Yritykset haluavat panostaa vastuulliseen myyntiin – saadaanko myyntityön arvostus nousuun?
Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta myynnin ja sen arvostuksen ympärillä on useita varjostavia tekijöitä. Ratkaisuiksi tarjotaan vastuullista myyntiä, jonka ytimessä on myyntiosaaminen. Haaga-Helian tilaisuus kokosi alan edustajat yhteen pohtimaan suomalaisen myyntityön edistämistä.

Suomi nousuun myynnillä? -tilaisuus kokosi Haaga-Heliaan myyntialan edustajia tiistaina 27. helmikuuta. Tilaisuudessa keskusteltiin mm. siitä, miten ammattimaisen B2B-myynnin arvostusta voitaisiin lisätä. Aihe kiinnostaa yritysten myynti- ja toimitusjohtoa, mutta sen tulisi kiinnostaa taantuma-Suomessa huomattavasti suurempaakin yleisöä.
Yritykset haluavat edistää suomalaista myyntityötä
Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia, ja potentiaalia riittää. Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta onnistumiset otsikoidaan usein latteasti. Stereotypiat nousevat usein arkisista kokemuksista, ja myynnin huono maine heijastuu koko alalle, joka kattaa kuluttajamyynnin lisäksi ammattimaisen B2B-myynnin ja kansainvälisen kaupan.
Teema kiinnostaa yrittäjiä. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja ja myyntiä konsultoiva yrittäjä Petri Salminen totesi, että myyjä palkitaan usein sillä, mikä ei ole asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaista – päämäärättömällä kontaktoinnilla. Salminen kehotti myynnin johtamista uudistumaan korostaen asiakaslähtöisyyttä.
– Myynnin johtaminen ja prosessit ovat johtaneet myynnin arvostuksen vähenemiseen. Se, että myyjiä ohjataan tekemään maksimaalinen määrä kontakteja, tuottaa asiakkaille usein vain tuskaa. On unohdettu se, että pitää olla syy, että asiakkaaseen voi ottaa kontaktia, painotti Salminen.
Vastuullinen myynti ja siihen olennaisesti liittyvä myyntiosaaminen tärkeää
Aiheeseen tartuttiin paneelissa, jossa myynnin ammattilaiset painottivat vastuullista myyntiä ja koulutuksen merkitystä. Keskusteluissa tuotiin lisäksi esiin, että suomalaisissa yrityksissä myyntiosaaminen on vielä lapsenkengissä.
– Kestävä asiakassuhde on kaiken perusta. Ei kannata yrittää myydä sellaista, mikä ei auta asiakasta, kiteytti Jenni Kuhmonen, joka työskentelee Sales Team Managerin roolissa Management Eventsilla.
Myyjäksi synnytään -toteamus pitää harvoin paikkansa. Keskustelussa nousi esiin, että yrityksillä itsellään on suuri vastuu perehdyttää tulevat osaajat myyntityöhön. Koulutuksesta saadulla osaamisella on merkitystä. B2B-myyntiä voi opiskella korkeakoulutasolle asti, mutta näin on ollut vasta verrattain lyhyen aikaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kuuluu johtavien myyntiosaajien kouluttajiin Suomessa ja on ensimmäisenä tarjonnut korkeakoulutasoista myynnin koulutusta Suomessa. Haaga-Helian myynnin koulutus on ansainnut paikkansa myös kansainvälisessä Top Sales Universities -listauksessa. Koulutus keskittyy erityisesti kansainväliseen, digitaaliseen ja konsultatiiviseen myyntiin.
Opinnot toteutetaan toiminnallista pedagogiikkaa ja tuoreimpia tutkimustuloksia hyödyntäen, liike-elämän tarpeita kuunnellen ja yhteistyössä heidän kanssaan. Kansallinen Best Seller Competition -myyntikilpailu järjestetään 11.4.2024 Turussa. Eurooppalainen myyntikilpailu European Sales Competition rantautuu Helsinkiin 22.–24.5.2024. Kilpailu kiinnostaa kymmeniä korkeakouluja ympäri Euroopan, mutta myyntitaidoista kisaamaan tullaan myös Aasiasta ja USA:sta asti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirjo PurovesilehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 0507502pirjo.purovesi@haaga-helia.fiKim Qvickvieraileva työelämäyliopettajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471182kim.qvick@haaga-helia.fiKuvat

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia on ammattikorkeakoulu on ammattikorkeakoulu, jossa koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Algoritmijohtaminen yleistyy suomalaisilla työpaikoilla – nuoret suhtautuvat iäkkäämpiä myönteisemmin16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Kone johtajana -tutkimuksen ennakkotiedot paljastavat, että Suomessa jopa 49 prosenttia asiantuntija-, tieto- tai johtamistyötä tekevistä kokee kohdanneensa algoritmijohtamista työssään, mutta ihmispomo on yhä suositumpi vaihtoehto.
Algorithmic management spreads across Finnish workplaces – younger workers show greater acceptance than their older colleagues16.6.2025 08:00:00 EEST | Press release
Preliminary findings from the RoboBoss survey reveal that 49% of Finnish professionals in expert, knowledge, and management roles have encountered algorithmic management in their workplace. Despite this widespread exposure, human managers continue to be the overwhelmingly preferred choice.
Voiko tekoäly lisätä inhimillisyyttä työelämässä? Kahdelle T&K-hankkeelle rahoitus13.6.2025 10:58:59 EEST | Tiedote
Työsuojelurahasto on myöntänyt rahoituksen kahdelle tutkimus- ja kehityshankkeelle, joissa tutkitaan, miten tekoäly voi lisätä sekä työn tuottavuutta että hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.
Can AI increase humanity in working life? Funding for two R&D projects13.6.2025 10:58:59 EEST | Press release
The Finnish Work Environment Fund has granted funding to two research and development projects that study how artificial intelligence can increase not only productivity, but also well-being and equity.
Veneteollisuus ja vesistömatkailu tähtäävät kansainväliseen kasvuun lähes 2 miljoonan euron tutkimushankkeen turvin5.6.2025 13:55:31 EEST | Tiedote
Business Finlandin ja yritysten rahoittamassa T&K-hankkeessa edistetään suomalaisen veneteollisuuden ja vesistömatkailun kansainvälistä kilpailukykyä, innovaatioita ja kestävyyttä sekä vahvistetaan suomalaisen veneilyn näkyvyyttä. Mukana on miltei 30 vene- ja matkailualan yritystä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme