Snellmankoncernen inleder omställningsförhandlingar

Förhållandena i verksamhetsmiljön som redan en längre tid varit utmanande och ett behov av att förbättra den operativa effektiviteten, kräver en omorganisering av vår verksamhet. Företagets lönsamhet måste förbättras för att företaget ska kunna utvecklas långsiktigt. Därför inleder Snellmankoncernen omställningsförhandlingar 19.2.2024.

Inom Köttförädling gäller omställningsförhandlingarna hela tjänstemannaorganisationen och produktionens administrativa funktioner. Inom Färdigmat Finland gäller omställningsförhandlingarna försäljning och stödfunktioner inom försäljningen. Enligt en preliminär uppskattning kan de planerade åtgärderna leda till uppsägning av högst 40 arbetstagare. Väsentliga förändringarna i arbetsförhållandet kan beröra högst 100 personer. Snellmankoncernen sysselsätter cirka 2 000 personer.

Omställningsförhandlingarna grundar sig på produktionsrelaterade, ekonomiska och operativa omorganiseringsskäl. Syftet är både att förbättra företagets lönsamhet och att utveckla verksamheten så att den bättre motsvarar kundernas och konsumenternas behov.

- Fjolårets resultat för koncernen kommer att vara svagt. För att säkra vårt företags framtida verksamhet är vi tvungna att granska våra kostnader och omorganisera vår verksamhet, säger koncerndirektör Markus Hellström.

Följ Oy Snellman Ab

Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab

Snellmankoncernens starka tillväxt fortsatte trots kraftigt ökade kostnader23.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote

År 2022 var det tredje året i rad med god tillväxt för Snellman. Koncernens omsättning uppgick till 421,3 miljoner euro (372,0 M€). Ökningen jämfört med året innan var 13 procent. Försäljningsutvecklingen var stark inom verksamhetsområdena Meat Production och Ready Meals. Rörelseresultatet uppgick till 12,9 miljoner euro (17,1 M€). Det innebär en nedgång på 24 procent jämfört med året innan. Den största delen av resultatförsämringen kom från i verksamhetsområdet Meat Production. Resultatet belastades av kraftigt ökade verksamhetskostnader, varav merparten kunde överföras till försäljningspriserna först med en viss fördröjning.

Snellman-konsernin vahva kasvu jatkui huolimatta kustannusten voimakkaasta noususta23.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Vuosi 2022 oli Snellmanille kolmas peräkkäinen ripeän kasvun vuosi. Konsernin liikevaihto oli 421,3 miljoonaa euroa (372,0 M€). Kasvua edellisvuoteen oli 13 %. Myynnin kehitys oli vahvaa sekä Meat Production että Ready Meals -toimialoissa. Liiketulos oli 12,9 miljoonaa euroa (17,1 M€). Laskua edellisvuoteen tuli 24 %. Suurin osa tulosheikennyksestä tuli Meat Production toimialasta. Tulosta rasittivat voimakkaasti nousseet toimintakustannukset, joista suurin osa saatiin siirrettyä myyntihintoihin vasta viiveellä.