Fartygsändringar och förbättringar av servicen i landsvägsfärjetrafiken vid färjelägena i Nagu-Korpo och Vartsala från och med 6.6.2024
NTM-centralen i Egentliga Finland förbättrar servicenivån vid färjelägena i Nagu-Korpo och Vartsala med fartygsändringar från och med 6.6.2024. I och med fartygsändringarna förbättras Vartsalaledens kapacitet och turtätheten och trafikkapaciteten längs rutten Nagu–Korpo avsevärt. Ändringarna grundar sig på kundrespons, trafikmängdsstatistik och -prognoser samt erfarenheter av färjetrafikens funktionalitet.

Nagu-Korpo färjeläge är den näst livligaste färjerutten i vårt land. År 2023 framfördes på rutten totalt 238 000 fordon. Vid färjeläget har sedan början av 2023 trafikerats en batteridriven elfärja L-317 och en del av säsongen en dieseldriven färja L-197 (tidigare Prostvik I). Elfärjan L-317 har en kapacitet på 200 t och 52 personbilar, medan den dieseldrivna färjan L-197 har en betydligt lägre kapacitet, 130 t och 30 personbilar. Problemet med L-317 färjan har varit dess för stora storlek i förhållande till färjeledens längd, som är 792 m. Lastning och lossning av en stor färja tar mer tid än passage av färjeleden, varvid färjan bildar en flaskhals i trafikeringen på Skärgårdsleden. I teorin fungerar inte kapaciteten som lämpar sig för Skärgårdsvägens trafikmängd optimalt i praktiken. Man har varit tvungen att minska tidtabellen för färjeläget och ur kundernas synvinkel har servicenivån försämrats mätt i antalet tidtabellsenliga turer.
Vartsala färjeled är också en av landets livligaste färjerutter. I fjol kördes sammanlagt cirka 150 000 fordon längs rutten. Färjeledens längd är 952 m. På rutten trafikerar den dieseldrivna färjan L-198, vars kapacitet är 130 t och 36 personbilar. På färjan L-198 görs en omfattande ombyggnad i början av 2024 och därigenom omvandlas färjan till en batteridriven elfärja. Färjan L-198 är dock för liten för den ökade trafikmängden vid Vartsala färjeläge. Den större färja som Ålands landskapsregering anskaffat för trafik mellan Vuosnainen och Åva kommer att avsevärt öka trafiken och rusningsbildning vid Vartsala färjeläge, i synnerhet under säsongen då det finns ett klart behov av en större färja.
NTM-centralen i Egentliga Finland och Finlands Färjetrafik Ab har tillsammans fört diskussioner för att utveckla färjetrafiken och förbättra färjetrafikens trafikkapacitet. Vid färjelägena i Vartsala och Nagu-Korpo görs följande ändringar i servicenivåerna för att förbättra trafikens smidighet och kapacitet samt för att minska utsläppen:
Ändringar på Nagu-Korporutten
- Färjan L-198 som för närvarande trafikerar vid Vartsala färjeläge ändras till en elfärja och flyttas till rutten Nagu-Korpo.
- Färjan L-197 som numera används på deltid vid färjeläget Nagu–Korpo omvandlas till en elfärja och fortsätter som en andra färja vid färjeläget under en längre trafikperiod än tidigare.
- Ledens CO2-utsläpp minskar betydligt när två hybridfärjor opererar längs rutten. Detta stöder också de mål för elektrifiering av sjötrafiken som beskrivs i regeringsprogrammet.
- Trafiken vid färjeläget blir betydligt smidigare i och med att turtätheten och trafikkapaciteten förändras. Under sommarsäsongen ökar antalet turer med cirka 40 % jämfört med tidigare somrar. Även under tiden maj–september ökar antalet turer över 20 %.
Ändringar på Vartsalarutten
- Elfärjan L-317 flyttas till Vartsalaleden.
- Personbilskapaciteten ökar över 40 %.
- CO2-utsläppen minskar betydligt, uppskattningsvis 85 procent vid eldrift.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Valtatie 2:n Porin kohdan jatkosuunnittelu etenee nelikaistaisen vaihtoehdon pohjalta26.6.2025 08:20:58 EEST | Tiedote
Valtatie 2:n Porin keskustan kohdan parantamisen vaihtoehtoja on tarkasteltu YVA-menettelyssä, jonka aktiivivaihe päättyi yhteysviranomaiselta saatuun perusteltuun päätelmään keväällä 2025. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue on valinnut jatkosuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Suppeampi, kaksikaistainen vaihtoehto VE 0+ ei päässyt jatkoon.
I Egentliga Finland fortsätter långtidsarbetslösheten att öka oroväckande snabbt25.6.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
I slutet av maj fanns det 25 600 arbetslösa arbetssökande i Varsinais-Suomens kommunala sysselsättningstjänster, vilket är 4 000 fler än för ett år sedan. Arbetslöshetsgraden är högst i Åboområdet (11,3 %), och arbetslöshetens ökning har varit snabbare i landskapet än genomsnittet i landet. Antalet långtidsarbetslösa har ökat med 38 % jämfört med förra året, vilket är en exceptionellt snabb takt.
Varsinais-Suomen pitkäaikaistyöttömyyden kasvu jatkuu huolestuttavan vauhdikkaana25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen kuntien työllisyyspalveluissa oli toukokuun lopussa 25 600 työtöntä työnhakijaa, mikä on 4 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömyysaste on korkein Turun seudulla (11,3 %), ja työttömyyden kasvu on ollut maakunnassa nopeampaa kuin maassa keskimäärin. Pitkäaikaistyöttömien määrä on noussut 38 % viime vuodesta, mikä on poikkeuksellisen nopeaa tahtia.
Tienvarsilla esiintyvien vieraslajien torjuntaa edistetty Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa24.6.2025 12:55:02 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on toteuttanut useita pilottiprojekteja ja kokeiluja tienvarsilla esiintyvien vieraslajien torjumiseksi alueellaan. Toimiin on sisältynyt muun muassa kurtturuusun ja komealupiinin torjuntaa erilaisin menetelmin. Vaikka rahoitusta torjuntatoimien laajamittaiseen toteuttamiseen ei vielä ole, kokeilut ovat tuottaneet arvokasta tietoa ja uusia käytäntöjä vieraslajien hallintaan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum