Yleisö saa valita jälleen vuoden parhaan aikakauslehtikannen – tässä ovat finalistit
Yleisö saa valita hienoimman aikakauslehtikannen kymmenen finalistin joukosta. Äänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 31. maaliskuuta saakka!

Editkilpailussa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan onnistumisia toimituksellisissa ja markkinoinnillissa sarjoissa. Vuoden aikakauslehtikansi on ollut perinteisesti kilpailun suosituin sarja, niin tänäkin vuonna. Yleisöäänestykseen valittiin 67 kilpailuehdotuksen joukosta kymmenen tuomariston mielestä parasta kantta. Ehdokkaiden joukossa on niin yleisölehtiä, ammatti- ja järjestölehtiä kuin yksi asiakaslehtikin.
Ammattilaisten valitsemissa kansissa näkyi tänä vuonna yllättävän vähän tunnettuja henkilöitä, mutta yksi ajankohtainen superpari kuitenkin. Otsikoille oli jätetty runsaasti tilaa ja niitä oli melko maltillisesti myös irtonumeromyynnissä olevissa lehdissä. Myös kuvituskansia, asetelmallisia valokuvakansia ja eläinkansia on finalistien joukossa.
– Kansi on äärettömän tärkeä osa aikakauslehteä, sillä sen perusteella lukija päättää, tarttuuko lehteen ja tutustuuko sen sisältöön. Tästä syystä sarjan varsinaisen voittajan päättävät lukijat, jotka saavat yleisöäänestyksessä kertoa, mikä kansi saisi heidät tarttumaan lehteen, sanoo Editkilpailusta vastaava Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
Vuoden aikakauslehtikansi 2023 -ehdokkaat:
Anna 23/2023, Otavamedia Oy
Ekonomi-lehti 1/2023, Suomen Ekonomit ry
Etiketti 4/2023, Alko Oy
Kirjastolehti 5/2023, Suomen kirjastoseura ry
Parnasso 6/2023, Otavamedia Oy
Suomen Kuvalehti 37/2023, Otavamedia Oy
Suomen Luonto 9/2023, Suomen luonnonsuojeluliitto
TAUKO Magazine 6/2023, TAUKOdesign Oy
Viinilehti 5/2023, Viinilehti Oy
Viisas Raha 3/2023, Suomen Osakesäästäjät ry
Kansiäänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–31. maaliskuuta. Kolme eniten yleisöääniä saanutta kantta julkistetaan huhtikuussa muiden kilpailusarjojen shortlistojen yhteydessä, ja voittaja palkitaan Editgaalassa 16. toukokuuta. Äänestäjien kesken arvotaan kolme palkintoa. Arvonnan voittajat saavat valita joko suomalaisen aikakauslehden vuositilauksen tai vuoden mittaisen tilauksen Briif-äänilehtipalveluun.
Kannet yleisöäänestykseen valitsi Editkilpailun Vuoden ulkoasu aikakausmediassa -sarjan tuomaristo, johon kuuluivat Helsingin Sanomien AD Tuomas Jääskeläinen, Viinilehden AD Satu Salmitie, Studio Kissin yrittäjä ja AD Tuija Tarkiainen sekä BBO Creativen toimitusjohtaja Anna Viertiö. Satu Salmitie ei osallistunut Viinilehden arviointiin.
Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Äänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–31.3. Äänestäjien kesken arvotaan kolme palkintoa. Arvonnan voittajat saavat valita joko suomalaisen aikakauslehden vuositilauksen tai vuoden mittaisen tilauksen Briif-äänilehtipalveluun.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikö
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiAnniina Nissinenviestinnän suunnittelija
Puh:050 304 2855anniina.nissinen@aikakausmedia.fiKuvat
Linkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Aikakausmedian lehdistökortti on nyt digitaalinen20.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedian lehdistökortti muuttui digitaaliseksi. Lehdistökortin avulla Aikakausmedian jäsenten julkaisuille työskentelevät toimittajat, valokuvaajat ja graafikot pystyvät osoittamaan ammatillisen asemansa erilaisissa työtilanteissa.
Editkilpailu 2024: Alko teki vuoden parhaan mainoksen, kampanjasarjan voitto Ankkalinnaan15.5.2025 19:58:12 EEST | Tiedote
Editgaalassa palkittiin vuoden parhaita aikakauslehtimainoksia ja -kampanjoita torstaina 15. toukokuuta. Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin mainospanostuksiaan merkittävästi kasvattanut Hartwall.
Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto15.5.2025 19:57:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.
Jokin näistä on Vuoden aikakauslehtimainos – tässä ovat Editkilpailun 2024 ehdokkaat31.3.2025 13:58:36 EEST | Tiedote
Vuoden aikakauslehtimainoksen tittelistä kilpailevat Alko, Baltic Sea Action Group ja Suomen World Vision. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa ehdolla ovat LUT-yliopistot ja Aku Ankka Juniori.
Tässä ovat Editkilpailun toimituksellisten sarjojen voittajaehdokkaat!31.3.2025 13:56:32 EEST | Tiedote
Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevan Editkilpailun vuoden 2024 voittajaehdokkaat ovat nyt julki. Voittajat palkitaan 15. toukokuuta Editgaalassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme