Olympiapurjehdus: Valtteri Uusitalo voitti ILCA 7 -luokan EM-kultaa

Johan Ekblom/SPV

Valtteri Uusitalo voitti ILCA 7 -luokan EM-kultaa Ateenassa. EM-regatta huipentui kolmeen finaalilähtöön perjantaina. Uusitalo starttasi viimeiseen päivään viidenneltä sijalta ja nappasi tiukan kamppailun päätteeksi ensimmäisen aikuisten arvokilpailumitalinsa neljän pisteen erolla hopealle purjehtineeseen Unkarin Jonatan Vadnaihin.

- ⁠Tämä tuntuu oikein hyvältä. Takana on pitkä matka ja monta vaikeaa vuotta, joten tuntuu erittäin hyvältä saada tämmöinen onnistuminen, Valtteri Uusitalo totesi kisan jälkeen.

- Lämpimät onnittelut Valtterille huikeasta EM-kullasta! Tämä on hyvää jatkumoa MM-kisojen 19:nnelle sijalle ja osoittaa Valtterin siirtyneen uudelle tasolle. Hän kuuluu Suomen lupaavimpiin nuoriin purjehtijoihin, joilla on huikea potentiaali, purjehduksen huippu-urheiluvastaava Toni Roponen Suomen Olympiakomiteasta kommentoi.

Suomen olympiaedustajaksi valittu Kaarle Tapper ei osallistunut EM-regattaan vaan keskittyy jo valmistautumiseen kohti vuoden päätapahtumaa.

Aleksi Tapper purjehti kultafinaaleissa sijalle 23. Otto Dahlberg oli hopeafinaalien 53. ja Nooa Laukkanen 57. Noel Laukkanen purjehti pronssifinaaleissa sijalle 86.

- Onnittelut joukkuekaverille Valtterille! Oman parhaan suoritukseni uskon kadonneen jo olympiavalintoihin muutama kuukausi sitten. Nyt tarvitaan hieman etäisyyttä, raakaa analyysiä ja sitten katse kohti tulevaisuutta, Nooa Laukkanen sanoi.

Liitteenä julkaisuvapaa kuva Valtteri Uusitalosta, kuvaajatieto mainittava: Johan Ekblom/SPV. EM-kisojen lopputulokset löytyy tästä.

16.-23.2. ILCA 6 & ILCA 7 EM, Ateena, Kreikka
4.-10.3. 49er ja 49erFX MM, Lanzarote, Espanja
15.-23.3. Formula Kite EM, Murcia, Espanja
29.3.-6.4. Palman maailmancup, Palma, Mallorca

Suomen Purjehdus ja Veneily ry (SPV) on suomalaisten pursi- ja veneilyseurojen etujärjestö. Se edistää, ohjaa ja valvoo suomalaista purjehdusta ja veneilyä. Liittoon kuuluu yli 300 jäsenseuraa ja noin 40 luokkaliittoa. Harrastajia seuroissa on noin 64 000.

Liiton tehtävänä on tukea toiminnallaan veneily- ja pursiseuroja sekä luokkaliittoja. Lisäksi SPV edistää veneilyturvallisuutta ja ympäristöasioita, sekä on vahvasti mukana erilaisissa edunvalvontatehtävissä, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. SPV panostaa laadukkaaseen valmennusosaamiseen ja tukee urheilijoita kansainväliseen menestykseen.

Olympiapurjehdus: Palman maailmancupista kohti ratkaisevia olympiakarsintoja9.4.2024 16:23:27 EEST | Tiedote

Palman maailmancup järjestettiin 1.-6. huhtikuuta Mallorcalla. Suomalaisista Sinem Kurtbay ja Akseli Keskinen (Nacra 17) sijoittuivat kuudenneksi lauantain mitalilähdöissä ja päättivät kilpailun kokonaistuloksissa seitsemäntenä. Monika Mikkola oli kahdeksas kokonaistuloksissa ILCA 6 -luokan mitalilähdön jälkeen. - Nyt on aika huono fiilis, koska mitalilähtö meni huonosti. Seuraavaksi suuntaamme Hyèresiin, ja toivottavasti siellä voin korjata virheet, jotka maksoivat täällä aika paljon, Monika Mikkola sanoi mitalilähdön jälkeen. Ronja Grönblom ja Veera Hokka selvisivät kilpailun haasteellisista vaiheista ja päättivät kilpailun vahvasti purjehtimalla viimeisenä kisapäivänä kultafinaaleissa sijat 2, 3, 14 ja 2. 49er FX -tiimi oli 14. kokonaistuloksissa. - Emme purjehtineet hirveän tasaista purjehdusta tässä kisassa, ja kohtasimme vauhtihaasteita, mutta saimme tilanteen nollattua ja purjehdittua paremmin loppua kohti, Ronja Grönblom kertoo. - Mitalilähtö oli selvästi tavoitteemme tässä kil

Olympiapurjehdus: Suomalaiset valmiina Palman maailmancupiin — Kisat käyntiin maanantaina31.3.2024 19:37:34 EEST | Tiedote

Perinteinen Palman maailmancup käynnistyy maanantaina 1. huhtikuuta Mallorcalla. Pariveneluokissa kilpailevat Kurtbay/Keskinen ja Grönblom/Hokka, kun taas yksilöluokissa nähdään Jakob Eklund, Noora Ruskola, Monika Mikkola, Valtteri Uusitalo, Otto Dahlberg ja Aleksi Tapper. - Me olemme tyytyväisiä talven treenikauteen, ja saimme hoidettua haluamamme kehityskohteet. Nacra 17 -luokalla oli pitkä kisatauko marraskuun EM-kisojen jälkeen, joten on mielenkiintoista nähdä, miten esimerkiksi italialaiset ja britit ovat kehittyneet talven aikana, Akseli Keskinen kommentoi. Etelä-Euroopassa riehunut kevätmyrsky voi vielä vaikuttaa huomisen olosuhteisiin Mallorcalla, mutta kisat päästään todennäköisesti käynnistämään suunnitellusti. Palman maailmancup huipentuu lauantaina 6. huhtikuuta luokittain kymmenen parhaan mitalilähtöön. Palma toimii viimeisenä regattana ennen huhtikuun puolivälin olympiapaikkoja ratkaisevia Last Chance -karsintakisoja. Sinem Kurtbay, Akseli Keskinen, Kaarle Tapper ja Monik