Föränderliga väderförhållanden utmanar vinterunderhållet
Vinterunderhållet av vägarna omfattar bland annat halkbekämpning genom saltning samt sandning, snöplogning, utjämning av vägytor, avlägsnande av snövallar och rengöring av trafikmärken. Vanligt vinterväder är inget problem, men det uppstår problem om regnet kommer som vatten och temperaturen sågar, som under den här vintern.

"Torrt köldväder är på midvintern ett optimalt väderförhållande för vinterunderhållet av vägarna, eftersom snötäcket i det lägre vägnätet då håller under däcken. När temperaturen är på plus och regnet kommer som vatten bildas lätt is på den packade snön i det lägre vägnätet. Därför har halkbekämpningen utökats", berättar Henri Aaltonen, drift- och underhållsansvarig vid NTM-centralen.
Landsvägarna har indelats i vinterunderhållsklasser enligt trafikmängden och trafikens betydelse. Klasserna fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas. Nivån på vinterunderhållet är alltså olika på vägar i olika underhållsklasser, men vägarna i samma klass sköts på samma nivå i hela landet. Underhållsklasserna har olika kvalitetskrav som i sin tur definierar bland annat maximala snömängder och åtgärdstider. Huvudvägarna hör i allmänhet till den högsta underhållsklassen och vägar med låg trafik hör till den lägsta underhållsklassen.
Den här vintern har vädret sågat flera gånger, från isande köld till halt vattenföre och tillbaka till köld. Det har även snöat mycket inom NTM-centralen i Nylands (Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland) område. Vägytorna har smält och frusit på nytt, och därför har nyttan av halkbekämpningen förblivit kortvarig när sandningssanden har sjunkit in i isen när vattnet som regnat ned fryser till vägytan oavsett väder. Även smältningen av vägen kan ha lett till att sanden pressats in i isen.
Även om entreprenörerna har tillgång till omfattande vädertjänster vet man inte alltid om det regnar som snö eller vatten när temperaturen ligger kring nollan. Dessutom kan vägytans och luftens temperatur skilja sig avsevärt från varandra. Halka bekämpas redan innan vädret ändrar till köld, medan det vid snöfall först plogas och först därefter sköts halkbekämpningen. Om regnet som man förväntat att kommer ner som snö i ställer kommer som vatten, är halkbekämpningen genast på efterkälken. Tyvärr kan man inte nödvändigtvis vidta underhållsåtgärder för regn som börjat på morgonnatten före morgonens arbetsresor och skoltransporter. Därför önskar man att de som rör sig på vägen ska ha tålamod och reservera gott om tid för sin resa i dåligt trafikväder.
Väganvändarna kan ge respons om vinterunderhållet via Trafikens kundservice (tfn 0295 020 600) och den tas på allvar. Respons är dock inte en arbetsbeställning, utan entreprenören bedömer med beaktande av vägens kvalitetskrav vilka åtgärder som ska vidtas på grundval av responsen och i vilken ordning. Det finns inte alltid anledning att vidta åtgärder.
Mer information
Trafikens kundservice 0295 020 600 må-fr kl. 9–16, rådgivning (lna/msa), e-post: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi
Kommunikationen vid NTM-centralen i Nyland, e-post: tiedotus.uusimaa(at)ely-keskus.fi
Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.
Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande
Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum