VR peruu kaukoliikenteen junavuorot tiistaina 13.2. turvallisuussyistä ja Traficom:in suosituksesta – HSL:n liikenne ja VR:n Lähiliikenteen vuorot ajetaan normaalisti

Turvallisuussyistä VR:n peruu kaukoliikenteen junavuorot tiistaina 13.2. ratavaurioiden vuoksi. Ratavauriot huomattiin maanantaina 12.2. ja niitä paikannetaan parhaillaan yhdessä Väyläviraston kanssa. HSL:n (A, E, I, K, L, P, U ja Y-junat) ja VR:n Lähiliikenteen (R, G, Z, O, M, H, T ja D-junat) vuorot ajetaan normaalisti – ongelma on pystytty rajaamaan tämän alueen ja ko. alueella käytetyn junakaluston ulkopuolelle.

Maanantaina 12.2. havaittiin sekä VR:n että muiden omistamien junakalustojen pyörissä ratavaurion aiheuttamia lovia. Rataverkon ja VR:n kaluston tarkistus aloitettiin välittömästi, mutta maanantain lakkopäivä on merkittävästi hidastanut tilanteen selvittämistä. Turvallisuussyistä joudumme perumaan kaukojunaliikenteen tiistailta, jotta voimme varmistua kaluston ja radan kunnosta. HSL:n ja VR:n Lähiliikenteen vuorot ajetaan normaalisti, tavaraliikenne pystyy kulkemaan alemmilla nopeuksilla.

"Pahoittelemme tästä kaukoliikenteen vuorojen peruutuksista matkustajille aiheutuvaa haittaa – tämä päätös on tehty turvallisuussyistä. Teemme taukoamatta töitä yhdessä Väyläviraston kanssa, jotta vika saadaan paikannettua ja liikenne turvallisesti käyntiin mahdollisimman pikaisesti", sanoo Piia Tyynilä, kaukoliikennejohtaja.

"Väylävirasto on suunnitellut tulevalle yölle kattavasti radan tarkastuksia, jotta turvallinen liikenne saadaan varmistettua. Junakalustossa havaittujen vikojen johdosta Väylävirasto on lisännyt tarkastuksia, jotta vauriokohdat paikannetaan mahdollisimman nopeasti", sanoo ratojen kunnossapito-osaston johtaja Jukka P. Valjakka

VR tiedottaa liikenteen palautumisesta mahdollisimman pian tiistain 13.2. aikana.

Kaukoliikenteen kertalipun voi muuttaa halutessaan toiseen ajankohtaan ilman viiden euron muutosmaksua. Jos asiakas ei muuta lippunsa ajankohtaa, VR palauttaa rahat automaattisesti takaisin ko. ajalle ostetuista junalipuista.

Lisätietoja:

Anna Jokela, Väylävirasto, johtaja, yhteiskuntasuhteet ja henkilöstö p. 040 043 9955

Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

VR ja SSAB sähköistävät raskaan teollisuuden kuljetuksia – ensimmäiset sähkörekat liikenteeseen tänä vuonna21.2.2024 09:00:07 EET | Tiedote

Teräsyhtiö SSAB Europe ja VR:n logistiikkaliiketoiminnasta vastaava VR Transpoint ovat käynnistäneet yhteishankkeen raskaan teollisuuden kuljetusten sähköistämiseksi. VR investoi vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin hankkimalla täyssähkörekkoja, jotka tulevat SSAB Europen kuljetuksiin. Hankittavat rekat kuuluvat kokonaismassaltaan suurimpiin, jotka liikennöivät sähköisesti säännöllisissä asiakastoimituksissa Suomessa. SSAB Europe puolestaan investoi raskaan kaluston latauspisteisiin.

Korjattu: VR lisää kaukoliikenteen junavuoroja, torstaina 15.2. liikenteestä ajetaan noin 80% - Lähiliikenne kulkee normaalisti14.2.2024 17:12:35 EET | Tiedote

VR lisää kaukoliikenteen junavuoroja huomiselle torstaille, jolloin liikennöidään noin 80% normaaleista vuoroista. Lähiliikenteen junat (R, G, Z, O, M, H, T ja D-junat) kulkevat normaalisti, kuten myös yöjunat ja kiskobussit. Suosituimmilla reiteillä liikennöidään normaalisti, hiljaisimmilla reiteillä on edelleen linja-autokorvauksia tai harvennettuja vuoroja. Rekisteröityneet matkustajat saavat tiedon, jos varattu junavuoro perutaan. Oman junan tilanteen voi myös tarkistaa VR:n verkkosivuilta vr.fi:stä.

VR lisää kaukoliikenteen junavuoroja, torstaina 14.2. liikenteestä ajetaan noin 80% - Lähiliikenne kulkee normaalisti14.2.2024 17:06:01 EET | Tiedote