Elisa ja DNA Tower vahvistavat yhdessä Suomen vihreää energiasiirtymää infrastruktuuripalveluiden sähkönvarastointiratkaisulla

Suomessa mobiiliverkkoinfrastruktuuria rakentava ja ylläpitävä DNA Tower Finland alkaa hyödyntää Elisan hajautettua sähkönvarastointiratkaisua (Distributed Energy Storage, DES). DES mahdollistaa operaattoreille sähkökustannusten optimoinnin varavoimakapasiteetin avulla. Samalla se vahvistaa mobiiliverkon kestävyyttä ja tukee suomalaisen sähköntuotannon siirtymää kohti uusiutuvia energialähteitä.

DES-ratkaisussa sähköverkon tuottamaa ylimääräistä energiaa varastoidaan mobiiliverkon vara-akkuihin. DNA

Elisa ja DNA Tower Finland yhdistävät voimansa Suomen vihreän energiasiirtymän vahvistamiseksi, sillä DNA Tower tulee ottamaan käyttöön Elisan Distributed Energy Storage (DES) -ratkaisun hallinnoimissaan laitetiloissa.

DES-ratkaisussa sähköverkon tuottamaa ylimääräistä energiaa varastoidaan mobiiliverkon vara-akkuihin. Se tarjoaa joustavuutta koko energiaverkkoon ja vähentää hiilidioksidipäästöjä, mikä edistää ilmastonmuutoksen torjuntaa. Ratkaisu tarjoaa myös huomattavia taloudellisia etuja. DES:n käyttäjät optimoivat omaa sähkönhankintaansa ja voivat myös kehittää uusia tulovirtoja osallistumalla energiareservimarkkinoille.

”DNA Tower on sitoutunut toimimaan vastuullisesti tavalla, joka mahdollistaa paremman maailman tuleville sukupolville. DES:n käyttöönotolla verkoissamme voimme varmistaa, että hyödynnämme vihreää energiaa mahdollisimman hyvin. Samalla kasvatamme verkkomme häiriönsietokykyä”, sanoo DNA Tower Finlandin toimitusjohtaja Antti Koskinen.

”Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa ei ole kilpailijoita, ja olemme erittäin ylpeitä siitä, että saamme tehdä yhteistyötä DNA Towerin kanssa tässä hankkeessa. Olemme osoittaneet ratkaisun toimivuuden verkoissamme Suomessa ja Virossa. DES on todellinen win-win-tilanne operaattoreille, koska se auttaa alentamaan energiakustannuksia ja tuottaa arvoa koko yhteiskunnalle. Odotamme innolla myös muiden alan toimijoiden ottavan ratkaisun käyttöön”, sanoo Henri Korpi, Elisan kansainvälisten digitaalisten palveluiden johtaja.

Kun laitetilojen varmistukseen käytettävät akustot muutetaan virtuaaliseksi voimalaitokseksi, tekoälyllä toimiva DES-järjestelmä mahdollistaa ns. kuormansiirron. Tämä tarkoittaa, että sähköä ostetaan verkosta alhaisilla hinnoilla ja varastoidaan kulutettavaksi silloin, kun hinnat ovat korkeammat. Varastoitua sähköä voidaan jaella koko verkossa tai myydä ylimääräinen energia tasapainottamaan paikallisten sähköverkkojen tarpeita, myös aFFR- ja FCR-markkinoilla*.

*) aFFR on automaattinen taajuuden palautusreservi (Automatic Frequency Restoration Reserve), jota käytetään tiettyinä aikoina päivästä tasapainottamaan verkkoa, käynnistyy viidessä minuutissa. FCR-D on taajuusohjattu käyttö- ja häiriöreservi (Frequency containment reserve for disturbances), jota käytetään hallitsemaan odottamattomia taajuuspoikkeamia ja reagoimaan sekunneissa.

Lisätiedot medialle:

Antti Koskinen, toimitusjohtaja, DNA Tower Finland, puh. 044 044 4651, antti.koskinen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Jukka-Pekka Salmenkaita, VP DES, Elisa, puh. 045 265 4321, jukka-pekka.salmenkaita@elisa.com

Elisa Mediadesk, puh. 050 305 1605, mediadesk@elisa.fi

DNA Tower Finland tarjoaa kattavat infrastruktuuripalvelut nykyaikaisiin viestintätarpeisiin koko Suomessa. Yhtiö omistaa, vuokraa ja hallinnoi tietoliikenneverkkojen tiloja ja osia, kuten antenni- ja laitetiloja mastoista ja kiinteistöistä sekä asiakkaille tarkoitettuja laitetiloja datakeskuksista.

DNA Tower on osa Telenor Towersia, joka yhdistää Norjan, Ruotsin ja Suomen maailmanluokan kestävällä ja kriittisellä tietoliikenneinfrastruktuurilla. Telenor Towers on toimialueensa suurin yhtiö Pohjoismaissa.

Muut kielet

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

DNA survey: Enormous surge in the use of Do Not Disturb mode in the past year12.7.2024 10:00:00 EEST | Press release

Over a third of 16–24-year-old Finns have cut down on the time they spend on their phone or the Internet, reveals DNA’s Digital Life 2024 survey of over 1,000 respondents. The most popular ways of cutting down on screen time are engaging in other pastimes, restricting phone usage before bed and keeping one’s phone muted for at least part of the day. The method that has gained the most traction since last year has been the use of Do Not Disturb mode. Last year, the mode was used by 16% of respondents who were restricting their digital device use. Now, that proportion has climbed to 27%.

DNA:lle kansainvälisesti arvostettu tietoturvasertifikaatti – erityistä tunnustusta organisaation toiminnasta9.7.2024 15:03:43 EEST | Tiedote

DNA:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen kansainvälisesti arvostettu ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. ISO/IEC 27001 -standardin pohjalta sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) osoittaa, että organisaatio johtaa tietojensa turvaamista pitääkseen ne virheettöminä, helposti käytettävissä ja hyvin suojattuina. Auditoinnissa ulkopuolinen toimija todentaa tietoturvan vahvan toteutumisen eri tilanteissa sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä. Näin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat olla entistä turvallisemmin mielin DNA:n kyvykkyydestä huolehtia asiakkaiden tietoturvasta ja liiketoiminnan jatkuvuudesta ensiluokkaisesti.

DNA achieves internationally respected information security certification – special recognition of the organisation’s work9.7.2024 15:03:43 EEST | Press release

Following an external audit, DNA has been certified to the internationally respected ISO/IEC 27001 information security standard. An information security management system (ISMS) certified to the ISO/IEC 27001 standard demonstrates that the organisation has taken the initiative in securing its data and ensuring that data remains reliable, easy to use and safe. The audit involves an independent party confirming that the organisation’s information security is effective in a variety of situations in both digital and physical environments. This allows customers and partners to rest assured in the knowledge that DNA is taking first-class care of their data and ensuring their business continuity.