Keskuskauppakamari: Yritysvastuudirektiivistä on saatava sopu tällä istuntokaudella

Yhteiseurooppalainen yritysvastuuta koskeva sääntelyn tarve on ilmeinen. Kun tehokasta neuvotteluaikaa on jäljellä pari viikkoa, neuvotteluaikaa ei tulisi hukata EU-instituutioiden välisiin arvovaltakysymyksiin, vaan käyttää jäljellä oleva aika sovun löytämiseen, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeus) Ville Kajala  Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeus) Ville Kajala Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

Euroopan parlamentin ja neuvoston väliselle neuvottelutulokselle yritysvastuudirektiivistä ei löytynyt vaadittavaa määräenemmistöä, kun jäsenvaltioiden pysyvät edustajat käsittelivät asiaa keskiviikkona. Keskuskauppakamari pitää yritysvastuuta koskevaa yhteiseurooppalaista sääntelyä tarpeellisena ja toivoo, että direktiivistä saataisiin sopu vielä nykyisen parlamentin istuntokauden aikana.

”Useiden jäsenvaltioiden kipuilu asiassa osoittaa, että trilogeissa saavutettu neuvottelutulos oli etääntynyt liikaa jäsenvaltioiden antamasta mandaatista. Nyt on tärkeää löytää kompromissi, jolle saadaan riittävä tuki sekä neuvostossa että parlamentissa. Jatkoneuvotteluissa toivottavasti täsmennetään myös Suomen ongelmallisiksi kokemia kohtia, jotka eivät sisältyneet komission ehdotukseen eivätkä neuvoston antamaan neuvottelumandaattiin”, sanoo Kajala.

Direktiivillä pyritään torjumaan yritystoimintaan liittyviä globaaleja ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Uudet velvoitteet kohdistuisivat vähintään 500 työntekijän yrityksiin sekä riskitoimialoilla toimiviin vähintään 250 työntekijän yrityksiin, mutta vaikutukset ulottuvat epäsuorasti kaikenkokoisiin yrityksiin.

”Vastuullisten suomalaisyritysten näkökulmasta direktiivi on kilpailuneutraliteetin kannalta pääosin tervetullut, kun se vie vastuullisuuden entistä vahvemmin vapaaehtoisista viitekehyksistä sitovan lainsäädännön polulle ja edistää reilua kilpailua”, toteaa Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.

Vanhalan mukaan suomalaisissa yrityksissä vastuullisuus on varsin hyvin tunnistettu teema, johon on panostettu jo pitkään.

”Olemme keskustelleet eri tilaisuuksissa niin suurten, keskisuurten kuin pientenkin yritysten kanssa, ja nimenomaan yritykset näkevät direktiivin tärkeänä askeleena eteenpäin vastuullisuustyössä. Myös direktiivin voimaantuloon on yrityksissä valmistauduttu jo pitkään”, sanoo Vanhala.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Vuoden vastuullisuusteko –kilpailu alkaa – yritysten vastuullisuusteot näkyväksi8.4.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari järjestää jälleen Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Keskuskauppakamarin Suuressa yritysvastuupäivässä 13.11.2024. Ehdotuksia otetaan vastaan nyt.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Yli kolmannes vientiyrityksistä arvioi uutta kasvua löytyvän puhtaasta siirtymästä1.4.2024 08:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreen kyselyn mukaan 35 prosenttia suomalaisyrityksistä arvioi puhtaan teknologian ja vähähiilisten ratkaisujen olevan lupaavia kasvualoja. Energiateknologiaa potentiaalisena kasvualana pitää 20 prosenttia vastanneista, kun taas 18 prosenttia näkee innovatiivisten teknologioiden tarjoavan uusia mahdollisuuksia. Digitalisaatio (6%) ja biojalostus (5%) on myös tunnistettu kasvualoiksi.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yritysten vientinäkymät kuluvalle vuodelle heikentyneet merkittävästi edellisvuodesta27.3.2024 06:54:00 EET | Tiedote

Kauppakamarin vientijohtajakyselyn perusteella yritysten vientinäkymät ovat selkeästi heikentyneet edellisvuoteen nähden. Tuoreen kyselyn mukaan enää kuusi prosenttia vientiyrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Alkuvuonna 2023 vielä 20 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi vuoden aikana.