Akseli Gallen-Kallelan maalausten tiedot ja kuvat kootaan yhdelle verkkosivustolle

Nordic Art Intelligence -säätiö on avannut Akseli Gallen-Kallelan maalauksia käsittelevän verkkosivuston yleisölle. Julkaisuhetkellä tietokantaan on koottu 300 julkisiin kokoelmiin kuuluvien maalausten tiedot. Sivustolle on tarkoitus koota tiedot taiteilijan kaikista maalauksista. Digitaalinen julkaisu on lajissaan ensimmäinen Suomessa ja ensimmäisten joukossa Pohjoismaissa.

Maalaus, joka kuvaa Väinämöistä ja Louhea sotajoukkoineen. Väinämöinen on nostanut miekan ja hänen miehensä ovat kohdistaneet keihäät Louhea ja hänen joukkojaan päin. Kohtaus tapahtuu veneessä.
Akseli Gallen-Kallelan maalaus ”Sammon puolustus” vuodelta 1896. Teos kuuluu Turun taidemuseon kokoelmiin. Kuva: Turun taidemuseo / Vesa Aaltonen.

Akseli Gallen-Kallelan catalogue raisonné* -hankkeen tietokanta on nyt avattu osoitteessa https://gallenkallela.org. Hanke toimii vuonna 2021 perustetun Nordic Art Intelligence -säätiön alaisuudessa.

"Yhtenä Suomen tunnetuimmista taiteilijoista Akseli Gallen-Kallela ja hänen tuotantonsa oli selkeä valinta säätiön ensimmäiseksi catalogue raisonné -hankkeeksi", toteaa säätiön hallituksen puheenjohtaja Heikki Hanka. "Hänen toimintansa ja teoksensa kiinnostaa yleisöä suuresti. Tämän vuoksi on tärkeää, että tietomme hänen tuotannostaan perustuu ajantasaiseen tutkimukseen."

Digitaalisen luettelon tiedot perustuvat Gallen-Kallelan pojantyttären Aivi Gallen-Kallela-Sirénin kokoamaan teoskortistoon taiteilijan tuotannosta. Luettelon tietojen täydentämistä on jatkanut hankkeen tutkija Irene Riihimäki.

"Taiteilijan 300 maalauksen luettelointitiedot on nyt kotimaisen ja kansainvälisen yleisön saatavilla”, sanoo Riihimäki. ”Tämä on kuitenkin vasta ensimmäinen saavutettu etappi luettelon kokoamistyössä, sillä tavoitteenamme on julkaista tiedot taiteilijan jokaisesta maalauksesta.”

Hanke keskittyy tällä hetkellä Gallen-Kallelan maalauksiin, mutta ei ole poissuljettua, etteikö luetteloon voisi sisällyttää tulevaisuudessa myös taiteilijan muuta tuotantoa.

Pioneerihanke tarjoaa kotimaiselle ja kansainväliselle yleisölle uudenlaisen tavan tutustua kansallistaiteilijan tuotantoon

Viimeisen kymmenen vuoden aikana maailmalla on julkaistu useita digitaalisia teosluetteloita, joihin on koottu tiedot taiteilijoiden tuotannosta tai sen osa-alueesta, mutta Suomessa tai muissa Pohjoismaissa digitaaliset luettelot eivät vielä ole kovin tunnettuja.

"Tämä on pioneerihanke", säätiön toimitusjohtaja Georges Armaos toteaa. "Suomalaisten kuvataiteilijoiden tuotannosta on julkaistu verrattain vähän kattavia teosluetteloita. Toivottavasti hankkeemme rohkaisee aloittamaan useampia luettelointihankkeita, sillä tämä on erinomainen tapa vaalia ja ylläpitää taiteilijoiden taiteellista perintöä."

Taiteilijan maalaukset on luetteloitu englanninkieliselle Navigating.art-alustalle. Digitaalinen muoto mahdollistaa teosluettelon tietojen läpikäymisen ja hakemisen tehokkaalla tavalla. Digitaalisuus mahdollistaa myös tietojen päivittämisen sivuston julkaisun jälkeenkin.

”Digitaalinen luettelo on hyvin käyttäjäystävällinen, ja se tekee tiedonhausta helppoa”, kertoo Navigating.art-ohjelmistoyhtiön toimitusjohtaja Nicolai Bohn. “Gallen-Kallelan maalausten tutkimushanke edistää merkittävällä tavalla ymmärrystämme taiteilijan tuotannosta.”

Tietokanta on kaikille avoin ja maksuton.

*Catalogue raisonné tarkoittaa kattavaa ja systemaattista luetteloa yhden taiteilijan koko tuotannosta tai sen rajatusta osa-alueesta.

Kuvat

Lisätietoja:

Vuonna 2021 perustettu Nordic Art Intelligence sr on yleishyödyllinen säätiö, jonka kotipaikka on Helsinki. Säätiön tarkoituksena on parantaa pohjoismaisten taiteilijoiden tuotannon tunnettuutta ja lisätä saavutettavuutta catalogue raisonnéisiin liittyvän tutkimuksen ja digitaalisten julkaisujen avulla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Nordic Art Intelligence sr