Suomen Punainen Risti lähettää apua koleran torjumiseen Zimbabwessa

Suomen Punainen Risti ohjaa katastrofirahastostaan 150 000 euroa Zimbabween, jossa leviää vakava koleraepidemia. Tuen avulla lisätään tietoisuutta kolerasta ja ehkäistään sen leviämistä yhteistyössä Zimbabwen Punaisen Ristin kanssa.

Koleraepidemia on levinnyt rajusti Zimbabwessa. Zimbabwen Punainen Risti on Suomen Punaisen Ristin ja Euroopan unionin tuella pystyttänyt nesteytyspisteitä, joissa vapaaehtoiset antavat nesteytystä ja välitöntä hoitoa koleraa sairastaville, puhdistavat vettä ja lisäävät tietoisuutta kolerasta. Kuva: Fleur Verwer / IFRC

Zimbabwessa yli 20 000 ihmisen epäillään sairastuneen koleraan viimeisten kuukausien aikana, ja koleraan on raportoitu kuolleen yli 70 ihmistä. Suomen Punainen Risti on tukenut koleran torjuntaa Zimbabwessa Euroopan unionin tuella jo viime vuodesta ja lähettää nyt lisäapua katastrofirahastostaan.

Katastrofirahastosta ohjatulla rahoituksella ylläpidetään koleraa sairastavien nesteytyspisteitä sekä koulutetaan ja tuetaan vapaaehtoisia, jotka lisäävät tietoisuutta kolerasta, sen ennaltaehkäisystä ja hoidosta paikallisissa yhteisöissä. Lisäksi Suomen Punainen Risti avustaa Zimbabwen Punaista Ristiä avustustarvikkeiden kuten nesteytysliuoksen, juomaveden, klooraustarvikkeiden ja suojavaatteiden hankinnassa.

– Punaisen Ristin vapaaehtoiset tunnistavat koleran oireita, opastavat käsi- ja elintarvikehygienian tärkeydestä ja antavat välitöntä hoitoa. Lisäksi Zimbabwen Punainen Risti kuljettaa vakavimmin sairastuneita ihmisiä kolerahoitokeskukseen, sanoo Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Tiina Saarikoski.

Vapaaehtoiset tuovat avun lähelle

Kolera on herkästi tarttuva tauti, joka leviää useimmiten saastuneen veden kautta. Zimbabwessa on tavattu koleraa lähes vuosittain vuodesta 2002 lähtien. Maan heikon taloustilanteen vuoksi suuria määriä ihmisiä on muuttanut nopeasti maaseudulta pääkaupunki Hararen seudulle töiden takia, eikä kaupunkisuunnittelu ole pysynyt muuttoliikkeen perässä. Suurella osalla kaupunkiväestöstä ei ole pääsyä puhtaan veden ja hygieniapalveluiden pariin.

– Nesteytyspisteillä kolerapotilaat saavat apua lähellä kotiaan. Vapaaehtoisten avulla vähennetään terveydenhuollon kuormitusta, koska lievästi sairastuneet pystytään hoitamaan paikan päällä. Vakavasti sairastuneet ja riskiryhmäläiset, kuten alle 5-vuotiaat lapset ja iäkkäät potilaat lähetetään sairaalahoitoon, Saarikoski kertoo.

Suomen Punainen Risti tukee koleravarautumisen lisäksi Zimbabwen Punaisen Ristin muuta valmiustyötä, ennakoivaa varautumista sekä kehitysyhteistyöohjelmaa. Suomen Punainen Risti on myös lähettänyt terveydenhuollon ammattilaisen ja operaatiojohtamisen ammattilaisen tukemaan Zimbabwen Punaisen Ristin koleraoperaatiota.

Lisätiedot:

Viestinnän asiantuntija Viivi Kairala, 040 664 3236