Digiasiointi läheisen puolesta sosiaali- ja terveysasioissa helpottuu vuonna 2024 – Hyvinvointialueilta ja Digi- ja väestötietovirastolta uusi palvelu
Monilla hyvinvointialueilla voi tämän vuoden aikana antaa omalle luottohenkilölleen oikeuden asioida puolestaan apteekeissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa. Toisen henkilön voi valtuuttaa hyvinvointialueen ilmoittamissa palvelupisteissä, jossa ne tallennetaan Digi- ja väestötietoviraston tuottamaan Suomi.fi-valtuuksiin.
Suomi.fi-valtuuksilla voi esimerkiksi tarkistaa etuus- ja terveystietoja, tehdä ajanvarauksia ja hakea etuuksia tai sosiaalipalveluita Kelan ja hyvinvointialueiden palveluissa. Eri hyvinvointialueiden digipalveluissa on suunnitteilla hieman erilaisia asiointimahdollisuuksia.
Omien läheisten asioita voi hoitaa digipalveluissa
Palvelun tavoitteena on vahvistaa eri ihmisryhmien yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia digitaalisessa yhteiskunnassa. Nyt asioiden hoito saattaa vaatia käyntiasiointia virastoaikana.
– Tilanne on työläs myös tukena toimiville omaisille ja tukihenkilöille. Uusi palvelu on yksi tärkeä askel, joka helpottaa hyvinvointiin liittyvien asioiden hoitamista läheisen puolesta ja hänen kanssaan, taustoittaa erityisasiantuntija Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta.
Kun perustietoja voi tarkistaa ja asioita hoitaa digipalvelussa ajasta ja paikasta riippumatta, aikaa säästyy niin kansalaisilta, heidän läheisiltään kuin hyvinvointialueiden hoitohenkilöstöltä.
Arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle on jäänyt noin puoli miljoonaa henkilöä. Heihin kuuluu esimerkiksi osa ikäihmisistä, vammaisista, edunvalvonnassa olevista henkilöistä, kielitaidottomista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.
Vuoden 2024 loppuun mennessä uusi palvelu käynnissä kahdeksalla hyvinvointialueella – hyvinvointialueet tavoittelevat resurssisäästöjä ja laadukkaampaa palvelua
Vuonna 2022 palvelua ehti pilotoimaan Kainuun hyvinvointialue. Suunnitelmat palvelun käynnistämiseksi jo vuoden alkupuoliskolla ovat pitkällä Keski-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueilla. Myös Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella palvelusta tehdään kokeilujakso.
Niiden lisäksi Etelä-Savon, Satakunnan ja Kymenlaakson hyvinvointialueet ovat kiinnostuneita palvelun käynnistämiseen loppuvuoden aikana. Tavoitteena on valtakunnallinen palvelumalli.
– Haluamme helpottaa puolesta asiointia ja mahdollistaa sen myös asiakkaalle, jolla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Kohderyhmä ei ole suuri, mutta kasvava, kun ottaa huomioon ikäihmisten määrän kasvun, kertoo hankejohtaja Tanja Witick Keskipohjanmaan hyvinvointialueen Soitesta.
Hyvinvointialueet näkevät palvelussa monia hyviä puolia. Niistä keskeisin on laadukkaampi vuorovaikutus asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Kun läheiset voivat tarkistaa sosiaali- ja terveysasioita suoraan asiointipalveluista, he ovat paremmin ajan tasalla esimerkiksi etuuspäätöksistä sekä hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä. Tämä varmistaa etuusasioiden edistämisen sekä hoidon jatkuvuuden kotioloissa.
Palvelu nopeuttaa myös palvelukotien henkilöstön ja sosiaalitoimen tukihenkilöiden asiointia asiakkaittensa puolesta. Tukihenkilöt voivat edistää tapaamisen aikana esimerkiksi etuusasioita tai tehdä ajanvarauksia lääkärille yhdessä asiakkaan kanssa, eikä se enää vaadi käynti- tai puhelinasiointia.
Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla
Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tuottama palvelu, jolla henkilöt voivat turvallisesti antaa valtuuksia hoitaa omia asioitaan esimerkiksi apteekeissa, Kelan ja Verohallinnon palveluissa sekä osassa hyvinvointialueiden, kuntien ja yksityisten sosiaali- ja terveysalan toimijoiden digipalveluita.
Aiemmin valtuuden antaminen on edellyttänyt vahvoja tunnistautumisvälineitä eli käytännössä verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai kansalaisvarmennetta.
Hyvinvointialueiden lisäksi valtuuden voi antaa nykyään myös asioimalla Digi- ja väestötietovirastossa tai lähettämällä valtuushakemuksen.
Suomi.fi-valtuudet mahdollisti noin 57 miljoonaa puolesta-asiointikertaa vuonna 2023
- Suomi.fi-valtuudet on osa Digi- ja väestötietoviraston tuottamaa digi-infraa. Palvelun tavoitteena on tarjota sujuva ja turvallinen asiointimahdollisuus toisen henkilön tai organisaation puolesta.
- Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät sitä asiointioikeuden tarkistamisessa. Tällä hetkellä Suomi.fi-valtuuksilla on mahdollista asioida noin 260 palvelussa.
- Henkilön puolesta voi nykyään asioida noin 120 asiassa. Yleisimpiä asioita ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon asioiden hoitaminen, apteekkiasiointi ja veroasioiden hoito. Organisaation puolesta voi asioida noin 450 asiassa.
- Toisen henkilön on valtuuttanut asiointiin omissa sosiaalihuollon asioissaan 84 000 ja
terveydenhuollon asioissaan 108 000 henkilöä. - Vuonna 2023 toisen puolesta asioitiin esimerkiksi OmaKannassa noin 3 miljoonaa kertaa, OmaKelassa noin 300 000 kertaa sekä apteekeissa noin 300 000 kertaa.
- Puolesta-asiointi ei aina edellytä valtuuden antamista, vaan Suomi.fi-valtuudet tarkastaa henkilön oikeuden asioida palvelussa toisen puolesta muun muassa väestötietojärjestelmästä, kaupparekisteristä tai yhdistysrekisteristä. Esimerkiksi lapsen vanhemmat tai organisaatioiden nimenkirjoittajat eivät siten tarvitse erillistä valtuutta puolesta-asiointia varten.
Yhteyshenkilöt
Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Sanna Suomalainen-Ajanko, sanna.suomalainen-ajanko@dvv.fi, 0295 535 302
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen, hankejohtaja, Tanja Witick, tanja.witick@soite.fi, 044 7307 658
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme