DNA Oyj

Puolet huolissaan Suomen verkkoyhteyksien turvallisuuden puolesta – DNA:lla kuluttajien tietoturvapalveluiden myynnissä jopa 60 prosentin kasvu

Jaa

Kriisiytynyt maailmantilanne näkyy selvästi suomalaisten huolissa liittyen tietoturvaan ja Suomen nettiyhteyksiin. DNA:n marraskuussa 2023 toteuttamassa tuhannen vastaajan kyselytutkimuksessa puolet vastaajista ilmoitti olevansa huolissaan Suomen verkkoyhteyksien turvallisuudesta Itämeren tapahtumien valossa. Samalla DNA:n tietoturvatuotteiden myynti kuluttajille kasvoi vuonna 2023 yli 60 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Yritysratkaisuiden osalta tietoturvan palveluiden kasvu jatkui viime vuosien tapaan markkinaa nopeampana. 

Kriisiytynyt maailmantilanne näkyy selvästi suomalaisten huolissa liittyen tietoturvaan ja Suomen nettiyhteyksiin.
Kriisiytynyt maailmantilanne näkyy selvästi suomalaisten huolissa liittyen tietoturvaan ja Suomen nettiyhteyksiin.

Jo viime keväänä toteutetussa DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksessa näkyi, kuinka suomalaisten suhtautuminen tietoturva-asioihin on muutoksessa, sillä 68 prosenttia vastaajista uskoi tietoturvauhkien lisääntyvän seuraavien kahden vuoden aikana.

Tämä näkyi myös konkreettisesti kuluttajien käyttäytymisessä, sillä DNA:n kuluttajaliiketoiminnan tietoturvatuotteiden myynti kasvoi vuonna 2023 yli 60 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Kiinnostuksen kasvu näkyi myös yritysratkaisuissa.

”Kyllä tässä voidaan melko räjähdysmäisestä kasvusta puhua. Nykyinen maailmantilanne on saanut ihmiset varpailleen, ja kyberuhista on puhuttu paljon. Tämä näkyy nyt konkreettisesti huolena omasta tietoturvasta.

On hyvä, että tietoisuuden kasvu on myös johtanut uhkia torjuvien tietoturvapalvelujen laajempaan käyttöön”, DNA:n palvelukehitysjohtaja Ville Partanen kertoo.

Itämeren tilanne ja verkkoyhteydet huolettavat

Myös DNA:n tuoreempi kysely kertoo suomalaisten kasvavasta huolesta. Marraskuussa 2023 tehdyssä kyselytutkimuksessa vastaajilta kysyttiin, ovatko he huolissaan Suomen verkkoyhteyksien turvallisuudesta Itämeren syksyn tapahtumien valossa. Vastaajista puolet ilmoitti olevansa tilanteesta huolissaan, kun noin 31 prosenttia ei kokenut huolta. Kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Bilendi, ja siihen vastasi tuhat 18–74-vuotiasta suomalaista ympäri Suomea.

”DNA:lla tietoliikenneoperaattorina on merkittävä rooli kriittisenä infrastruktuuripalveluiden tuottajana. Tärkein tehtävämme on tarjota laadukkaita ja luotettavia tietoliikennepalveluita asiakkaillemme ja varmistaa palveluittemme jatkuvuus myös erilaisissa häiriö- ja poikkeustilanteissa. Kyberturvallisuudesta huolehtiminen on keskeinen osa palveluiden jatkuvuutta. Samalla on tärkeä muistaa, että meistä jokainen yksilönä voi omalta osaltaan parantaa yhteiskunnan resilienssiä huolehtimalla omasta kyberturvallisuudestaan omilla arjen valinnoillaan ja toimenpiteillään: Ihminen on kyberturvallisuuden tärkein voimavara,” DNA:n turvallisuusjohtaja Seppo Pekonen toteaa.

Näin huolehdit omasta tietoturvasta

Ville Partanen muistuttaa, että tietoturvan peruspilareita ovat laitteiden ja sovellusten salasanat.

“Vaikka se voi tuntua joskus työläältä, niin on tärkeää muistaa muuttaa laitteiden ja sovellusten oletussalasanat, olla käyttämättä samoja salasanoja, pitää ohjelmistot ajan tasalla ja jos on tarve jakaa verkkoa vieraalle, niin luoda sitä varten oma vierailijaverkko. Näiden toimenpiteiden jälkeen perusasiat ovat kunnossa”, hän listaa.

Mikäli tietoturvan suojaamisen haluaa viedä pidemmälle, Partanen neuvoo ottamaan tietyt asiat huomioon.

”Tällainen toimenpide voi olla erillisen verkon muodostaminen niille kodin älylaitteille, joita saatetaan käyttää kodin ulkopuolelta, kuten turvakameroille ja ilmalämpöpumpuille. Tämän jälkeen käytetään eri verkkoa tietokoneen kaltaisille laitteille, joita käytetään vain kodin sisällä. Tällä toimenpiteellä pyritään entisestään minimoimaan riskiä, jossa hyökkäys julkisempaa laitetta kohtaan johtaisi murtoon myös henkilökohtaiseen laitteeseen.”

Älypuhelin vähemmän puhuttu riski

Partanen haluaisi tietoturvamielessä puhua enemmän älylaitteiden suojaamattomuuden muodostamasta uhasta.

Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan edelleen joka kymmenes on sitä mieltä, ettei tietoturvauhilta suojautuminen ole tarpeellista. Näin vastaavien määrä on tipahtanut toissavuoden 18 prosentista viime vuoden 10 prosenttiin, mutta asia on edelleen vakava.

”Puhelin toimii monella muistilistana, eli laitteesta voi löytyä tekstinä tai kuvana vaikkapa salasanat tai pankin käyttäjätunnukset. Valtaosa käyttää puhelinta myös vahvana tunnistautumistapana ja todella moni käyttää sitä myös maksamiseen. Monille se on työväline, jossa on omien asiakkaiden tietoja. Pahimmillaan puhelinta ei ole suojattu salasanalla lainkaan tai jos on suojattu, niin salasana on todella helposti arvattava”, Partanen sanoo.

Suojaamattomat liittymät ovat yrityksille tärkeä syy pitää tietoturvastaan huolta: yrityksen palveluiden tulee pysyä turvallisina, vaikka osa käyttäjistä toisi suojaamattomien laitteiden mukana haittaohjelmia. 

“Puhumattakaan vahingosta, jonka puutteellisesti suojatun puhelimen varastaminen voi aiheuttaa omistajalleen. Osaavissa käsissä sillä voidaan saada suurta vahinkoa aikaan”, Partanen toteaa.

Hän neuvoo jokaista miettimään vakavasti yhden ominaisuuden lisäämistä älypuhelimeensa mahdollisimman nopeasti.

”Olisi todella tärkeää, että puhelimen pystyy tyhjentämään etänä eli käytännössä poistamaan kaikki puhelimesta löytyvät tiedot ja sovellukset. Myös varmuuskopiointi nopeuttaa palautumista. Yrityksissä siitä on yleensä huolehdittu hyvin, ja suosittelen varmuuskopiointia lämpimästi aivan kaikille. Näin voidaan ehkäistä pahat seuraukset ja mahdollistaa normaalin elämän jatkuminen mahdollisimman nopeasti”, Partanen summaa.

DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu kokonaisuudessaan DNA Digitaalinen elämä -tutkimukseen täällä.

Lisää tietoturvavinkkejä löytyy täältä.

Lisätietoja:

Seppo Pekonen, turvallisuusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 5959, seppo.pekonen@dna.fi

Ville Partanen, palvelukehitysjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 44 4056, ville.partanen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Huijausten määrä kasvussa – DNA:n uudet puhelin- ja laajakaistaliittymät estävät haitallisia sivustoja22.5.2025 12:00:06 EEST | Tiedote

Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla markkinoille DNA Huoleton -liittymät eli uudet puhelin- ja laajakaistaliittymät, jotka sisältävät turvallisen nettiselauksen maksuttomana lisäpalveluna. Uusien kuluttajaliittymien myynti alkaa maanantaina 26.5.2025. Liittymien tietoturvasta huolehtiminen on tärkeä vastuullisuusteko, jolla vastataan asiakkaiden todellisiin tarpeisiin. Turvallinen nettiselaus on saatavilla myös yritysasiakkaiden mobiilipuhe- ja dataliittymissä, minkä lisäksi se tulee saataville myös laajakaistaliittymiin.

Number of scams on the rise – DNA's new mobile and broadband subscriptions block harmful websites22.5.2025 12:00:06 EEST | Press release

Currently, the fastest growing data security threats are scams targeting individuals. There is also a growing need for consumers to protect themselves against all kinds of scams. DNA is responding to consumers' need to protect themselves against various data security threats by launching DNA Huoleton subscriptions – these new phone and broadband subscriptions include secure internet browsing as a free additional service. Sales of the new consumer subscriptions will begin on Monday, 26 May 2025. Taking care of the data security of subscriptions is an important corporate responsibility measure that responds to the real needs of customers. Safe browsing is also available for business customers' mobile voice and data subscriptions, and it will now be available for broadband subscriptions as well.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye