Hitachi Energy päivittää Fingridin ja Eleringin 105 kilometrin pituisen merenalaisen HVDC-siirtojärjestelmän Suomessa ja Virossa

HVDC-sähkönsiirtoyhteys Estlink 1 päivitetään edistyneellä MACH™-ohjaus- ja suojausjärjestelmällä parantamaan sähkön toimitusvarmuutta Itämeren alueella sekä luotettavaa sähkönsaantia Euroopan yhtenäisillä sähkömarkkinoilla.

Estlink 1, Harku
Harkun suurjännitteinen tasasähköasema, Estlink 1:n Viron puoleinen osa.

Hitachi Energy toimittaa Suomen ja Viron siirtoverkkoyhtiöille Fingridille ja Eleringille laajan ohjaus- ja suojausjärjestelmäpäivityksen maat yhdistävään suurjännitteiseen Estlink 1 -siirtoyhteyteen (HVDC, High Voltage Direct Current).

Estlink 1 (Estlink 2:n lisäksi) mahdollistaa Suomen ja Viron välisen sähkönsiirron, mikä ei muutoin olisi mahdollista, koska maiden sähköverkot ovat eri synkronialueilla. HVDC-järjestelmä mahdollistaa tehokkaan sähkönsiirron 105 kilometrin pituisten maan- ja merenalaisten kaapeleiden kautta ja parantaa sähkönlaatua molempien maiden verkoissa.

Toimitus korostaa Hitachi Energyn sitoutumista luotettuihin pitkäaikaisiin kumppanuuksiin ja perustuu yhtiön saavutuksiin innovatiivisten ja luotettavien energiapalveluratkaisujen toimittamisessa.

"Siirtojärjestelmämme ovat turvanneet sähkönsaantia Itämeren alueella jo vuosikymmeniä", sanoo Hitachi Energyn Grid Integration -liiketoiminnan johtaja Niklas Persson. "Olemme ylpeitä voidessamme tukea asiakkaitamme toimittamalla huippuluokan HVDC-ohjausjärjestelmämme ja palveluratkaisumme, jotka tekevät yhteydestä entistäkin luotettavamman. Lähes 70 vuoden kokemukseen perustuvat palvelumme pidentävät järjestelmän käyttöikää ja parantavat sen käytettävyyttä ja luotettavuutta entisestään."

"Eleringin päätehtävänä on taata virolaisille kuluttajille aina korkealaatuista energiaa. Emme ole tässä tehtävässä yksin, vaan teemme yhteistyötä muiden järjestelmäoperaattoreiden ja Euroopan sähkömarkkinoiden kanssa. EstLink 1 on keskeinen osa tämän vastuun täyttämistä. Kun toimitusvarmuutta varmistetaan, Viroa ei voida tarkastella erillään, vaan se voidaan varmistaa koko alueella. Viron ja ulkomaisten kumppaneiden päätökset vaikuttavat vastavuoroisesti toimitusvarmuuteen. Mitä suuremmat sähkömarkkinat ovat, sitä paremmin voimme varmistaa, että Virossa syttyvät valot ja huoneet ovat lämpimät parhaaseen mahdolliseen hintaan”, Eleringin hallituksen puheenjohtaja Kalle Kilk sanoo.

""Estlinkin kaltaiset rajat ylittävät yhteydet takaavat sähköjärjestelmämme luotettavuuden myös kylmimpinä talvina ja auttavat tukemaan terveitä sähkömarkkinoita. EstLink 1:seen tulee monia päivitettyjä ohjausominaisuuksia, jotka auttavat meitä pitämään sähköjärjestelmän toiminnassa myös tulevaisuudessa”, Kimmo Nepola Fingridin HVDC & FACTS -yksikön päällikkö sanoo.

Yli 16 vuoden käytön jälkeen Estlink 1:n ohjaus- ja suojausjärjestelmä päivitetään Hitachi Energyn uusimmalla MACH™-teknologialla.

Energiamurros alkaa olemassa olevasta infrastruktuurista. Hyödyntämällä yli vuosisadan mittaista kokemusta ja asiantuntemusta Hitachi Energy tarjoaa poikkeuksellisia palveluratkaisuja, jotka kattavat asiakkaiden omaisuuden koko elinkaaren ja varmistavat häiriöttömän toiminnan. Yhtiö tarjoaa asiantuntijaneuvontaa prosessin kaikissa vaiheissa kattaen koko portfolion ja vastaa asiakkaiden nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin kestävän ja luotettavan energiatulevaisuuden rakentamiseksi.

Huomautus toimittajille:

Hitachi Energyn HVDC-ratkaisussa yhdistyvät maailman johtava asiantuntemus HVDC-tasasuuntausteknologiasta, digitaalisesta MACH™-ohjausjärjestelmästä1, suuntaajamuuntajista ja suurjännitekojeistoista sekä järjestelmätutkimukset, suunnittelu, toimitus, asennuksen valvonta ja käyttöönotto.

HVDC Light® on Hitachi Energyn kehittämä jännitelähdesuuntaajateknologia, joka lanseerattiin yli 25 vuotta sitten. Se on ensisijainen teknologia monissa sähköverkkosovelluksissa, kuten liitettäessä maiden sähköverkkoja toisiinsa, integroitaessa uusiutuvia energialähteitä sähköverkkoon sekä yhdistettäessä maalla oleva sähköverkko merituulivoimaloihin. HVDC Lightin ominaisuuksiin kuuluvat ainutlaatuisen kompaktit konvertteriasemat ja poikkeuksellisen pienet sähköhäviöt.

Hitachi Energy on kaupallisen HVDC-teknologian edelläkävijä 70 vuoden kokemuksella ja toimittanut yli puolet maailman HVDC-hankkeista. Yhtiön HVDC-järjestelmien asennuskanta on maailman suurin.

Alaviitteet

1 Modular Advanced Control for HVDC (MACH™)

Median yhteyshenkilö:

Jocelyn Chang

Global Head of Public Relations & Content Strategy

media.relations@hitachienergy.com

Median yhteyshenkilö:

Jocelyn Chang

Global Head of Public Relations & Content Strategy

media.relations@hitachienergy.com

Estlink 1, MACH

Hitachi Energy on globaali teknologiajohtaja, joka edistää kestävän kehityksen mukaista energiatulevaisuutta kaikille. Palvelemme verkkoyhtiöitä, teollisuutta ja infrastruktuurialojen asiakkaita innovatiivisilla ratkaisuilla ja palveluilla läpi koko arvoketjun. Yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa olemme teknologian edelläkävijöitä ja mahdollistamme digitaalisen muutoksen, jota tarvitaan nopeuttamaan energiamurrosta kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Kehitämme maailman energiajärjestelmää ympäristömyönteisemmäksi, joustavammaksi ja luotettavammaksi ja tasapainotamme samalla sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia arvoja. Hitachi Energyllä on vahva osaaminen ja kokemus ja vertaansa vailla oleva asennuskanta yli 140 maassa. Integroimme yli 150 GW HVDC-yhteyksiä sähköjärjestelmään ja autamme asiakkaitamme lisäämään tuuli- ja aurinkoenergiaa. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsissä, ja työllistämme yli 40 000 henkilöä 90 maassa. Liiketoimintamme volyymi on yli 10 miljardia USD.

Hitachi, Ltd.

Hitachi edistää sosiaalista innovaatiotoimintaa luoden kestävää yhteiskuntaa datan ja teknologian avulla. Ratkaisemme asiakkaidemme ja yhteiskuntien haasteita Lumadan IT- ja OT -ratkaisuilla. Hitachi toimii liiketoimintarakenteensa mukaisesti: "Digital Systems & Services"  - tuemme asiakkaidemme digitaalista muutosta; "Green Energy & Mobility" - edistämme hiilidioksidipäästöjen vähentämistä yhteiskunnassa energia- ja raidejärjestelmien avulla sekä "Connective Industries" - yhdistämme tuotteita digitaaliteknologian avulla ja tarjoamme ratkaisuja eri teollisuudenaloille. Digitaalisuus, vihreys ja innovaatiot ohjaavat meitä, ja pyrimme kasvuun luomalla yhdessä asiakkaidemme kanssa. Yhtiön konsolidoidut liikevaihdot tilikaudella 2022 (päättyi 31.3.2023) olivat 10 881,1 miljardia jeniä, ja sillä on 696 konsolidoitua tytäryhtiötä ja noin 320 000 työntekijää maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Hitachista on saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://www.hitachi.com