NYAB aiesopimukseen vedenalaisen rakentamisen yhtiön hankinnasta

NYAB on allekirjoittanut aiesopimuksen koskien Dyk & Anläggning Stockholm AB:n hankintaa. Yhtiö on erikoistunut vedenalaiseen ja merellä tapahtuvaan rakentamiseen eri puolilla Ruotsia. Yhtiön hankintahinta on 26 miljoonaa Ruotsin kruunua, josta 13 miljoonaa kruunua maksetaan käteisvastikkeena ja loppuosa järjestämällä suunnattu osakeanti Dyk & Anläggning Stockholm AB:n osakkeenomistajille. Aiesopimus allekirjoitettiin 29. helmikuuta, ja hankinta on ehdollinen Due Diligence -tarkastukselle. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan huhtikuussa 2024.

Yrityskauppa on NYABin strategian sekä kasvutavoitteiden mukainen ja luo synergioita sen nykyisessä liiketoiminnassa. Yrityskaupan myötä NYAB vahvistaa osaamistaan vedenalaisessa ja merellä tapahtuvassa rakentamisessa. NYAB näkee merellä ja rannikolla tapahtuvan rakentamisen kasvavilla markkinoilla hyviä liiketoimintamahdollisuuksia.

Suurin osa Dyk & Anläggning Stockholm AB:n liiketoiminnasta on keskittynyt Mälardalenin ja Gotlannin alueille. Yhtiö rakentaa ja korjaa merellä sijaitsevia rakenteita, kuten laitureita, tuulivoimaloita, satamia ja siltoja. Yhtiö tarjoaa myös sukeltamista, dokumentointia ja ympäristövaikutusten arviointia koskevia konsultointipalveluita. Tilikaudella 2022 yhtiön liikevaihto oli 20 miljoonaa kruunua ja liikevoitto yli 8 % liikevaihdosta. Vuoden 2024 liikevaihdon ja liikevoiton yhtiö ennustaa olevan merkittävästi aiempia vuosia korkeammalla tasolla. Keskimääräinen liikevaihto tilikausilla 2018–2022 oli 26 miljoonaa kruunua. Yhtiöllä on ISO 9001- ja ISO 14001 -sertifikaatit, ja sen toimipisteet sijaitsevat Visbyssä ja Tukholmassa.

Näemme, että Dyk & Anläggning sopii erinomaisesti osaksi NYAB-konsernia ja vahvistaa palvelutarjontaamme erityisosaamisensa avulla. Kilpailukykymme vahvistuu laadukkaiden merellä ja rannikolla sijaitsevien projektien tarjoamiseksi. Tunnemme toisemme hyvin aiemmista yhteistyöhankkeista ja tiedämme, että olemme kumpikin keskittyneet asiakastyytyväisyyteen sekä korkeaan laatuun ja jaamme samanlaisen kulttuurin ja arvot”, sanoo NYABin toimitusjohtaja Johan Larsson.

”Odotamme innolla päästäksemme yhdistämään voimamme NYABin kanssa liiketoimintamme edelleen kehittämiseksi. Erikoistumisemme ja fokuksemme asiakastyytyväisyyteen, kustannustehokkuuteen sekä ympäristöä ja yhteiskuntaa koskevaan vastuullisuuteen sopivat hyvin yhteen NYABin kulttuurin kanssa. Lisäksi NYABilla on vaikuttavat näytöt kannattavasta kasvusta kaikilla liiketoiminta-alueilla ja maantieteellisillä markkinoilla, mikä tekee heistä meille erinomaisen kumppanin”, kommentoi Dyk & Anläggning Stockholm AB:n toimitusjohtaja Niklas Forsman.

NYAB mahdollistaa yhteiskunnan kehityksen tuleville sukupolville ja sillä on laaja kokemus monimutkaisista ja haastavista projekteista. Tarjoamme kestävää infrastruktuuria, teollisuusrakentamista ja uusiutuvaa energiaa koskevia suunnittelun, rakentamisen sekä kunnossapidon palveluita ja edistämme siten vihreää siirtymää. Toimimme Ruotsissa ja Suomessa sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Muut kielet