SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Vegempi vuodenaloitus näkyi ruokakauppojen myynneissä

Jaa

Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.

Sami Heiskanen

Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun S-marketin myyntidatan perusteella vegaanisissa tuotteissa nähtiin alkuvuonna selkeää kasvua. Jogurttihyllystä myytävien kasvipohjaisten tuotteiden, kuten soija- ja kauravälipalojen, myyntimäärät kasvoivat yli 30 prosenttia. Välipalatuotteissa vegaanisten vaihtoehtojen osuus koko tuoteryhmässä kasvoi.

Vegaanisten valmisruokien ja kasvijuomien myynti kasvoi yli 10 prosenttia, juustohyllyn vegaanisten vaihtoehtojen myynti noin 20 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden noin 40 prosenttia. Kasvivoittoisempi vuoden aloitus näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Juuresten, kuivattujen herneiden, papujen ja linssien sekä esimerkiksi vihannessäilykkeiden myynti kasvoi noin 10 prosenttia. Marja- ja hedelmäpakasteissa nousua oli lähes 20 prosenttia.

”Olemme havainneet, että kasvipohjaisten tuotteiden kasvuvauhti on hidastunut viime aikoina. Syitä taustalla voivat olla hintatietoisuus tiukentuneessa taloustilanteessa sekä osittain myös vegevaihtoehtojen uutuudenviehätyksen hälventyminen. Haluamme osaltamme madaltaa kynnystä kasvipohjaisten tuotteiden kokeiluun ja auttaa niiden arkipäiväistymisessä. Alkuvuoden yhteistyö Vegaanihaasteen kanssa sekä kasvipohjaisten tuotteiden vauhdittaminen myös hintakampanjoiden kautta selkeästi puhuttelivat”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.

S-market teki jälleen myös yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Tammikuussa järjestettävä kampanja pyrkii arkipäiväistämään vegevaihtoehtoja tarjoamalla muun muassa reseptejä ja vinkkejä. Kasvipohjaisten tuotteiden valitsemista vauhditettiin myös hintakampanjoilla S-marketeissa tammikuussa.

”Vegetrendiä on jo pitkään vetänyt pääkaupunkiseutu ja muut suuret kaupungit. Tammikuun myyntidata osoittaa roimaa kasvupiikkiä vegessä eri puolilla Suomea muutamista prosenteista reilusti yli 20 prosenttiin”, kertoo Oksa.

Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Tavoitteena on auttaa asiakkaita syömään yhä kestävämmin, tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja sekä edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua.

Tiedotteessa esitetty myyntidata perustuu Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketju S-marketin myynteihin tammikuussa 2024. Tietoja on verrattu myyntidataan tammikuulta 2023. Myyntidataa on tarkasteltu volyymin eli kilo- ja litramyynnin mukaan, mikä kuvaa kysyntää.

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa
Myyntijohtaja, S-ryhmän päivittäistavarakauppa
antti.oksa@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja VTT selvittivät: miten kauppa voi tukea kestävistä valinnoista kiinnostuneita?17.1.2025 08:06:00 EET | Tiedote

VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.

Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote

Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.

S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye