Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedoilla tarkoitetaan lautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tarkemmat tiedot onnettomuuksien kulusta ja taustoista saadaan koottua valmistuneista onnettomuustutkinnoista loppuvuodesta.
− Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet kaksi vuotta peräkkäin. Tästä huolimatta olemme vielä kaukana nollavisiosta eli siitä, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vammautua vakavasti liikenteessä. Työtä on jatkettava kansallisen liikenneturvallisuusstrategiamme mukaisesti, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.
Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien väheneminen johtuu ensisijaisesti moottoriajoneuvojen välisten yhteenajojen vähenemisestä. Yhteenajoja tapahtui viime vuonna reilu viidennes (22 %) vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Yhteenajojen vähentyessä yleisimmäksi onnettomuustyypiksi moottoriliikenteessä nousivat tieltä suistumiset.
Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähentyneet
Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat vuonna 2023 kaikkiaan neljä kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näistä kaksi oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia ja kaksi jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Vuonna 2022 raskaiden ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat viisi kuolinonnettomuutta, joista kolme oli moottoriliikenteen onnettomuuksia ja kaksi jalankulku- tai pyöräilyonnettomuuksia.
− Raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksien kannalta tarkasteltuna kaksi viimeisintä vuotta ovat olleet historiallisen hyviä. Parina viime vuonna raskaiden ajoneuvojen kuljettajat ovat aiheuttaneet viitisen onnettomuutta, kun edeltävinä vuosina onnettomuuksia aiheutui vielä yli kymmenen vuodessa, OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius toteaa.
Suurimman osan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista aiheuttavat henkilöautojen kuljettajat. Vuonna 2023 henkilöautojen kuljettajat aiheuttivat 112 onnettomuutta. Onnettomuuksista 101 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia ja 11 jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät vähentyneet
Vuonna 2023 tieliikenteessä tapahtui 20 kuolemaan johtanutta jalankulkuonnettomuutta ja 23 pyöräilyonnettomuutta. Pyöräilyonnettomuuksiin sisältyy yksi onnettomuus, jossa menehtyi kevyellä sähköajoneuvolla kulkenut henkilö. Jalankulkijoita menehtyi kaksi ja pyöräilijöitä neljä enemmän kuin edeltävänä vuonna. Menehtyneissä jalankulkijoissa ja pyöräilijöissä korostuivat ikääntyneet, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.
Lisätietoja
OTI-ennakkoraportti 2023 (pdf)
Ennakkoraportin liite alueellisista luvuista tutkijalautakunnittain (pdf)
- Erityisasiantuntija Salla Salenius, puh. 040 922 0804
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 050 306 9884
- etunimi.sukunimi(at)oti.fi
- Viestintä, puh. 040 450 4700
Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa
OTIn tilastoissa näkyvät pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.
OTIn ennakkotiedoissa sairauskohtaukseen kuolleet sisältyvät lukuihin, mutta Tilastokeskuksella eivät.
Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Alkolukko autoihin, ikäpoikkeuslupa pois ja automaattivalvonta Helsingin sisääntuloväylille – asiantuntijan suorat ehdotukset28.8.2025 07:30:00 EEST | Uutinen
Alkolukko kaikkiin autoihin, ikäpoikkeusluvan poisto ja automaattinen liikennevalvonta Helsingin sisääntuloteille. Näin lähes 470 kuolemaan johtanutta onnettomuutta tutkinut Marko Kelkka parantaisi liikenneturvallisuutta.
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?12.6.2025 11:50:00 EEST | Blogi
Onnettomuudet, joissa autot päätyvät veteen, ovat äärimmäisen vaarallisia, mutta niistä voi selvitä oikeilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla, kirjoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
Ajokortti-ikä takaisin 18 vuoteen15.5.2025 07:15:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Oikeuslääkäri Sanna Ahola toivoo etänä tehtyjen ajokorttitarkastusten lopettamista ja ajokortti-iän nostamista takaisin 18 vuoteen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntajäsenenä hän korostaa, että nuorten kuljettajien riskien arviointi on epävarmaa ja usko omaan kuolemattomuuteen vahva.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme