Arinan vuosi 2023: Asiakas- ja työtyytyväisyys sekä investoinnit kasvuun

”Uudistimme strategian ja muutimme sen teoiksi. Nostimme ihmisen keskiöön. Asiakasmäärä ja asiakastyytyväisyys harppasivat useimmilla ketjuilla ja työtyytyväisyys kehittyi. Asiakasomistajien ja asiakasmäärän kasvu vauhdittivat myyntiä ja yhdessä kuluhallinnan kanssa mahdollistivat hyvän liiketuloksen ja osuustoiminnallisen tuloksen, mistä kiitos asiakkaille, arinalaisille ja yhteistyökumppaneille. Tulos käytetään osana lähivuosien satojen miljoonien investointeja Pohjois-Suomeen”, iloitsee toimitusjohtaja Reima Loukkola.

Arinan avainlukuja vuonna 2023

866,8 M€

Asiakasomistajahyödyt

+6,7 M€

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

45,3 M€

+8,7 M€

Osuustoiminnallinen tulos

152,4 M€

+15,6 M€

Paikallinen arvonluonti

325,6 M€

+28,2 M€

Verojalanjälki

145,7 M€

+3,6 M€

Asiakkaat entistä aktiivisempia ja tyytyväisempiä

Arina on asiakkaiden omistama osuuskunta. Asiakkaat käyttivät ennätysmäärän market- ja tavaratalokaupan, erikoisliikekaupan, liikennekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja. Asiakaskokemuksen kehittäminen näkyi laajasti asiakastyytyväisyydessä. Asiakkaat huomasivat marketkaupan muutokset valikoimissa, saatavuudessa ja edullisemmassa hintatasossa. Matkailu- ja ravitsemiskauppa piristyi reilusti, erikoisliikekauppa maltillisemmin. Liikkuminen pysyi ennallaan. Sähkölatausverkosto kasvoi toista vuotta voimakkaasti ja samanaikaisesti polttonesteiden maailmanmarkkinahinnat laskivat.

Ihmiset keskiössä - toteutuneet johtamislupaukset nostivat työtyytyväisyyttä

Arina on Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantajia, tuhansien palvelualan ammattilaisten työpaikka ja nuorten ensikosketus työelämään. Arinassa ihmiset, työntekijät, asiakkaat ja kumppanit, ovat keskiössä. Asiakasomistajuus velvoittaa ja motivoi kehittämään päivittäin asiakaskokemusta. Arinalaisista huolehditaan luotettavan palkanmaksun ja koko henkilöstön tulospalkkioiden lisäksi valmennuksilla, henkilökunta- ja liikuntaeduilla sekä työterveyspalveluilla. Johtaminen on tänä vuonna kehittämisen painopistealue.

Pohjois-Suomesta parempi paikka elää yhteistyöllä ja kehittämisinvestoinneilla

Haluamme tehdä Pohjois-Suomesta paremman paikan elää. Vuonna 2023 remontoimme Prisma Zeppelinin, avasimme ruoan verkkokaupat Kemin ja Tornion Prismoihin sekä käynnistimme uuden Prisma Raahen rakentamisen. Avasimme S-marketit Rovaniemen Talvitielle ja Oulunsaloon, remontoimme S-marketit Tyrnävällä ja Vaalassa sekä käynnistimme S-market rakennushankkeet Muoniossa, Ranualla ja Rajakylässä. Avasimme uudet Salet Kemiin, Keminmaalle, Tornioon ja Vihantiin sekä remontoimme Sale Tuiran. Rovaniemen Talvitielle avattiin ABC-kylmäasema ja ABC-latausverkosto laajeni useille paikkakunnille. Break Sokos Hotel Levin ravintolat uudistettiin ja uutena ravintolana avattiin Grill it! sekä Leville että Ouluun. Kehittämistä jatketaan tänä vuonna aiempaa runsaammin.

Kannattavuus ja vahva tase mahdollistavat kasvun, palvelujen ja etujen kehittämisen sekä hyödyt asiakasomistajille. Kasvu edellyttää vetovoimaisia konsepteja, osaamisen kehittämistä, asiakastyytyväisyyttä ja -lojaalisuutta. Arinan merkityksestä Pohjois-Suomen elinvoiman, vetovoiman ja pitovoiman kehittämisestä kertovat paikallinen arvonluonti, verojalanjälki ja osuustoiminnallinen tulos. Kasvua haetaan hyvällä yhteistyöllä eri sidosryhmien kanssa edellisvuosia suuremmilla investoinneilla.

Liite 1: Osuuskauppa Arinan vähittäismyynti toimialoittain

37,8 M€

Asiakasomistajahyödyt yhteensä

107,2 M€

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

45,2 M€

145,7 M€

+3,6 M€

Lähde: Arinan tilastot 2023

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.