VR ja SSAB sähköistävät raskaan teollisuuden kuljetuksia – ensimmäiset sähkörekat liikenteeseen tänä vuonna

Jaa

Teräsyhtiö SSAB Europe ja VR:n logistiikkaliiketoiminnasta vastaava VR Transpoint ovat käynnistäneet yhteishankkeen raskaan teollisuuden kuljetusten sähköistämiseksi. VR investoi vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin hankkimalla täyssähkörekkoja, jotka tulevat SSAB Europen kuljetuksiin. Hankittavat rekat kuuluvat kokonaismassaltaan suurimpiin, jotka liikennöivät sähköisesti säännöllisissä asiakastoimituksissa Suomessa. SSAB Europe puolestaan investoi raskaan kaluston latauspisteisiin.

Scania

VR Transpoint ja SSAB Europe ovat edelläkävijöinä suunnittelemassa ja operoimassa logistiikkaketjuja, joiden tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen kuljetuksista nopealla aikataululla. VR investoi kahteen täyssähköiseen puoliperävaunuyhdistelmään, jotka aloittavat kaupallisen liikennöinnin tämän vuoden lopussa SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan lähialueen terästoimituksissa. Uudet täyssähkörekat, ”sähkömammutit", ovat uusinta teknologiaa ja vähentävät myös meluhaittoja, sillä sähkömoottori ei itsessään tuota ääntä.

Tavoitteena raskaiden kuljetusten sähköistäminen

”Päästöjen vähentäminen on tärkeää myös maantiekuljetuksissa. Asiakkaille räätälöidyt logistiikkaratkaisut ovat osa strategiaamme vähentää kuljetustemme päästöjä entisestään. Investoimalla uuteen ympäristöystävälliseen kalustoon parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta sekä pienennämme liikenteen päästöjä ”, kertoo VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki.

SSAB Europe rakennuttaa Hämeenlinnan tehtaalleen latauspisteitä raskaalle kalustolle. Uusilla sähkörekoilla tullaan liikennöimään SSAB:n terästuotteiden kuljetuksia jopa yli 100 kilometrin säteellä Hämeenlinnan tehtaasta.

”Tämä hanke tukee tavoitettamme poistaa hiilidioksidipäästöt suurelta osin omista toiminnoistamme arviolta vuonna 2030. Myös asiakkaidemme tavoitteena on vähentää omien toimintojensa hiilidioksidipäästöjä. Haluamme olla osaltamme mahdollistamassa tuotteidemme kuljetusten sähköistämisen tarjoamalla latauspisteitä, joita raskaalle liikenteelle ei vielä ole juurikaan tarjolla”, sanoo SSAB:n Hämeenlinnan tehtaanjohtaja Anders Ek.

Yhtiöt solmivat vuonna 2023 uudet sopimukset raaka-aine- ja tuotekuljetuksista rautateillä sekä maanteillä. Vuositasolla kyse on lähes kahden miljoonan tonnin kuljetuksista. Yhdessä toimintaa kehittämällä on saatu aikaan paitsi tehokkaita kuljetusketjuja, myös merkittäviä päästövähennyksiä. Yhtiöt ovat aiemmin kehittäneet yhteistyössä esimerkiksi massaltaan suurimman kotimaisen tavarajunan, 690-metrisen ja 5 200 tonnia painavan Megajunan, sekä ”Mammuttirekan”, joka on yksi suurimmista säännöllisessä liikenteessä olevista puoliperävaunuyhdistelmistä Suomessa. Massaltaan suurempien kertakuljetusten avulla on parannettu sekä tehokkuutta ja turvallisuutta, että saavutettu ympäristöhyötyjä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt tukea VR:n ja SSAB:n yhteishankkeelle, jonka tavoitteena on mahdollistaa päästöttömät raskaan teollisuuden kuljetukset. Kerättyä dataa hyödynnetään Tampereen yliopiston ja VTT:n Six Hove -hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää raskaan liikenteen sähköistymistä ja pienentää päästöjä toteutettavuustutkimuksen avulla.

Sähkörekan faktat:

Pituus: 20 metriä
Kokonaismassa: 64 tonnia
Kuormakantavuus: 43 tonnia
Valmistaja: Scania

Yhteyshenkilöt

VR Mediadesk

Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.

Puh:029 434 7123viestinta@vr.fi

Kuvat

Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj

Uusiutuvalla dieselillä kohti kestävämpää rautatielogistiikkaa – VR ja UPM Plywood yhteistyössä liikenteen päästöjen vähentämiseksi19.4.2024 09:06:17 EEST | Tiedote

Yritysten välinen vastuullisuusyhteistyö ottaa merkittävän askeleen eteenpäin, kun VR sitoutuu käyttämään yhtä paljon biodieseliä junaliikenteessään kuin mitä UPM Plywoodin vanerin kuljetus Pelloksen tehtaalta Kouvolaan ja Kotkaan kuluttaa. Kyseessä on VR:n ensimmäinen rautatielogistiikan HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)-konsepti, jossa asiakkaan kuljetusten päästöt saadaan Scope1 -päästöluokassa* lähes nollaan.

VR edistää raideliikenteen kilpailua myymällä ratatyökoneiden huolto- ja vuokraustoiminnan Teräspyörälle4.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

VR:n kunnossapitoyhtiö VR FleetCare on myynyt ratatyökoneiden kunnossapito- ja vuokraustoiminnan Teräspyörä Oy:lle. Kauppaan sisältyy yhdeksän ratatyökonetta/vaihtotyöveturia, sekä ulkoisten asiakkaiden kanssa solmitut ratatyökoneiden vuokraus- ja kunnossapitosopimukset. Ratatyökoneita voidaan ratainfran kunnossapidon lisäksi käyttää vaihtotyövetureina teollisuuslaitoksissa tai raidekaluston kunnossapitovarikoilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye