Den finska konstens och designens klassiker får nya tolkningar på Simon Fujiwaras utställning på Kiasma
Vad innebär det att genuint vara jag på 2000-talet? Den frågan finns i kärnan av brittisk-japanska Simon Fujiwaras verk. Utställningen Världen är liten omfattar konstnärens viktigaste verk ända från karriärens tidigaste skeden. Med finns också Fujiwaras nyaste projekt Who the Bær. Den sympatiska seriebjörnen Who söker sig själv och förvandlas under processen till allt från en stilriktning inom konsten till vilken som helst människa eller vilket som helst föremål – även till en Aalto-vas eller ett Unikko-tyg.

Genom att vandra genom utställningen Världen är liten får besökaren en mångsidig uppfattning av Simon Fujiwaras (f. 1982, Storbritannien) produktion. Verkens form varierar från performancer till videofilmer, målningar och hela miniatyrvärldar. Utgångspunkten är ofta Fujiwaras egen eller andra människors personliga historia, och i ljuset av den dryftar han hur man i dagens värld bygger upp och uttrycker jaget.
I verket Syphilis – A Conquest (2019–) omvandlar konstnären till exempel sin upplevelse av att insjukna i en könssjukdom och återhämta sig från det till en äventyrsberättelse. Samtidigt granskar han sjukdomens kopplingar till konsthistorien. Verket har tidigare visats i bara en veckas tid på Dvir Gallery i Bryssel, innan utställningen tvingades stänga på grund av coronapandemin.
Joanne (2016) är å sin sida ett videoporträtt av Fujiwaras tidigare lärare, som blev offer för en nakenbildsskandal. I verket försöker hon med hjälp av kommunikationskonsulter, modefotografer och sociala medier rädda den offentliga bilden av sig själv.

Av Fujiwaras tidiga arbeten ingår fyra videoverk eller performancer i utställningen. I dem leker konstnären med olika kulturella strukturer och förväntningar som han har mött i egenskap av en homosexuell brittisk-japansk konstnär. Verken som är utförda åren 2008–2012 har aldrig tidigare visats tillsammans.
Det vimlar av bekanta i figurer i verken – också Finland nämns
I sitt arbete tar Fujiwara intryck bland annat av historien, konsthistorien, reklam och temaparker. Det konstnärliga arbetet har också påverkats av hans studier i arkitektur.
I verket It’s a Small World (2019) kombineras exempelvis delar av skulpturer föreställande Musse Pigg och Hulken med vardagliga byggnader som museer och fängelser. På utställningen ses också en del av världens enda arkiv av Fifty Shades of Grey-böcker, som Fujiwara fortfarande håller på att utöka.

I sina senaste verk utforskar Fujiwara identiteten med hjälp av seriebjörnen Who the Bær. Who söker sitt verkliga jag i en värld av bilder, där hen också själv är bara en bild. Konstnären uppfann figuren år 2020 och sedan dess har ”whoniversumet” utvidgats från teckningar till animationer, målningar, installationer, barnböcker och olika produkter.
För utställningen på Kiasma har Fujiwara också skapat en översikt över Whos Finland: i de nya verken hoppar seriebjörnen från svedbränning till Tom of Finlands värld, tar skepnaden av en av Verner Thomés badande pojkar och provar på den finska designens former.
Kurator för utställningen Världen är liten är Kiasmas intendent João Laia. Utställningen är Fujiwaras första separatutställning i Finland.
Simon Fujiwara – Världen är liten
1.3.–13.10.2024

Nyckelord
Kontakter
Kiasma kommunikation:
Kiira Koskela, informatör, 050 47 86 861, kiira.koskela@kiasma.fi
Piia Laita, kommunikationschef, 0294 500 507, piia.laita@kiasma.fi
Bilder





Länkar
Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. www.kansallisgalleria.fi/sv
Andra språk
Följ KIASMA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från KIASMA
I Dafna Maimons verk kan man känna igen sig själv, och det kan locka till skratt – utställningen Symptomer öppnar på Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. Besökaren får röra sig genom en sammetslik tarm och en visdomstand, och får se pastellmålningar vars motiv påminner om bland annat inre organ. På utställningen kan man också möta björndjur som hör till de segaste varelserna i världen, och i en musikal uppträder filosofen René Descartes, känd som en förespråkare av distinktionen mellan kropp och själ. Denna uppfattning utmanar Maimon på sin utställning. Utställningen Symptomer öppnar på Kiasma 25.4.2025.
Dafna Maimonin teoksista voi tunnistaa itsensä, ja se vähän naurattaa – Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa24.4.2025 09:48:44 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon on rakentanut Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Kävijä kulkee samettisen suolen ja viisaudenhampaan läpi ja näkee pastellimaalauksia, joiden kuva-aiheet muistuttavat esimerkiksi sisäelimiä. Näyttelyssä voi kohdata myös karhukaisen, maailman sitkeimpiin lukeutuvan otuksen, ja musikaalissa seikkailevan René Descartesin, joka tunnetaan mieli-ruumis-erottelun edistäjänä. Tämän näkemyksen Maimon haastaa näyttelyssään. Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa 25.4.2025.
Seeing ourselves reflected in Dafna Maimon’s art, we can’t help but smile – Symptoms opens at Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Press release
Dafna Maimon’s exhibition at Kiasma opens up the human body, inviting its varied components and symptoms to sprout up and sprawl out around us. Visitors pass through a velvety intestinal tunnel and a cave-sized wisdom tooth to see artworks such as a series of pastel paintings showing mysterious internal worlds. We also encounter an enlarged tardigrade, one of the world’s toughest microscopic creatures, as well as noted proponent of the mind-body split René Descartes, who appears in Maimon’s musical installation Homebody – and whose dualistic worldview is challenged throughout the exhibition. Symptoms opens at Kiasma on 25 April 2025.
Inbjudan till media: Dafna Maimons utställning Symptomer presenteras till pressen 24.4.202522.4.2025 08:52:00 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. I sina verk beskriver hon på ett milt humoristiskt sätt människan som i dagens vardagsjäkt inte alltid är medveten om sin egen kropps behov – men betraktaren kan i verken känna igen de beskrivna situationerna i sitt eget liv. Välkommen till presskonferensen för Dafna Maimons utställning Symptomer på Museet för nutidskonst Kiasma torsdagen den 24.4. Vänligen anmäl ditt deltagande: kiira.koskela@kiasma.fi
Kutsu medialle: Dafna Maimonin Oireita-näyttelyn tiedotustilaisuus to 24.4. Kiasmassa22.4.2025 08:52:00 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon rakentaa Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Hän kuvaa teoksissaan lempeän humoristisesti ihmistä, joka ei nykyarjen keskellä aina tunnista kehonsa tarpeita – mutta katsoja voi tunnistaa teoksissa kuvattuja tilanteita omasta elämästään. Tervetuloa tutustumaan Oireita-näyttelyyn ennakkoon tiedotustilaisuuteen 24.4.2025. Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum