Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen stöder förbättring av Skärgårdshavets tillstånd – finansieringskriterierna för investeringar förnyades

Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen som finansieras av jord- och skogsbruksministeriet har förnyat sina finansieringskriterier och prioriterar nu sådana investeringar som främjar återvinning av näringsämnen i Skärgårdshavets område eller som kan kopieras för att tillämpas i området. Detta stöder målen i Skärgårdshavsprogrammet som ingår i Orpos regeringsprogram.

”Återvinning av näringsämnen är nyckeln till att minska näringsbelastningen som hamnar ut i Skärgårdshavet. Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen är ett viktigt verktyg i detta arbete. Inhemska återvunna näringsämnen förbättrar också underhållssäkerheten, eftersom de minskar beroendet av importerade gödselmedel. Dessutom skapas ny affärsverksamhet”, konstaterar specialsakkunnig Sanna Tikander från jord- och skogsbruksministeriet.

Försöksprogrammet finansierar såväl forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt som investeringar i anslutning till inledande av produktion. Den nya prioriteringen av Skärgårdshavet beaktas endast i bedömningen av investeringsansökningarna. Investeringsstödet är avsett för smi-företag, som har för avsikt att inleda produktion av gödselpreparat med hög förädlingsgrad av gödsel eller rejekt från biogasanläggningar. Understöd kan beviljas för investeringar i maskiner och anordningar samt för byggnadsinvesteringar.

Den riksomfattande finansieringen har även tidigare kunnat sökas för åtgärder som stöder Skärgårdshavsprogrammet, men nu lyfts Skärgårdshavsprogrammet fram som egen urvalsgrund i bedömningen av investeringsansökningarna. NTM-centralen i Södra Österbotten administrerar försöksprogrammet och bedömer stödansökningarna genom poängsättning. I valet av finansieringsobjekt bedöms bland annat på vilket sätt investeringen påskyndar den allmänna utvecklingen av biogas-, gödselhanterings-, näringsåtervinnings- och kolbindningssektorn samtidigt som den är till nytta för näringsåtervinningen i Skärgårdshavets avrinningsområde.

För investeringar i anslutning till inledande av produktion finns ett årligt anslag på 600 tusen euro tillgängligt för åren 2024–2027. För forsknings-, utvecklings- och investeringsprojekt finns cirka 4 miljoner euro tillgängligt till slutet av år 2025. Följande ansökningsperioder går ut 30.4 och 30.9.2024 kl. 16.15.

”Försöksprogrammet erbjuder en unik möjlighet att utveckla nya lösningar för återvinning av näringsämnen ur biomassa. Nu lönar det sig att utnyttja finansieringsmöjligheten. Om det finns projektidéer uppmuntrar jag till att ta kontakt med låg tröskel”, säger expert Anja Norja på NTM-centralen i Södra Österbotten.

I fjol beviljade försöksprogrammet 1,2 miljoner euro i understöd för forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt och 5,2 miljoner euro för investeringar.

Kontakter

Sanna Tikander, specialsakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet, sanna.tikander@gov.fi, tfn 0295 162 178

Anja Norja, expert, NTM-centralen i Södra Österbotten, anja.norja@ntm-centralen.fi, tfn 0295 027 587

Länkar

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.