Itäradan ympäristövaikutusten arvioinnin toteuttajaksi Ramboll
Itäradan ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) toteuttajakumppaniksi on valittu Ramboll Finland Oy. Samalla se laatii Itäradan alustavan yleissuunnitelman, joka sisältää ratateknisen suunnittelun ja selvitykset. Niiden perusteella Itäradan linjaus voidaan tarkentaa maakunta- ja yleiskaavoihin.

Itärata on tällä hetkellä yksi Suomen merkittävimmistä infrahankkeista. Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella uusi kaksitaiteinen, nopean henkilöjunaliikenteen mahdollistava ratayhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan rakentamisvalmiuteen saakka. Itäradan linjausvaihtoehdot kulkevat Vantaan, Tuusulan, Keravan, Sipoon, Porvoon, Loviisan, Myrskylän, Lapinjärven ja Kouvolan alueella. Ratalinjaus on merkittynä Uudenmaan ja Kymenlaakson maakuntakaavoihin.
Itäradalle löydettiin tammikuussa julkaistussa pääsuuntaselvityksessä useita mahdollisia linjausvaihtoehtoja. YVA-menettelyssä tarkastellaan näitä hahmoteltuja linjausvaihtoehtoja sekä laaditaan arviointiselostus, jossa esitetään tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä arvio niiden merkittävistä ympäristövaikutuksista.
Porvoossa maanpäällinen asemavaihtoehto sijaitsee Kuninkaanportissa, jonka lisäksi tarkastellaan kahta maanalaista asemavaihtoehtoa Porvoon keskustan alla. Porvoon jälkeen rata kulkee Koskenkylään vanhaa HELI-ratalinjausta noudatellen. Koskenkylästä Elimäelle tarkastellaan kahta vaihtoehtoa. Elimäellä vaihtoehdot yhtyvät ja Itärata liittyy Korian kohdalla Lahti-Kouvola rataan.
”Itäradan YVA:n ja alustavan yleissuunnitelman tavoitteena on löytää kustannustehokas ja pienimmän haitan ratkaisu. Tämän kokoisella hankkeella on mittavia vaikutuksia niin ihmisten elinympäristöön, yhdyskuntarakenteeseen ja luontoon kuin valtakunnalliseen liikennejärjestelmäänkin. Pyrimme huomioimaan YVA:ssa kaikki nämä eri näkökulmat”, kertoo Itärata Oy:n suunnittelujohtaja Minna Weurlander.
Itäradan YVA:n ja alustavan yleissuunnitelman hankinta on Itärata Oy:n ensimmäinen EU-kynnysarvon ylittävä erityisalojen palveluhankinta. Ennen varsinaista hankintamenettelyä käytiin markkinavuoropuhelu alan toimijoiden kanssa. Itärata Oy sai neljä hyvää tarjousta, joista Ramboll Finland Oy valittiin kumppaniksi. Rambollin alikonsulttina hankkeessa toimii Sitowise Oy.
”On innostavaa jatkaa äskettäin valmistuneessa Itäradan pääsuuntaselvityksessä aloittamaamme yhteistyötä. Erityisen haastavaa on suunnitella rata alueelle, jossa ei aiemmin ole rautatietä ollut. Teknisten ja taloudellisten haasteiden ratkaisun ohella haitallisten ympäristövaikutusten minimointi on suunnittelun keskeinen tavoite. Porvoon uuden aseman sijainnilla tulee olemaan merkittävä vaikutus koko keskustan alueen kehittämisessä,” toteaa Rambollin projektipäällikkö Markku Salo.
Oleellinen osa ympäristövaikutusten arviointia on tiivis vuoropuhelu suunnittelualueen asukkaiden, maanomistajien, viranomaisten ja päättäjien kanssa. Kansalaisille tarjoutuu ensimmäinen mahdollisuus antaa palautetta suunnitelmista yleisötilaisuuksissa ja karttasovelluksella loppusyksystä 2024, kun YVA-ohjelma asetetaan virallisesti nähtäville.
YVA-prosessi käynnistyy välittömästi ja selostuksen on tarkoitus valmistua vuoden 2026 alkuun mennessä.
Tavaraliikenteen ja suurnopeusjunakaluston selvitykset käynnissä
YVA:n ja alustavan yleissuunnitelman lisäksi Itäradalla on käynnissä tavaraliikenneselvitys, jossa arvioidaan tulevaa kuljetuskysyntää ja Itäradan roolia siinä sekä reunaehtoja, jotka vaikuttavat tavaraliikenteen yhteensovittamiseen nopealle henkilöliikenteelle. Selvityksen toteuttaa Destia Oy ja se valmistuu huhtikuussa 2024.
Lisäksi Itärata selvittää suurnopeusjunakalustoa ja sen vaikutusta infrastruktuuriin, teknisiin vaihtoehtoihin sekä kustannuksiin. Suurnopeusjuniksi lasketaan junat, jotka kulkevat yli 250 kilometriä tunnissa. Itäradan nopeustavoitteena on 300 km/h. Selvitystyö toteutetaan konsulttiyhtiö WSP:n ohjauksessa Aalto-yliopiston diplomityönä.
Myös luontoselvitykset käynnistyvät samanaikaisesti YVA-prosessin kanssa.
Lisätietoja:
suunnittelujohtaja Minna Weurlander, Itärata Oy, p. 040 530 3496 minna.weurlander@itarata.fi
projektipäällikkö Markku Salo, Ramboll Finland Oy, p. 0400 711261, markku.salo@ramboll.fi
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaItärata Oy
Puh:0442753028katri.parikka@itarata.fiKuvat

Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Euroopan komissio on esittänyt Itärataa osaksi Euroopan laajuista TEN-T ydinverkkoa. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme