Suomen tulisi selvittää investointiverohyvityksen käyttöönottoa

Suomen tulisi selvittää mahdollisuudet investointiverohyvityksen käyttöön. Fiksusti suunniteltuna investointiverohyvitys voisi olla erinomainen lisä investointien houkutteluun suunnattua tukiohjelmaa, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

USA:n ja Kiinan aloittama valtiontukikilpailu vihreistä investoinneista vaikuttaa Eurooppaan ja Suomeen. Komission valtiontukitoimenpiteitä koskevat tilapäiset kriisi- ja siirtymäpuitteet talouden tukemiseksi muun muassa vihreän siirtymän osalta ovat mahdollistaneet eurooppalaisten valtioiden osallistumisen kilpailuun. Myös Suomen hallitus on ilmoittanut valmistelevansa 400 miljoonan euron tukiohjelmaa vihreän siirtymän investointien houkuttelemiseksi Suomeen.

”Vielä ei ole tiedossa, missä muodossa tukiohjelma on tarkoitus toteuttaa, mutta eräs mahdollinen valtiontuen muoto voisi olla verohyvityksen muodossa annettava tuki yhteisöverotuksessa. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että investointeja tekevät yritykset saisivat kuitattua voitostaan perittäviä yhteisöveroja maksetuksi hyvityksillä, jotka myönnetään tukeen oikeuttavien investointien kuluista. Mikäli hyvityksen määrä ylittäisi yhteisöveron määrän esimerkiksi tappiollisuuden vuoksi, hyvityksen voisi saada palautuksena,” Viitala sanoo.

Tämän vuoden alussa komissio hyväksyi Ranskan investointiverohyvitysjärjestelmän, jonka kokonaissuuruus on 2,9 miljardia euroa. Euroopassa ollaan seuraamassa Yhdysvaltojen esimerkkiä, jossa merkittävä osa inflaation torjumiseen tarkoitetun valtiontukipaketin toimenpiteistä on verohyvityksiä. Tukea voidaan myöntää jopa 45 prosenttia hyväksyttävistä investointikustannuksista ja tuen enimmäismäärä yritystä kohden voi olla peräti 150-350 miljoonaa euroa.

Viitalan mukaan hyvitysmalli voidaan periaatteessa suunnitella siten, että sitä voidaan käyttää vasta, kun investointi alkaa tuottamaan voittoa. Näin investoinneista saatavat hyödyt saataisiin yhteiskunnan käyttöön ennen kuin on maksun aika.

”Suomen tulisi selvittää mahdollisuudet investointiverohyvityksen käyttöön. Vaihtoehtoisia malleja ja kansainvälisiä esimerkkejä on paljon. Mallin suunnittelussa tulisi huomioida kansainvälisen kilpailukyvyn lisäksi EU:n valtiontukia ja globaalia minimiveroa koskeva sääntely,” sanoo Viitala

Yhdysvalloissa ja Ranskassa hyvitykset on suunniteltu siten, että ne ovat jo investointivuonna yrityksen käytössä ja yhteisöveron ylittävältä osin ne maksetaan veronpalautuksena. Yhtenä syynä tälle saattaa olla suuria konserneja koskeva globaali minimivero-sääntely, jossa veronpalautuskelpoiset hyvitykset eivät pienennä konsernin tosiasiallista veroastetta samaan tapaan kuin muut verohyvitykset. Globaali minimivero edellyttää, että konsernin tosiasiallinen veroaste ei missään valtiossa jää alle 15 prosentin.

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.