Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra vierailee Ukrainassa

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok.) vierailee Ukrainassa 23.–24.2.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ja Kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra vierailee Ukrainassa 23.–24.2. Matkaan osallistuu EU-maiden parlamenttien ulkoasiain- ja puolustusvaliokuntien puheenjohtajia. Vierailun aikana kansanedustajat tapaavat Ukrainan valtiojohtoa.

Vierailun ajankohta on merkityksellinen. Lauantaina 24. helmikuuta tulee kuluneeksi kaksi vuotta Venäjän täysimittaisen hyökkäyssodan alusta.

"Viestini ukrainalaisille on, että Suomi sitoutuu tukemaan Ukrainaa niin kauan kuin se on tarpeen. Lännen tulee entistä määrätietoisemmin tukea Ukrainaa, erityisesti sotilaallisesti. Se on suorin tie rauhaan ja Euroopan turvallisuuden varmistamiseen", Kopra toteaa.

Ukrainassa vierailevat kansanedustajat ovat julkaisseet yhteisen kannanoton, jossa he antavat täyden tukensa Ukrainalle ja peräänkuuluttavat lisää sotilaallista tukea Ukrainalle sekä uusia ja tiukempia Venäjä-pakotteita. Kannanotossa painotetaan Ukrainan EU- ja Nato-jäsenyyden merkitystä koko Euroopan turvallisuudelle. Liitteenä englanninkielinen kannanotto.

Matkan järjestäjänä toimii kansainvälinen kansanedustajien verkosto, jonka tehtävänä on tukea Ukrainaa (Global parliamentarians network to support Ukraine, U4U).

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.