Linja-autoliikenne reitillä Suomussalmi-Puolanka-Oulu käynnistyy uudelleen (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Suomussalmen, Puolangan ja Oulun välinen linja-autoliikenne käynnistyy uudelleen perjantaina 1.3.2024. Reitillä ajetaan jatkossa yksi linja-autovuoro kumpaankin suuntaan maanantaisin ja perjantaisin. Vuorojen aikatauluja on muutettu siten, että vaihtoyhteydet junaliikenteeseen Oulussa ovat aiempaa paremmat.

Linja-auton penkkejä.

Menovuoro lähtee Suomussalmelta klo 6.00 sekä Puolangalta klo 7.00, ja Ouluun vuoro saapuu klo 9.00. Paluuvuoro Oulusta taas lähtee klo 16.00, ja vuoro saapuu Puolangalle klo 18.00 sekä Suomussalmelle klo 19.00. Kumpikin linja-autovuoro pysähtyy myös Muhoksella ja Utajärvellä. Vuorojen liikennöitsijäksi on tarjouskilpailussa valittu Saaga Travel Oy. Liikennöintisopimus on voimassa 1.6.2025 asti.

Vaihtoyhteydet junaliikenteeseen paranevat

Kummaltakin linja-autovuorolta on vaihtoyhteys junaliikenteeseen Oulussa. Aamulla linja-auto saapuu Ouluun klo 9.00, ja juna Oulusta Helsinkiin lähtee klo 9.16. Iltapäivällä juna Helsingistä Ouluun saapuu klo 15.45, ja linja-auto lähtee Oulusta klo 16.00. Linja-autovuorojen lähtö- ja saapumispaikkana on Oulun linja-autoasema, joka sijaitsee aivan rautatieaseman vieressä.

Linja-autovuorot ajettiin syksyyn 2023 asti eri aikatauluilla. Aiemmin menovuoro lähti Suomussalmelta noin puoli tuntia myöhemmin ja paluuvuoro Oulusta noin 15 min aiemmin. Aikaisemmin vuoroilla ei ollut vaihtoyhteyksiä junaliikenteeseen Oulussa.

Lipputuotteet ja aikataulut

Lipputuotteita linja-autovuoroihin myydään verkossa ja linja-autoissa. Kertalippuja on saatavilla verkosta Matkahuollon aikatauluhausta sekä Reitit ja liput -mobiilisovelluksesta. Linja-autoissa kertalippuja myydään käteisellä sekä yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla.

Vuorojen aikataulut ovat saatavilla Matkahuollon aikatauluhausta, reittioppaasta ja Reitit ja liput  mobiilisovelluksesta sekä Google Mapsista. Aikatauluja on saatavilla myös linja-autoista.

Asiakaspalautteet: Liikenteen asiakaspalvelu, www.palautevayla.fi/aspa tai 0295 020 600
Median yhteydenotot: Joukkoliikenneasiantuntija Johannes Miesmaa, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, 0295 038 000

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.