Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt

• Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro.
  • Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent.
  • Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5).
  • Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro.
  • Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro.

Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Tapiolan Helmi

Våra kunder gynnas av vår kostnadseffektiva verksamhet

Visionen i Elos strategi är att växa till det mest tilltalande pensionsbolaget. För att uppnå målet koncentrerar Elo på fem centrala mål som är att vara det mest kundvänliga bolaget med snabbast tillväxt, att vara högpresterande inom sina tjänster, att erbjuda en utomordentlig personalupplevelse, att vara en föregångare inom arbetsförmågetjänster och att ha en tillräcklig solvens.

– Vi effektiverade vår verksamhet ytterligare och betalar tillbaka 10,4 miljoner euro i form av återbäring till våra kunder. Dessutom betalar våra kunder en betydligt mindre skötselavgift år 2024., beskriver verkställande direktör Carl Pettersson Elos år. – Ett stort kundprojekt var överföringen av pensionsstiftelsen Orions lagstadgade försäkringsbestånd till Elo vid årsskiftet. Detta var den första stora överföringen av pensionsbestånd för oss och vi genomförde den framgångsrikt

Pensionslagstiftningen för företagare ändrades vid ingången av 2023 och i samband med det granskades över 24 000 företagares arbetsinkomst i Elo under året. För en del av kunderna kom höjningen av arbetsinkomsten vid en svår tidpunkt i och med det försvårade ekonomiska läget. I en sådan situation framhävs betydelsen av dialogen mellan kunden och pensionsbolaget.

Mätt enligt antalet försäkringar var Elo marknadsledare inom FöPL-försäkringar för företagare. Nästan vart tredje arbetsgivarföretag är försäkrat i Elo. Vid utgången av 2023 skötte Elo 83 487 (84 427) FöPL-försäkringar för förtagare och 46 395 (47 002) ArPL-försäkringar tecknade av arbetsgivare. Det totala antalet försäkrade arbetstagare och företagare var 493 173 (503 710) personer.

Det årliga beloppet av utbetalda pensioner ökade med nästan 10 procent och uppgick totalt till ca 4 191,0 (3 820,2) miljoner euro. Ålders- och invalidpensionerna var de två största ersättnings­posterna. Antalet pensionsbeslut under hela året var 29 052 och sjönk med 8 procent från året innan. Antalet beslut om ålderspension sjönk med 21 procent, vilket berodde på att den lägsta pensionsåldern stegvis ökar för varje åldersklass.

Antalet nya invalidpensioner ökade med 4 procent under året. Andelen beslut om invalidpension ökade i synnerhet bland personer över 60 år, oftast på grund av sjukdomar i rörelseorganen. Andelen beslut om invalidpension på grund av psykisk ohälsa ökade inom alla åldersklasser och psykisk ohälsa var den vanligaste orsaken till invalidpension bland unga. Trenden som visar ett minskat antal rehabiliteringsbeslut var fortsatt måttlig. Av de personer som deltog i Elos yrkesinriktade rehabilitering kunde 76 procent stanna kvar i arbetslivet och undvek således invalidpension.

I Finland minskade konsumtionen och investeringarna till följd av recession

Året var geopolitiskt turbulent. Kriget i Ukraina fortsatte och upprätthöll rädsla för ökade energipriser i Europa. Världsekonomin undvek en recession trots osäkra tillväxtutsikter och centralbankernas snabba åtgärder för att strama åt penningpolitiken. Den globala industriella konjunkturen försvagades emellertid efter början av året och den inverkade särskilt på tillväxten inom euroområdet som är beroende av industrin och utrikeshandeln.

Inflationen avmattades kraftigare än förväntat på huvudmarknaderna och som en följd av det avbröt Europeiska centralbanken och den amerikanska centralbanken sina räntehöjningar under det andra halvåret 2023. På finansmarknaden vändes blickarna mot de förväntade räntesänkningarna 2024 och detta fick förmögenhetsvärdena att stiga mot slutet av året.

Finlands ekonomi var i recession. Konsumtionen och investeringarna minskade, då hushållen och företagen reagerade på de ökade finansieringskostnaderna. Konjunkturnedgången var kraftigast inom byggsektorn och därtill anknutna tjänster, t.ex. bostadshandeln. Finlands försvagade ekonomiska läge och försvagade tillväxt syntes också på arbetsmarknaden. Arbetslöshetsnivån steg från bottennivån i början av året med något mindre än en procentenhet fram till årets slut.

Lyckad placeringsverksamhet, solvensen var på en fortsatt god nivå

En lugnare inflationsutveckling och skillnader i den ekonomiska tillväxten mellan Europa, Kina och Förenta staterna var de viktigaste temana år 2023. I början av våren orsakade likviditetsproblemen inom banksektorn i USA utmaningar på placeringsmarknaden, och på hösten uppstod nya utmaningar i och med konflikten i Mellanöstern.

– Vi gjorde ett gott resultat i en varierande marknadsmiljö. Placeringsintäkterna uppgick till sex procent och översteg klart Elos och branschens nominella medelavkastning under tio år. Marknadsvärdet på våra placeringar steg för första gången i Elos historia över 30 miljarder euro, konstaterar Jonna Ryhänen, Chief Investment Officer.

De börsnoterade aktie- och ränteplaceringarna gav en stark avkastning. Avkastningarna på fastighetsplaceringar trycktes ner av de ändringar som gjordes i de verkliga värdena på grund av stigande marknadsräntor. Bolagets placeringar till verkligt värde uppgick vid utgången av år 2023 till sammanlagt 30 046,7 (28 182,3) miljoner euro. Resultatet av placeringsverksamheten till verkligt värde var 267,8 (-1 493,2) miljoner euro.

På huvudmarknaderna var utvecklingen av aktiemarknaden stark. I Finland och Kina var aktieavkastningarna negativa. En måttfullare inflationsutveckling och förväntningarna på en lättare penningpolitik stödde avkastningsutvecklingen framför allt under årets sista kvartal.

I Elos placeringsportfölj utökades andelen noterade aktier mot slutet av året och deras andel av placeringsportföljen var 30,8 procent vid årets slut. Aktieplaceringarna avkastade 8,6 (-6,9) procent.

Ränteplaceringarna gav en god avkastning, då förväntningarna på en lättare penningpolitik bidrog till att sänka marknadsräntorna under årets sista kvartal. Elos ränteplaceringar avkastade 6,7 (-2,8) procent.

De osäkra ekonomiska utsikterna och förändringarna på finansmarknaden höll antalet transaktioner på fastighetsplaceringsmarknaden på en låg nivå och avkastningskraven fortsatte att stiga.  Elos fastighetsplaceringar avkastade -2,4 (5,3) procent. Den allmänna höjningen av avkastningskraven återspeglas också i värdet på Elos fastighetsplaceringar, och i de direkta fastighetsplaceringarnas värderingar gjordes år 2023 nedskrivningar för sammanlagt 141,2 miljoner euro.

Avkastningen på Elos övriga placeringar var 4,4 (-0,5) procent. Övriga placeringar utgjordes i huvudsak av placeringar i hedgefonder, vilka avkastade 4,8 (2,3) procent.

På väg mot en klimatneutral placeringsportfölj

Elo har förbundit sig till en klimatneutral placeringsportfölj enligt målen i Paris klimatavtal, och bolaget utvecklar kontinuerligt sina klimatmål och -åtgärder. Klimatpolicyn för placeringar uppdaterades under rapporteringsåret och färdplanen förlängdes fram till år 2030.

Därtill publicerade Elo ett ansvarsfullhetsprogram för de direkta inhemska fastighetsplaceringarna, vilket även uppdaterades med klimatneutralitetsmål och -åtgärder. För beaktandet av biologiska mångfald upprättades en färdplan för Elos placeringsverksamhet. Elo kommer att precisera sina betraktelsesätt i takt med att de referensramar och data som är avsedda för placerare i syfte att bedöma riskerna och möjligheterna förknippade med naturens mångfald utvecklas.

Utsikter

I början av året 2024 är världsekonomins tillväxtutsikter osäkra och tillväxten väntas i år bli några tiondelar svagare än året innan. Inflationen har mattats av från sin toppnivå inom alla stora ekonomier, men lönerna fortsätter att stiga i rask takt. Centralbankerna är försiktiga då det gäller att styra allmänhetens och placeringsmarknadens förväntningar. I Finland behöver den privata konsumtionen hushållens förtroende, och då det gäller investeringar är de långsiktiga tillväxtutsikterna av central betydelse. Svag importefterfrågan, en långsamt sjunkande räntenivå och ett överutbud av osålda bostäder indikerar att investeringarna kommer att minska ännu under en tid.

Elos år har börjat bra. Elo fortsätter att effektivt verkställa arbetspensionssystemet, och vill enligt sin strategi utöka sin marknadsandel inom ArPL-försäkringar och bevara sin ställning som marknadsledare inom FöPL-försäkringar.  Elo fortsätter att satsa på utvecklingen av tjänster för upprätthållande av arbetsförmågan och skapar mervärde för kunderna i syfte att minska riskerna för arbetsoförmåga. Enligt strategin säkerställer Elo en tillräcklig solvensnivå i alla marknadslägen.

Dokument

Vi är Elo, ett stort finländskt arbetspensionsbolag. Vi sköter om att våra kunder får den pension som de tjänat in. Vi hjälper våra kundföretag att nå framgång och att svara på de föränderliga utmaningarna i arbetslivet. Vi sköter våra kunders pensionstillgångar på ett inkomstbringande, betryggande och ansvarsfullt sätt. Placeringstillgångarna är välspridda både internationellt och i olika tillgångsklasser. De tryggar pensionerna och skapar en grund för en hållbar avkastning i decennier framåt.

Elos marknadsvärdet på placeringstillgångarna är över 30 miljarder euro. Cirka 490 000 arbetstagare och företagare är försäkrade i Elo. Antalet pensionstagare är cirka 250 000.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo