Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun
”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.
Prisman myyntidatasta näkyy, että kahvakuulien, joogamattojen ja muiden viime vuosien vakiotreenivarusteiden rinnalle on palannut vanha suosikki. Perinteisten hyppynarujen myyntikäyrä nousi jo vuonna 2023 kasvuun ja ilmiö jatkui vielä tammikuussa. Helppoa ”on the go”- kuntoiluvälinettä on myyty tuhansittain viime kuukausina.
Lisäksi suomalaisten alkuvuoden merkittävästä kuntoiluinnosta kertoo myös jumppakeppien 33 prosentin myynnin kasvu edelliseen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja kahvakuulien kilomäärän merkittävä nousu.
”Kahvakuulista 6 kg ja 4 kg kahvakuulia on myyty eniten. Kahvakuulia on kannettu suomalaisten koteihin liki 9000 kiloa enemmän viime vuoden tammikuuhun. Erityisesti neopreenikahvakuulat ovat olleet suosittuja, sillä niitä on myyty yli 2,5-kertainen määrä verrattuna vuoden takaiseen. Aktiivinen alkuvuosi näkyy selkeästi myymälöissä”, Prisma-ketjun urheilun myyntipäällikkö Anu Keskinen iloitsee.
Myöskään suomalaisten into joogaamista kohtaan ei vaikuta laskeneen. Esimerkiksi joogan aloituspakkauksien myynti kasvoi moninkertaisesti verrattuna vuodentakaiseen, joten Prisman myyntidatan mukaan lajin pariin päädytään edelleen.
Pienkuntoilun osalta määrällisesti eniten myytiin kahvakuulien lisäksi vastuskuminauhoja, foam-rullia sekä jumppamattoja. Vastus- ja voimakuminauhojen myynti nousi 13 prosentilla verrattuna vuodentakaiseen. Lisäksi suomalaiset innostuivat perinteisistä ja säädettävistä käsipuristimista, joita myytiin kaksinkertainen määrä verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.
Itsehoitotuotteiden suosio kasvussa
Prisman myyntidatan perusteella vaikuttaa siltä, että kuntoilijat ovat alkaneet kiinnittämään yhä enemmän huomiota harjoittelun turvallisuuteen. Esimerkiksi erilaisten kylmä- ja lämpögeelien, nilkka- ja polvitukien sekä urheilu- ja kinesioteippien suosio on tällä hetkellä hurjassa kasvussa.
”Itsehoitotuotteiden kauppa käy kuumana ja niiden myynti kasvoi viidenneksen viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Erityisen hyvin käyvät kaupaksi erilaiset kylmägeelit ja -sprayt, kylmä- ja kuumavoiteet sekä kipuvoiteet.”
Urheilu- ja kinesioteippien myynti nousi tammikuussa 26 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Myös tukia myydään hyvin ja esimerkiksi selkätukien myynti on kasvanut 20 prosenttia ja rannetukien myynti jopa 35 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.
Suomalaisten kuntoiluinto ei rajoitu pelkästään kuntoiluvälineisiin: Prisman myyntidatan mukaan esimerkiksi proteiinirahkoja on myyty 26 prosenttia enemmän verrattuna vuodentakaiseen ja välipalapatukoita 21 prosenttia enemmän edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen
Myyntipäällikkö (urheilu ja jalkineet)
anu.keskinen@sok.fi
Puh. 0107680304
Kuvia median käyttöön: https://dam.s-cloud.fi/?w=H67kaZsWPh
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-lataus avaa noin 300 uutta latauspistettä tänä vuonna – suunnitteilla Suomen suurimmat ja tehokkaimmat julkiset latausasemat30.4.2024 07:53:20 EEST | Tiedote
S-ryhmän valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto ABC-lataus kasvaa vauhdilla myös tänä vuonna. Latausasemien kokoja ja tehoja nostetaan uusille tasoille useiden osuuskauppojen alueilla ympäri Suomea. Hämeeseen avataan useampia isoja, lähes 30 suurteholatauspisteen asemia.
SOK:n hallintoneuvosto 2024 on valittu – Timo Santavuo jatkaa puheenjohtajana25.4.2024 14:26:23 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 25.4.2024 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostoon tuli vain yksi henkilövaihdos.
Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme