran kokoverta. Plasmanluovutuksessa pätevät samat perusedellytykset luovutussoveltuvuudelle kuin kokoveriluovutuksessa, mutta esimerkiksi matkustukseen liittyviä varoaikoja ei tarvitse plasmanluovutuksessa huomioida lainkaan.

Plasmanluovuttajan tulee painaa vähintään 60 kg ja painoindeksin (BMI) tulee olla alle 40. Edellisestä verenluovutuksesta/afereesiluovutuksesta tulee olla kulunut riittävä aika (kokoveriluovutuksesta miehillä 30 vrk ja naisilla 45 vrk, afereesiluovutuksesta 14 vrk).

Veriryhmällä ei ole merkitystä lääkevalmistuksessa

Plasmanluovutuksessa veriryhmällä ei ole merkitystä silloin, kun plasmasta erotellaan komponentteja ja ne käytetään lääkkeiden raaka-aineeksi – toisin kuin kokoveriluovutuksessa. Sen vuoksi plasmanluovuttajiksi toivotaan erityisesti AB+ ja B+ -veriryhmän luovuttajia, joiden verta tarvitaan potilaskäytössä muita veriryhmiä vähemmän.

Muille veriryhmille (esim. A+, O+, O-) suositellumpi tapa auttaa potilaita on jatkaa tavallisia kokoveriluovutuksia.

Plasmaa voi luovuttaa Veripalvelun uusimmassa toimipisteessä kauppakeskus Jumbo-Flamingossa arkisin klo 11-17.  Plasmanluovutukseen tulee varata aika etukäteen osoitteessa ajanvaraus.veripalvelu.fi/afereesi

plasmanluovutusta Veripalvelussa
plasmanluovutusta Veripalvelussa
plasmafereesi
luovutettua plasmaa

5 kysymystä verenluovutuksesta ja terveydestä – lääkäri vastaa26.4.2024 11:24:19 EEST | Tiedote

Pressmeddelanden på svenska: www.blodtjanst.fi. Uusia verenluovuttajia tarvitaan lisää, jotta Suomessa pysyy nyt ja tulevaisuudessa riittävä luovuttajakunta turvaamaan potilaiden hoitoa. Moni verenluovutusta harkitseva kaipaa tietoa siitä, miten verenluovutus vaikuttaa terveyteen ja voiko itse luovuttaa. Veripalvelun lääkäri Janina Forstén vastaa yleisimpiin verenluovutusta koskeviin kysymyksiin.