Startup-yritysten rooli Suomen työmarkkinoilla on kasvanut merkittävästi

Suomen startup-yhteisö on julkaissut analyysin startup-yritysten roolista Suomen työmarkkinoilla käyttämällä Tilastokeskuksen yksilötason rekisteriaineistoja sekä Suomen startup-yhteisön arvioita startup-yritysten määrästä Suomessa. Analyysin mukaan Suomessa toimivat startupit ja startup-lähtöiset yritykset työllistävät jo yli 30 tuhatta henkilöä Suomen työmarkkinoilla.

Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad.

“Arviomme mukaan vuonna 2021 Suomessa oli 1841 aktiivista startupia sekä startup-lähtöistä yritystä ja ne työllistivät Tilastokeskuksen rekisteriaineistojen perusteella jopa 31 000 henkilöä. Startup-ekosysteemin rooli Suomen yrityskentässä on jo todella merkittävä, eikä kyseessä ole pelkästään innovaatioita etsivä pieni yritysrypäs, vaan Suomen talouskasvulle merkittävä toimiala”, kertoo Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad.

Kansainvälisyys ominaista startuppeille

Startup-yritykset ovat kansainvälisiä ja monesti ne avaavat toimipisteitä Suomen ulkopuolelle kilpaillakseen osaavasta työvoimasta. Parhaiden tiimien rakentaminen tarkoittaa sitä, että osaajia pyritään rekrytoimaan paljon myös ulkomailta Suomeen.

“Tekemämme tarkastelun pohjalta näyttäisi siltä, että yksi viidestä Suomessa työskentelevästä henkilöstä startupeissa on syntyperältään ulkomaalaistaustainen. Ulkomaalaistaustaisten osuus vuonna 2021 oli yli 21 prosenttia, kun se vuonna 2013 oli vain 11 prosenttia. Kasvua tarkasteluvälillä on siis ollut yli 10 prosenttiyksikköä”, Zad kuvailee.

Koska ulkomaalaiset ja maahanmuuttajat ovat tilastojen valossa niin merkittävä osa startup-yritysten toimintaa Suomessa, maahanmuuttopolitiikka on todella keskeinen komponentit Suomessa toimivien startupien menestymisen kannalta. Mitä enemmän työvoimaa saatavilla, sitä menestyksekkäämpiä startupeja Suomeen saadaan.

Lisäksi startup-yrityksissä näyttäisi työskentelevän paljon tutkijakoulutuksen saaneita henkilöitä. Hieman alle neljä prosenttia startupien työvoimasta on tohtoreita tai lisensiaatteja. Tutkijoiden määrä todennäköisesti  korostuu etenkin sellaisten startupien alkuvaiheessa, jotka kehittävät teknologisesti erittäin vaativia uusia tuotteita ja palveluita.

“Kokoamamme aineisto yhdessä muiden startup-ekosysteemin toimijoiden kanssa on ensimmäinen laatuaan, eikä käsittääkseni Suomessa ole aiemmin tutkittu startup-yritysten toimintaa vastaavilla tilastoaineistoilla. Kirjoitettu analyysi on ensimmäinen laatuaan ja vasta pintaraapaisu siitä, mitä aineistolla voidaan tehdä. Odotan innolla tulevia tutkimushankkeita, joissa hyödynnämme Suomessa kerättyjä laajoja rekisteriaineistoja”, kommentoi Zad.

Lue Suomen startup-yhteisön julkaisema analyysi kokonaisuudessaan tästä linkistä

Suomen startup-yhteisön muodostaa yli 200 eri suomalaista kasvuyritystä kasvun eri vaiheista, aina alkuvaiheen yrityksistä kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Startup-yhteisön tavoitteena on rakentaa Suomesta maailman paras paikka yrittää, opiskella ja elää.

For Media: Finnish Startup Community´s Presidential Debate on Monday, 11 December 2023 at 9.00 AM4.12.2023 14:13:29 EET | Kutsu

In today's challenging global environment, foreign policy has become a central concern in our daily lives. To help you make informed decisions, we invite you to FSC´s Presidential Debate on 11 December. During the event, we challenge presidential candidates with questions on the current international situation, security, and economic challenges. Join us for an engaging discussion and gain valuable insights on the pressing issues of our global landscape as we seek leaders with the experience and vision to navigate these complex times. The debate will be hosted by Timo Ahopelto, Founding Partner of Lifeline Ventures. Participants: Mika Aaltola Li Andersson Pekka Haavisto Hjallis Harkimo Olli Rehn In a nutshell Date: Monday, 11 December 2023 Time: 9.00 AM–10.30 AM (breakfast is served at 8.30 AM) Location: Supercell, Jätkäsaarenlaituri 1, 00180 Helsinki How to join? Please let us know if you can join in advance (latest 7 December) by signing up via the attached link. You can also watch th