Syöpäjärjestöt

Kuvataiteilijoilla elintavoista ja ehkä ammattialtistuksistakin riippuvia syöpäriskejä

Kuvataiteilijoilla on muuta väestöä hienoisesti suurempi riski sairastua syöpään. Syöpätautikohtainen tarkastelu paljastaa, että erityisesti miehillä on kasvanut riski eräisiin ammattialtisteisiin tai elintapoihin yhdistettyihin syöpiin.

Nämä löydökset tehtiin syöpäriskejä ja syövän ilmaantuvuutta eri ammattiryhmissä tutkivassa yhteispohjoismaisessa tutkimusprojektissa. Kuvataiteilijoiden syöpäriskiä luotaava tutkimus julkaistiin Acta Oncologica -tiedelehdessä.

– Havaitsimme mieskuvataiteilijoilla yli kaksinkertaisen riskin nielun, kielen, suuontelon ja munuaisaltaan syöpiin. Maha- ja huulisyöpää puolestaan oli muuta väestöä selvästi vähemmän, professori Eero Pukkala Syöpärekisteristä kertoo.

Työvälineissä piilee vaara

Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kuvataiteilijoiden syöpäriskiin vaikuttavat heidän työvälineensä. Esimerkiksi taidemaalareiden käyttämissä maaleissa, pigmenteissä ja väreissä voi olla terveydelle haitallisia, syöpävaarallisia kemikaaleja, joille he altistuvat joko hengityksen tai ihokontaktin kautta.

– Vaikka kuvataiteilijat työskentelevät haitallisten materiaalien laajan kirjon parissa, he voivat olla riittämättömästi suojattuja kemikaaleja vastaan. Heidän työpaikallaan ei välttämättä ole riittävää ilmanvaihtoa, mikä edelleen kasvattaa riskiä – etenkin, jos tekee pitkää päivää. Sama saattaa koskea myös kuvataideopiskelijoita.

Työpaikan vaarojen lisäksi myös työn epävarmuus, epäsäännölliset työajat ja niiden myötä stressi voivat välillisesti kasvattaa kuvataiteilijoiden syöpävaaraa. Stressiä saatetaan hallita haitallisin keinoin, vaikkapa käyttämällä alkoholia. Jos näin on, se lisää sairastumisriskiä.

– Toisaalta kuvataiteilijoilla ei havaittu sen suurempaa keuhkosyövän riskiä kuin muullakaan väestöllä, mikä viittaisi siihen, että he eivät tupakoi muuta väestöä enempää.

Lisätietoa tarvitaan yhä

Nyt julkaistu tutkimus oli väestöpohjainen rekisteritutkimus, jossa hyödynnettiin Suomen, Norjan, Ruotsin ja Islannin rekistereitä. Tutkimuskohortti koostui 14 000 kuvataiteilijasta. Vertailuväestön koko oli noin 11,5 miljoonaa henkilöä. Tutkimuksen seuranta-aika oli yli 40 vuotta.

– Se, kuinka paljon ja mille syöpävaarallisille aineille kuvataiteilijat oikeastaan altistuvat, on yhä epäselvää. On myös hyvä muistaa, että nämä tulokset heijastelevat elintapoja ja työolosuhteita kauan aikaa sitten, sillä altistuksesta syövän syntyyn kuluva aika voi olla kymmeniä vuosia. Asiasta tiedetään enemmän, kun hiljattain käynnistyneet uudet tutkimukset alkavat tuottaa tuloksia, Pukkala toteaa.

Lisätietoja:

Professori Eero Pukkala, puh. 050 300 2413, eero.pukkala@cancer.fi

Viestinnän asiantuntija Nina Airisto, puh. 050 560 4334, nina.airisto@cancer.fi

Tutkimuksen tiedot:

Nikkilä, Peltomaa, Carpén, Martinsen, Heikkinen, Selander, Mehlum, Torfadottir, Mäkitie & Pukkala (2023) Cancer incidence among visual artists: 45 years of follow-up in four Nordic countries, Acta Oncologica, 62:10, 1265-1272, DOI: 10.1080/0284186X.2023.2263150

Syöpäjärjestöt on Suomen suurin potilas- ja kansanterveysjärjestö, joka edistää hyvinvointia ja terveyttä. Tuotamme ja tarjoamme tietoa, tukea ja toivoa. Tavoitteena on ehkäistä syöpää sekä luoda sairastuneille ja heidän läheisilleen hyvän elämän edellytyksiä syövästä huolimatta.
Syöpäjärjestöt on yhteisnimitys Suomen Syöpäyhdistykselle ja Syöpäsäätiölle, joka on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa. Suomen Syöpäyhdistykseen kuuluu 12 alueellista syöpäyhdistystä ja kuusi valtakunnallista potilasjärjestöä sekä tutkimuslaitos Suomen Syöpärekisteri. Suomen Syöpäyhdistys ylläpitää THL:n viranomaisrekisteriä, syöpärekisteriä, joka sisältää syöpätautien rekisterin sekä kansallisten syöpäseulontojen rekisterit.

www.syöpäjärjestöt.fi

www.kaikkisyövästä.fi