Urban Partnersin uusi Nrep-rahasto keräsi ennätyksellisen määrän sijoituksia, yli 3,6 miljardia euroa

Rahasto ylimerkittiin selvästi. Suosio kertoo siitä, että markkinoilla on kysyntää vastuulliseen sijoittamiseen ja että sijoittajat uskovat vahvasti Urban Partnersin strategiaan.

Kaupunkien tulevaisuuteen ja urbaanien ongelmien ratkaisuun keskittynyt Urban Partners on kerännyt yli 3,6 miljardin euron sijoitukset pohjoiseurooppalaisen kiinteistöliiketoiminnan Nrep-rahastoonsa. Maailmanlaajuisestikin haastavassa varainhankintaympäristössä NSF V -rahasto keräsi ennennäkemättömän sijoittajakysynnän, mikä tekee rahastosta tähän mennessä suurimman value add -kiinteistörahaston Euroopassa. Tätä edesauttoivat muun muassa Nrepin hyväksi todetut strategiat sekä johtoasema vastuullisessa sijoittamisessa.

Urban Partners on 20 miljardin euron varallisuutta hallinnoiva yritys, joka sijoittaa sellaisiin yrityksiin, kiinteistöihin, teknologioihin ja innovaatioihin, jotka edistävät kaupunkien ja kaupunkilaisten ongelmien ratkaisuja. Urban Partnersiin kuuluvat kiinteistösijoittaja Nrep, alkuvaiheen riskisijoituksia tekevä 2150, kiinteistörahoitusta tarjoava Velo Capital sekä pääomasijoittaja Luma Equity. Vuonna 2005 perustettu yhtiö hallinnoi nykyään sijoituksia yli 15 maassa ja se työllistää 700 ihmistä.

Uusi rahasto on viides ja suurin vuosikerta NSF value-add sarjassa. Valtaosa uuden rahaston sijoituksista tulee Urban Partnersin nykyisiltä sijoittajilta. Sijoittajien kokonaisrakenne on maailmanlaajuisesti hajautettu ja koostuu päääosin kansainvälisistä eläkerahastoista, vakuutusyhtiöistä sekä valtioiden sijoitusrahastoista. Rahasto ylimerkittiin selvästi. Sijoittajien yhteenlaskettu kysyntä ylitti 4,2 miljardia euroa.

Claus Mathisen, toimitusjohtaja, Urban Partners: “Toimintaympäristö on hyvin haastava juuri nyt.  Se, että NSF V -rahasto sai sijoittajilta jopa odotettua paremman vastaanoton, kertoo siitä, että rahaston edeltäjät ovat olleet onnistuneita. Sijoittajat selvästi allekirjoittavat Urban Partnersin tavoitteet rakentaa kaupungeista kestävämpiä ja parempia paikkoja eläää. Olemme Nrepin kanssa pyrkineet  liki kahdenkymmenen vuoden ajan vaikuttamaan esimerkiksi kiinteistö- ja rakennusalan päästöihin ja tämä rahasto on osoitus siitä, että yhteiskunnalisten haasteiden ratkaiseminen on myös kaupallisesti kestävää.”

NSF V:n kautta Nrep sijoittaa Pohjoismaissa ennen kaikkea sellaisiin vuokra-asuntoihin, nykyaikaisiin logistiikkatiloihin, hoitokoteihin ja toimistoihin, joissa yritys voi luoda arvoa asiakaslähtöisillä ja päästöjä vähentävillä ratkaisuillaan. Myös Nrepin liiketoiminnan syvästä paikallisesta läsnäolosta ja kokemuksesta on etua etsittäessä uusia mahdollisuuksia strategisilla segmenteillä.

Uusi rahasto on jo tehnyt yli 30 sijoitusta. Sijoituksiin kuluu muun muassa Tukholmassa sijaitseva historiallinen kaupallinen keskus Vällingby Centrum, joka “15 minuutin kaupungin” perusta sekä Helsingissä sijaitseva Eteläesplanadi 2 -toimistotalo, jonne Nrep toteuttaa ESG-painotteisen remontin ja tuo samalla kiinteistöön joustavan työtilakonseptin.