GramexPress tutki: Viime vuonna ennätysmäärä ilmoitettuja biisejä

Gramexin tilastojen mukaan Suomessa ilmoitettiin huippumäärä biisejä vuonna 2023.
Viime vuonna ääniteilmoituksella raportoitujen biisien määrä nousi jopa yli 30 prosentilla verrattuna vuoteen 2022. Yhteensä uusia biisejä ilmoitettiin Gramexille ennätykselliset 21 785 kappaletta.

Kuvassa pylväsdiagrammi, jossa kuvataan Gramexille ilmoitettujen biisien eli raitojen määrän kehitys vuosina 2020 - 2023. Määrä on kasvanut vuoden 2020 15485 kappaleesta vuoden 2023 21785 kappaleeseen.
Gramexille ilmoitettiin viime vuonna ennätysmäärä uusia biisejä. GramexPress

GramexPress-verkkomedia tutki ääniteilmoitettujen biisien eli niin kutsuttujen urien määrän kehitystä vuosina 2020 ̶ 2023. Määrä kasvoi vuosien aikana verrattain tasaisesti, mutta vuonna 2023 ilmoitettujen biisien määrä kasvoi roimasti, jopa yli 5 000 kappaleella.

Useita syitä kasvuun

”Lukujen valossa on selvää, että suomalaiset tuottajat ovat olleet etenkin viime vuonna entistä aktiivisempia biisien ilmoittajia, kertoo Gramexin johtaja Tuomas Talonpoika.

"Musiikin tekeminen trendaa monella tapaa ja uusia toimijoita on tullut kentälle. Samaan aikaan äänitteiden tekeminen on tullut teknisesti aiempaa helpommaksi ja halvemmaksi, jolloin kynnys julkaisemiseen madaltuu. Ilmiöstä toimii hyvin esimerkkinä vaikkapa sosiaalisen median vaikuttajien tekemät biisit,” Talonpoika kertoo.

Osittain samasta ilmiöstä kertoo myös viime vuosien kasvava kehitys Gramexin taiteilija-tuottaja-asiakkuuksissa (ks. infografiikka 2).

”Meillä on jatkuvasti enemmän asiakkaita, joilla on sekä taiteilija eli artisti- tai muusikko- että äänitteen tuottaja-asiakkuus. Tämä tarkoittaa, että musiikin esittäjä itse myös tuottaa äänitteen taloudellisesti. Iso osa tästä porukasta on musiikin ammattilaisia, mutta joukossa on varmasti myös DIY-tekijöitä”, Talonpoika kertoo.

Taustalla tiiviimpi tilitystahti

Selkeä syy ilmoitusten määrän kasvuun on Gramexin tiivistynyt tilitystahti.

”Viime vuonna tilitimme korvauksia äänitteiden käytöstä ensi kertaa jopa neljästi vuoden aikana. Historiallisen tiivis tilitystahti ja aktiivinen viestintä ovat varmasti pitäneet tuottajien ilmoitusaktiivisuutta korkeana”, pohtii Talonpoika.

”On hienoa, että äänitteen tuottajat tekevät aktiivisesti meille ääniteilmoitukset kaikista biiseistä. Vain ääniteilmoitettujen biisien käytöstä voidaan maksaa esittäjille ja tuottajille korvauksia”, Talonpoika muistuttaa.

Gramexin%20taiteilija-tuottaja-asiakkuuksien%20m%E4%E4r%E4%20on%20kasvanut%20maltillisesti%20vuosittain.
Infografiikka 2. Gramexin taiteilija-tuottaja-asiakkuuksien määrä on kasvanut maltillisesti vuosittain. GramexPress

Kuvat

Gramexille ilmoitettiin viime vuonna ennätysmäärä uusia biisejä.
Lataa
Lataa

Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 60 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 32 000 korvauksia maksavaa asiakasta.

Tärkeintä meille on musiikki. Olemme kiitollisia, että saamme osaltamme auttaa musiikkia menestymään ja siten tuoda maailmaan lisää iloa, hyvinvointia ja elämyksiä.

Thank you. For the music Gramex