Ytterligare order för NYAB i LKAB:s stadsförflyttning vid Malmbergsgruvan

NYAB fortsätter sitt samarbete med LKAB i det stora nödvändiga stadsomvandlingsprojektet som pågår i Malmberget, Gällivare och Koskullskulle för att säkerställa framtida gruvdrift.

Under 2022 flyttade NYAB 12 kulturhistoriskt värdefulla byggnader med förråd till det nya bostadsområdet vid Nuolajärvi i Gällivare. NYAB har även utfört förberedande markarbeten. Det nya avtalet gäller renovering av de flyttade kulturhusen. Parterna har överenskommit om att ej offentliggöra kontraktsvärdet.

"Vi kommer utföra det här projektet i samarbete mellan våra svenska och finska organisationer. Våra kunder tjänar på att vi kan vara flexibla och gränsöverskridande när vi nyttjar våra resurser och det bygger på sikt ett starkare NYAB. Vi värdesätter att vi får spela en roll i samhällsomvandlingen. Avsikten är att genom vår kunskap samt lokala kännedom överlämna ett kvalitativt projekt som överträffar kundens förväntan", säger Stefan Säthergren, Produktionschef på NYAB.

Samhällsförflyttningen innebär i stort omkring 2 000 bostäder. Runt 250 000 kvadratmeter bostads- och lokalytor kommer att flyttas eller ersättas, och projektet beräknas pågå till 2032.

Länkar

NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer med lång erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. Vi erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och vi bidrar därför till den gröna omställningen. Vi har verksamhet i Sverige och Finland inom både privat och offentlig sektor.

Andra språk

Följ NYAB Oyj

Senaste pressmeddelandena från NYAB Oyj

Extra bolagsstämma godkände NYAB:s flytt till Sverige, listbyte för aktien förväntas ske vid halvårsskiftet29.4.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

En extra bolagsstämma godkände idag NYAB:s föreslagna gränsöverskridande ombildning vilken innebär flytt av bolagets säte till Luleå från tidigare Uleåborg i Finland. I samband med flytten kommer också en flytt av notering att ske av NYAB:s aktie. En avnotering från Nasdaq First North Growth Market Finland är planerad till den 28 juni 2024 och första dag för handel av NYAB:s aktie på Nasdaq First North Growth Market Sverige beräknas bli i nära anslutning. Bolagets målsättning är att noteras på Nasdaq First North Sveriges Premier-segment.