Kruunuvuoren lautta houkuttaa työmatkalaisia talvikaudella
HSL tutki tammikuussa Kruunuvuoren lautalla matkustavien tyytyväisyyttä. Kyselyyn vastanneista 90 prosenttia piti lauttaa mukavana tapana matkustaa. Talvikaudella noin 70 prosenttia kyselyyn vastanneista oli työmatkalaisia, jotka olivat valinneet lautan, koska se nopeuttaa työmatkaa.

”Lautassa viehättää myös sen erikoisuus ja sympaattisuus liikennevälineenä. Miehistöstäkin tulee moikkaustuttuja”, yksi kyselyyn vastanneista kuvailee avoimissa kommenteissa.
Talvisilla olosuhteilla ei ole ollut vaikutusta asiakkaiden kokonaistyytyväisyyteen. Yleisarvosana on pysynyt yhtä korkealla tasolla kuin elokuussa 2023 tehdyssä kyselyssä. Tyytyväisten osuus oli tammikuussa 86 prosenttia ja viime elokuussa 85 prosenttia. Lautan henkilökunta saa kiitosta ystävällisestä palvelusta. Yli puolet (59 prosenttia) arvioi, että lautta lisää joukkoliikenteellä matkustamista.
Matkustajat ovat kertoneet myös kehittämisajatuksia. He toivovat lautalle tiheämpää vuoroväliä kuin nykyinen 50 minuuttia. Myös päivittäisen liikennöintiajan pidentäminen olisi mieluisaa. Asiakkaat ovat ehdottaneet, että lautta aloittaisi liikennöinnin tuntia aikaisemmin aamulla ja jatkaisi illalla myöhempään.
HSL toteutti tutkimuksen korttikyselynä, jossa matkustajille jaettiin QR-koodilla varustettuja tutkimuskortteja 9-10.1.2024. Tutkimukseen osallistui 261 matkustajaa.
Lauttamatka Laajasalon Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin välillä kestää yhteen suuntaan noin 20 minuuttia. Lautta kulkee kesällä kaikkina päivinä ja talvella arkisin noin kello 7–22. Talviviikonloppuisin lautta kulkee noin kello 10–18. Vuoroväli on noin 50 minuuttia. Lautan talviliikennekausi alkoi marraskuun alussa.
Yhteyshenkilöt
Antti VuorelakehittämispäällikköHSL Helsingin seudun liikenne
Puh:+358405044582antti.vuorela@hsl.fiLinkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Sarjalipun käyttäjille toivottu muutos10.11.2025 12:49:38 EET | Tiedote
HSL-sovelluksen sarjalippua on uudistettu, ja nyt useamman samaan aikaan voimassa olevan 10 tai 20 kertalipun sarjalipun ostaminen on mahdollista. Aiemmin oli mahdollista ostaa vain yksi kerrallaan voimassa oleva sarjalippu. Muutoin lippu toimii tuttuun tapaan, uudistuksen jälkeenkin sarjalipuista voi aktivoida yhden kertalipun kerrallaan.
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme